Zacharjasz: Podczas hackathonu chcemy dać się zaskoczyć [WYWIAD]

O tym, jak wygląda współpraca banków ze startupami, czym właściwie jest modny ostatnio FinTech, czy w Polsce mamy szansę na fintechowego unicorna oraz o celach nadchodzącego Hackathonu organizowanego przez Alior Bank rozmawiamy z Igorem Zacharjaszem, menedżerem zespołu współpracy z partnerami zewnętrznymi w departamencie Innovation Lab Alior Banku.

(Alior Bank)

Jest Pan menedżerem w departamencie Innovation Lab - czym ten dział Alior Banku się zajmuje i jakie są jego cele?

Igor Zacharjasz, Innovation Lab Alior Banku: Innovation Lab powstał w połowie 2015 roku, obecnie jest to jednostka zatrudniająca kilkanaście osób. Mamy dwa główne cele - po pierwsze wprowadzanie innowacyjnych usług do portfolio naszego banku oraz dostarczanie naszym pracownikom narzędzi, które pomagają lepiej i szybciej obsługiwać klientów. Drugi aspekt to rozszerzanie działalności banku o obszary, w których do tej pory instytucje finansowe  nie były specjalnie widoczne. Tutaj dobrym przykładem jest niedawno podpisana umowa o współpracy z Uberem.

Jak wygląda proces wybierania startupów, z którymi Państwo współpracują? Czy to one się do Was zgłaszają, czy raczej wy obserwujecie rynek i zgłaszacie się do wybranych zespołów?

Działamy i tak, i tak. W pierwszej kolejności bierzemy pod uwagę projekty, które aktualnie prowadzimy na rzecz klientów banku, bo one dobrze określają  nam listę wymagań czy możliwości, jakie trzeba zapewnić. Realizacja tych założeń może być zrealizowana zarówno wewnętrznie przez nasz dział lub pochodzić z zewnętrznych firm, np. startupów.  

Ale istnieje jeszcze drugi model współpracy: gdy jesteśmy na konferencjach czy wydarzeniach związanych z przedsiębiorczością typu WARP, często spotykamy firmy, które oferują ciekawe rozwiązania. I nawet jeżeli nie odpowiadają naszym bieżącym potrzebom, szukamy w banku jednostki, która mogłaby być taką usługą zainteresowana. Pomagamy wtedy w kontakcie, przygotowujemy do rozmowy, a co więcej - jesteśmy w stanie przeprowadzić programy pilotażowe czy testy produktu. Do tej pory zrealizowaliśmy kilka takich inicjatyw, zarówno z firmami polskimi, jak i zagranicznymi, i szybko weryfikowaliśmy pomysł.

Czy obserwując zachowania klientów, jest pan w stanie wskazać najbardziej pożądane usprawnienia lub funkcje, których oczekują od nowoczesnych banków?

Tak, oczekiwania klientów co do instytucji finansowych z pewnością zmieniają się i takie trendy da się zdefiniować. Jednym z nich jest skracanie i upraszczanie procedur - klienci uczą się tej prostoty na innych aplikacjach, jak Snapchat czy Uber, których podstawą jest wygoda korzystania. To oczekiwanie klienci przenoszą też na usługi bankowe i chcą, by kontakt z bankiem nie był dla nich uciążliwy.

Dążymy do tego, aby uniknąć sytuacji, w których klient chcąc wziąć kredyt, musi wziąć urlop, iść do banku, gdzie jest odsyłamy od okienka do okienka, a na końcu i tak wrócić z dodatkowymi dokumentami. Nasze nowe produkty mają eliminować takie procesy - nowoczesna bankowość nie może przeszkadzać klientowi w życiu prywatnym, rodzinnym czy zawodowym. Ma mu pomagać w osiągnięciu celów.

Polscy klienci banków uchodzą za tych, którzy raczej boją się innowacyjnych rozwiązań. Czy ten trend się zmienia, czy przekonywanie ich do bezpieczeństwa innowacyjnych rozwiązań to wciąż misja edukacyjna, którą banki muszą przejść?

Szybkość adaptacji innowacji zależy od wieku użytkowników. Wydaje się, że ludzie młodzi niemal urodzili się z tą umiejętnością, ale absolutnie nie możemy mówić, że nie ma adaptacji nowoczesnych funkcji wśród osób starszych. Przykładem niech będzie wprowadzenie płatności zbliżeniowych, które wiązało się z obawami dotyczącymi bezpieczeństwa – tymczasem nic takiego się nie ziściło, a wygoda korzystania z tego typu rozwiązania wzięła górę nad ewentualnymi obawami. Co więcej, z moich obserwacji wynika, że tempo adaptacji innowacji w Polsce jest większe niż w innych krajach.

FinTech to wyjątkowo modne w tym roku hasło. Co konkretnie się pod nim kryje?

FinTech to skrót od Financial Technologies i oznacza dostarczanie usług oraz rozwiązań finansowych, które wcześniej były zarezerwowane dla tradycyjnych banków, ale w oparciu o zastosowanie nowych technologii. Ta definicja jest jednak bardzo umowna. Chociaż nazwa nawiązuje do usług finansowych opartych o technologie, pytanie o to, czy firma, która dostarcza biometryczne metody logowania do bankowości internetowej kwalifikuje się do kategorii FinTech czy Security, pozostaje otwarte. Myślę, że z naszej perspektywy ważniejszą kwestią jest przydatność rozwiązania z punktu widzenia klientów banku - jeśli takie jest, to się nim interesujemy, niezależnie od tego, czy mieści się w definicji FinTech, czy nie. 

Czy aby tworzyć innowacje z zakresu finansów, trzeba posiadać wiedzę finansową? Czy wystarczy wiedza z zakresu IT i fajny pomysł?

Jeśli dany zespół tworzy konkretną funkcję usprawniającą działanie banków (np. w zakresie bezpieczeństwa), to wiedza finansowa nie jest konieczna. Zawsze jednak przydaje się świadomość tego, jak funkcjonują banki, np. z kim w banku dana firma powinna współpracować, jakie są rynkowe regulacje lub do kogo się zgłosić z danym pomysłem. Natomiast przy rozwiązaniach dotykających finansów takich jak pożyczki czy płatności wiedza specjalistyczna jest już konieczna.

Podsumowując Pana obserwacje trendów w startupach i technologiach finansowych, jak pan myśli, czy w Polsce mamy realną szansę na fintechowego unicorna?

W polskim ekosystemie startupowym do tej pory niewiele działo się w obszarze finansów. Teraz to się zmienia - coraz więcej instytucji, jak choćby D-Raft czy Google Campus, zaczyna organizować spotkania dedykowane FinTechowi. Myślę, że szanse na fintechowego unicorna są coraz większe, ale startując z taką firmą trzeba też pamiętać, że produkty od początku powinny być przygotowane na skalę globalną. Polski rynek, czy nawet region CEE, jest zbyt mały, żeby mogła wyrosnąć tutaj firma wielkości Unicorna.

A propos zwiększającej się liczby spotkań fintechowych - jaki jest cel organizowanego przez was hackathonu? Kogo szukacie i co uczestnicy mogą zyskać?

Mamy dwa cele. Po pierwsze szukamy zespołów potrafiących nieszablonowo podejść do rozwiązywania problemów, i z którymi można w przyszłości współpracować. Dlatego tak zdefiniowaliśmy tematykę hackathonu, aby dawała uczestnikom swobodę tworzenia i przestrzeń na innowacje. Bardzo chcielibyśmy zostać zaskoczeni podczas hackathonu przez niestandardowe podejście do rozwiązań i jesteśmy ogromnie ciekawi, jakie pomysły powstaną podczas tych 24 godzin!

Nie bez znaczenia jest także chęć pokazania Alior Banku jako firmy technologicznej, w której osoby z zacięciem programistycznym i otwartym umysłem znajdą miejsce do samorealizacji. Banki wciąż rzadko są kojarzone z nowymi technologiami, otwartością czy dynamiką pracy. Pod tym względem Alior Bank jest wyjątkowy, dając prawdziwą przestrzeń do tworzenia i pozwalając pracownikom odkryć w sobie talenty, których sami się nie spodziewali. Liczymy na to, że uda nam się to pokazać także podczas hackathonu.

To ja zapytam otwarcie - czy szukacie podczas hackathonu również ludzi do pracy?

Z całą pewnością podczas hackathonu mamy oczy otwarte nie tylko na innowacyjne rozwiązania, które będą prezentowane. Jeśli tylko pozytywnie ocenimy podejście i umiejętności uczestnika, to chętnie podejmiemy rozmowy o współpracy.

Źródło: Informacja prasowa

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 2 ~ExIT

Co za bełkot. Impreza robiona wyłacznie dla rekrutacji, bo Alior ma w IT 20% rotacji. Ale to nic dziwnego jak się placi najmniej na rynku.

! Odpowiedz
/* (c)AdOcean 2003-2015, pulsbiznesu.bankprzyszlosci.bankier.pl.Aktualnosci.Wiadomosci.Video */ ado.slave('adoceanmyaonoqogjmtsj', {myMaster: '5nerCqOMqCb6Z3jd6O2kuJZLfVfFSQetDXXyAtQKJUj.S7' });

Powiadomienie o debacie

Zapisz się do newslettera przypominającego o transmisjach kolejnych debat.

WIG-BANKI 1,52% 7 819,91
2019-01-23 17:05:00
PKOBP 1,96% 41,19
2019-01-23 17:03:39
PEKAO 1,38% 113,55
2019-01-23 17:01:35
SANPL 1,60% 380,80
2019-01-23 17:02:05
MILLENNIUM 3,15% 9,51
2019-01-23 17:00:00
MBANK 1,10% 457,60
2019-01-23 17:00:39
ALIOR 0,83% 54,40
2019-01-23 17:04:17
BGZBNPP 1,22% 49,70
2019-01-23 09:04:44
SANTANDER -0,11% 18,82
2019-01-22 09:49:24
IDEABANK 0,00% 2,52
2019-01-23 17:00:00
INGBSK 0,00% 190,00
2019-01-23 17:00:00
BOS -0,43% 7,02
2019-01-23 17:00:00
HANDLOWY -0,14% 70,80
2019-01-23 17:00:00
UNICREDIT -2,17% 45,00
2019-01-22 11:26:29