Firmy świadczące usługi odroczonych płatności w ostatnich 5 latach pobrały z Krajowego Rejestru Długów prawie 13,5 mln raportów o konsumentach; w tym roku sprawdzonych będzie ponad 4 mln klientów - wynika z raportu Krajowego Rejestru Długów (KRD).


Usługa BNPL (buy now, pay later – kup teraz, zapłać później) daje klientowi możliwość zakupu produktu od razu, a zapłacenia za niego później – jednorazowo albo w ratach.
KRD, powołując się na raport PayPo „Polak na zakupach z BNPL” podkreśliło, że konsumenci najczęściej wybierający tę opcję, zaopatrując się w elektronikę – 55 proc., odzież i obuwie – 47 proc. oraz produkty do domu i ogrodu – 34 proc. Ponadto, co 2. osoba rezygnuje ze sklepów internetowych, które nie oferują odroczonych płatności.
W publikacji KRD podkreślono, że przed transakcją firmy oferujące usługi odroczonych płatności weryfikują klientów w Krajowym Rejestrze Długów. Zabezpieczają się w ten sposób przed niesolidnymi konsumentami i ograniczają ryzyko biznesowe. Jeśli konsument widnieje w KRD jako dłużnik, może mieć utrudniony dostęp do tej usługi.
„Nawet odroczoną płatność trzeba w końcu uregulować. Jest to forma kredytu i należy traktować ją z taką samą rozwagą, jak każde inne zobowiązanie finansowe. Chcąc zmniejszyć ryzyko transakcyjne, operatorzy pobierają z biur informacji gospodarczej raporty o wiarygodności płatniczej klientów. W ciągu niecałych 5 lat zaczerpnęli oni z KRD 13,5 miliona takich raportów. Szacujemy, że do końca tego roku pobiorą ponad 4 miliony” - podkreślił, cytowany w informacji prezes KRD Adam Łącki.
Z raportu wynika, że wśród konsumentów wnioskujących o odroczoną płatność, których w tym roku sprawdzali w KRD dostawcy usług płatniczych, przeważają kobiety – ok. 60 proc., głównie w wieku 26-35 lat.
Najwięcej sprawdzanych klientów mieszka w województwach:
- mazowieckim – 14 proc.,
- śląskim – 13 proc.,
- dolnośląskim – 10 proc.
Najmniej z kolei w:
- podlaskim, świętokrzyskim i opolskim – po 2 proc.,
- lubuskim i podkarpackim – po 3 proc.
Według wcześniej przywoływanego przez KRD raportu PayPo prawie 3/4 Polaków deklaruje gotowość do korzystania z nowych produktów finansowania zakupów, a 60 proc. jest skłonnych porzucić tradycyjne metody płatności na rzecz innowacyjnych rozwiązań. Ponadto, ponad 58 proc. konsumentów aktywnie poszukuje i testuje nowe formy płatności, często jeszcze przed ich szerokim wejściem na rynek.
Krajowy Rejestr Długów (KRD) to baza danych, w której gromadzone są informacje o zadłużeniach osób fizycznych i firm. (PAP)
fos/ mick/
























































