REKLAMA

Zadbaj o wizerunek firmy - to ci się opłaci!

2011-02-24 07:40
publikacja
2011-02-24 07:40

Badania przeprowadzone w ubiegłym roku przez TNS OBOP na zlecenie Instytutu Badawczego Randstad pokazują, że aż 94 proc. przedsiębiorców widzi związek między pozytywnym wizerunkiem, a osiąganymi wynikami finansowymi. Niezależnie od tej wiedzy duża część z nich, jeśli podejmuje działania, są to jedynie akcje jednorazowe, a nie zaplanowane strategie wizerunkowe.

Według wspominanych już badań 38 proc. ankietowanych nie podejmuje żadnych działań zewnętrznych mających wpłynąć na pozytywny wizerunek firmy. Można więc przypuszczać, że również dbałość o spójność wizerunku nie jest istotna w codziennych działaniach biznesowych, a być powinna.

Po co mi spójny wizerunek?

Odpowiedź na to pytanie wydaje się być oczywista. Spójny, do tego pozytywny wizerunek to reputacja firmy, na podstawie której potencjalni pracownicy oraz inni przedsiębiorcy podejmują decyzje o współpracy z nami. Składają się na nią takie elementy, jak: styl zarządzania i przywództwa, gwarancja poziomu świadczenia usług oraz kultura organizacyjna, skupiona na potrzebach nabywcy.

Zbudowanie i utrzymanie dobrej opinii o naszej firmie na pewno nie jest sprawą prostą. Działania takie możemy podjąć sami, bądź zlecić firmie zewnętrznej, np. agencji public relations, która dzięki doświadczeniu oraz zewnętrznemu spojrzeniu na przedsiębiorstwo trafniej dobierze narzędzia komunikacyjne oraz wspomoże nas w sytuacjach kryzysowych, które przecież zdarzają się każdemu.

Co nam daje reputacja? Przede wszystkim jesteśmy wiarygodnym partnerem biznesowym, który jest darzony zaufaniem. Dodatkowo stajemy się rozpoznawalni na tle naszej konkurencji, a do pracy do nas przychodzą ludzie, którzy nie tylko mają wysokie kompetencje, ale chcą też u nas pracować. To jest wartość, której nie da się przecenić.

Związek ludzi i wizerunku firmy

Osobami, które są odpowiedzialne za spójny wizerunek firmy jest zarząd. Jego rolą jest budowanie reputacji: poprzez działania i komunikację nakierowaną na partnerów  oraz pracowników. Wyznaczanie standardów działania również należy do szefostwa. Dlatego, jeśli jesteśmy właścicielami sklepu internetowego i na stronie deklarujemy: „Nasz sklep realizuje zamówienia szybko i sprawnie. Masz pytania? Dzwoń! Na pewno odpowiemy na wszystkie Twoje wątpliwości” powinniśmy dbać, by tak faktycznie było. Jedną z metod jest oczywiście pełna kontrola osób zatrudnionych. Wytworzenie jednak przyjaznej atmosfery pracy i doceniania pracowników, może przynieść dużo lepsze efekty. Wbrew pozorom ludzie lepiej pracują, jeśli damy im marchewkę, a nie będziemy grozić kijem.

Nie możemy zapominać, że jest to grupa, z którą się komunikujemy i od której też zależy nasza reputacja na zewnątrz. Dlatego tak ważne jest, byśmy i tutaj dbali o nasz spójny wizerunek. Jeśli przedstawiamy się jako firma przyjazna młodym matkom, bardzo złym rozwiązaniem będzie zwalnianie kobiet wracających po urlopie macierzyńskim, czy też w łagodniejszej wersji - utrudnianie im elastycznych godzin pracy. Pracownicy bardzo szybko poinformują o takich praktykach świat (np. za pośrednictwem forów internetowych) i partnerzy biznesowi dostaną jasny sygnał, że wiarygodność naszych deklaracji jest bardzo dyskusyjna.

Pozytywny i spójny wizerunek budowany przez lata bardzo łatwo nadszarpnąć, bądź nawet stracić. Warto mieć to na uwadze za każdym razem, gdy podejmujemy codzienne działania biznesowe i komunikacyjne. Zbyt długo trwa budowanie reputacji, by pozwolić sobie na nierozważne kroki, które mogą ją zburzyć.

Marta Buler-Kozłowska, Account Executive w ITBC Communication

 

Źródło:
Tematy
Konto Przekorzystne z premią do 300 zł

Konto Przekorzystne z premią do 300 zł

Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Święto Kobiet Biznesu

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki