REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Zagraniczna ekspansja: ratunkiem dla spółek budowlanych staje się eksport

2002-05-09 09:07
publikacja
2002-05-09 09:07
Z powodu kurczącego się rynku krajowego, spółki budowlane zamierzają zwiększać eksport. Chociaż nie będzie to łatwe, dzięki takim działaniom istnieje szansa na częściowe zrekompensowanie utraty przychodów na polskim rynku.

Polskie spółki budowlane, w konsekwencji pogarszającej się koniunktury w branży, coraz częściej deklarują zamiar aktywizowania działalności eksportowej. Wzrost udziału eksportu w przychodach zapowiedzieli prezesi największych firm budowlanych: Budimeksu, Mostostalu Export i Mostostalu Zabrze-Holding. Dotychczas ten wskaźnik w przypadku większości firm budowlanych oscylował w granicach 10 proc., w przyszłości ma on jednak wzrosnąć. Takie zapowiedzi można usłyszeć także od firm specjalistycznych, działających w poszczególnych segmentach rynku, np. od Elektrobudowy, Elektromontażu Warszawa czy Elektromontażu Export. Potwierdzeniem aktywizacji eksportu może być odnotowany przez Ministerstwo Gospodarki wzrost o 27,2 proc. (do 462,1 mln USD z 363,2 mln USD) eksportu konstrukcji i części konstrukcji w 2001 r. w stosunku do 2000 r.

Głównym kierunkiem ekspansji firm budowlanych są przede wszystkim kraje byłego ZSRR. Rynek wschodni - zdaniem przedsiębiorców - jest najbardziej perspektywiczny (m.in. z powodu prognozowanej wysokiej dynamiki wzrostu gospodarczego w Rosji w najbliższych latach). Znaczący udział w przychodach ma także eksport do krajów należących do Unii Europejskiej (szczególnie do Niemiec), jednak przeciętne kontrakty realizowane u naszych zachodnich sąsiadów mają znacznie niższą wartość. Ponadto firmy muszą się tu liczyć z bardzo silną konkurencją, a także z restrykcyjnymi przepisami.

Podstawowym powodem, dla którego polskie firmy budowlane decydują się na ekspansję zagraniczną, jest kurczący się rynek krajowy. Z tego właśnie powodu przedsiębiorcy musieli diametralnie zmienić swój stosunek do eksportu. Jeszcze rok temu znacznie lepiej oceniali perspektywy rozwoju rynku krajowego. Ponadto twierdzili, że realizowane w Polsce marże były zdecydowanie wyższe. Teraz te tendencje ulegają istotnym zmianom. Znaczący wzrost eksportu przewiduje w najbliższym czasie Budimex. Wspólnie z inwestorem strategicznym – koncernem Ferrovial - spółka zamierza aktywniej wchodzić na rynki wschodnie, a także do krajów Europy Środkowowschodniej. Obecnie władze spółki prowadzą szczegółowe analizy mające określić ostateczną strategię działania. Niewykluczone, że Budimex w celu wzmocnienia swojej pozycji na rynkach zagranicznych zdecyduje się na przejęcie którejś z firm działających na lokalnym rynku. Od kilku lat udział eksportu w przychodach grupy jest zbliżona do 10 proc. Należy jednak zwrócić uwagę, że systematycznie zwiększają się skonsolidowane przychody, co w konsekwencji powoduje wzrost wartości sprzedaży eksportowej.  

Strategia rozwoju eksportu przynosi już korzyści w przypadku Mostostalu Export. W budżecie na ten rok władze spółki założyły wpływy z tytułu eksportu na poziomie 80 mln zł. Dotychczas udało się spółce wypełnić już 87 proc. planu. Myślę, że działalność eksportowa jest dla naszej spółki bardzo perspektywiczna, a wielkość pozyskanych dotychczas kontraktów może napawać pewnym optymizmem – powiedział PG Michał Skipietrow, prezes zarządu Mostostalu Export. Największe nadzieje wiąże on z rynkiem rosyjskim. Wyjątkiem w sektorze budowlanym jest Exbud Skanska. Spółka zgodnie z przyjętą strategią będzie koncentrowała się przede wszystkim na polskim rynku, chociaż udział eksportu w przychodach w dalszym ciągu utrzymuje się na dosyć wysokim, jak na tę branżę, poziomie. W 2000 r. w przypadku grupy ten udział wyniósł 8,5 proc., natomiast rok wcześniej było to 8 proc. Koncentracja na polskim rynku w przypadku Exbudu Skanska jest konsekwencją globalnej strategii inwestora strategicznego spółki – koncernu Skanska, który na rynku wschodnim posiada już oddzielną strukturę organizacyjną.  

MIROSŁAW BUDZICKI

Komentuje dla PG JERZY SMAGOWSKI, prezes zarządu Mostostalu Zabrze-Holding

Sytuacja na polskim rynku usług budowlanych jest bardzo trudna, dlatego w strategii naszej firmy na najbliższe lata znalazł się punkt: rozwój eksportu. Jeszcze w połowie lat dziewięćdziesiątych, 40 proc. wpływów Mostostalu Zabrze pochodziło z eksportu. Wskaźnik ten w 2001 r. dla całej grupy kapitałowej wynosi 15,3 proc., co stanowi około 187,1 mln zł. O spadku eksportu zadecydowały dwie podstawowe przyczyny - dekoniunktura i różnego rodzaju restrykcje na rynku niemieckim oraz przewartościowana złotówka. Moim zdaniem, przewartościowanie złotego w stosunku do innych walut sięga około 10 proc. Wiele wskazuje na to, iż stan ten ulegnie zmianie. W firmie trwają więc przygotowania do rozszerzenia eksportu na rynek niemiecki oraz ekspansji na rynek wschodni. Nie ukrywam, że szczególnie jesteśmy zainteresowani rynkiem wschodnim, ze względu na fakt, iż w najbliższych latach będzie on jednym z najszybciej rozwijających się europejskich rynków.
Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki