Choć z reguły wahają się od kilku do 10 proc., to w dalszym ciągu można znaleźć modele, których egzemplarze wyprodukowane w poprzednim roku, kosztują o kilkanaście procent mniej – wynika z danych Bankier.pl. Sprawdziliśmy, które z najpopularniejszych modeli na polskim rynku zostały objęte wyprzedażą rocznika 2024 r. i jak nie pomylić „korzyści” z obniżką.


Na obniżki w związku z wyprzedażą rocznika można liczyć w przypadku szesnastu spośród dwudziestu najpopularniejszych modeli aut wśród klientów indywidualnych w 2024 r. A analizie uwzględniliśmy także modele najczęściej wybierane przez firmy rejestrujące na REGON.
Wspomniane procenty, które można uszczknąć względem auta z roku modelowego 2025, przekładają się nominalnie na obniżki wahające się od 2 do 18 tys. zł.
Wśród marek oferujących promocje starszych modeli można znaleźć jednak pięć najpopularniejszych wśród „Kowalskich”, czyli Toyotę, Skodę, Kię, Hyundaia i Volkswagena, których udział w tym segmencie rynku przekroczył w ubiegłym roku 50 proc.
Toyota – wyprzedaż rocznika 2024
Pięć najpopularniejszych modeli z rocznika modelowego 2024 w dalszym ciągu sprzedaje Toyota. To przede wszystkim najpopularniejszy model ostatnich lat wśród polskich klientów indywidualnych – toyota yaris cross oraz najpopularniejszy model bez względu na rodzaj rejestracji – toyota corolla. W obu przypadkach rabaty wahają się od niespełna 5 do nieco ponad 6 proc., czyli nominalnie od 5,7 do 7,9 tys. zł.
Najpopularniejsze modele aut objęte promocjami w ramach wyprzedaży rocznika |
|||
---|---|---|---|
Model |
Cena najtańszej wersji po obniżce [w zł] |
Różnica względem ceny katalogowej [w zł] |
Różnica względem ceny katalogowej [w proc.] |
ford focus |
101 850 |
-16 500 |
-13,9 |
ford kuga |
136 480 |
-26 000 |
-16,0 |
ford puma |
95 400 |
-14 900 |
-13,5 |
hyundai i10 |
62 900 |
-8000 |
-11,3 |
hyundai i20 |
72 900 |
-8000 |
-9,9 |
hyundai i30 (hatchback) |
83 900 |
-12 000 |
-12,5 |
hyundai kona |
103 400 |
-10 000 |
-8,8 |
hyundai tucson |
147 900 |
-12 000 |
-7,5 |
kia ceed |
106 400 |
-2000 |
-1,8 |
kia niro |
125 900 |
-9000 |
-6,7 |
kia sportage |
124 900 |
-8000 |
-6,0 |
kia stonic |
79 900 |
-5000 |
-5,9 |
kia xceed |
107 500 |
-4000 |
-3,6 |
mg hs |
109 900 |
-8000 |
-6,8 |
nissan juke |
94 900 |
-13 000 |
-12,0 |
nissan qashqai |
125 500 |
-12500 |
-9,1 |
skoda fabia |
70 450 |
-3000 |
-4,1 |
skoda kamiq |
84 900 |
-5000 |
-5,6 |
skoda karoq |
107 200 |
-5000 |
-4,5 |
skoda kodiaq |
171 650 |
-6500 |
-3,6 |
skoda octavia (kombi) |
107 900 |
-7000 |
-6,1 |
skoda octavia (liftback) |
103 900 |
-6900 |
-6,2 |
skoda scala |
83 700 |
-5000 |
-5,6 |
skoda superb (kombi) |
153 100 |
-10 000 |
-6,1 |
skoda superb (liftback) |
146 000 |
-10 000 |
-6,4 |
suzuki s-cross |
107 900 |
-12 000 |
-10,0 |
suzuki swift |
69 900 |
-11 000 |
-13,6 |
suzuki vitara |
98 900 |
-7000 |
-6,6 |
toyota aygo x |
65 900 |
-6000 |
-8,3 |
toyota c-hr |
120 800 |
-20 100 |
-14,3 |
toyota corolla (hatchback) |
120 000 |
-7900 |
-6,2 |
toyota corolla (sedan) |
118 100 |
-5800 |
-4,7 |
toyota yaris cross |
111 200 |
-5700 |
-4,9 |
toyota yaris cross |
91 400 |
-12 500 |
-12,0 |
volkswagen golf |
97 990 |
-18 000 |
-15,5 |
volkswagen taigo |
89 290 |
-15 000 |
-14,4 |
volkswagen t-cross |
84 990 |
-15 000 |
-15,0 |
volkswagen t-roc |
109 490 |
-18 000 |
-14,1 |
Źródło: Bankier.pl na podstawie cenników producentów (stan na 4 lutego 2025 r.) |
Większa różnica pomiędzy rocznikiem modelowym 2024 a 2025 występuje w cenniku hybrydowej toyoty c-hr oraz toyoty yaris.
Nie każdy rodzaj wyposażenia jest już jednak dostępny. Auta wyposażone w sposób najuboższy (poziom Active) w większości przypadków zostały już wyprzedane. Wspomnianą już toyotę yaris cross i to z rocznika modelowego 2025 można więc kupić taniej, jednak w zamian otrzymamy uboższe wyposażenie i słabszy silnik.
Skoda – wyprzedaż rocznika 2024
Najwięcej objętych rabatami modeli, spośród najpopularniejszych marek, oferuje obecnie główny rywal Toyoty na polskim rynku, czyli czeska Skoda. Obniżki wahają się od 3,6 do ponad 6 proc. Na najwyższy rabat można liczyć, wybierając skodę superb oraz najpopularniejszy czeski model w Polsce – skodę octavię.
Upust dotyczy także starszych egzemplarzy najtańszych modeli w portfolio Skody, czyli modelu fabia oraz scala.
Hyunda i KIA – wyprzedaż rocznika 2024
Należące do jednego koncernu marki Hyundai i KIA również kuszą promocyjnymi cenami poszczególnych modeli z rocznika modelowego 2024 r.
Przeglądając portfolio obu marek według popularności poszczególnych aut, promocją objęty został przede wszystkim hyundai tucson oraz kia sportage – dwa południowokoreańskie modele, które w ubiegłym roku znalazły się w gronie dziesięciu najczęściej rejestrowanych aut przez polskich klientów indywidualnych. Oba SUV-y można kupić odpowiednio o 6 i 7,5 proc. taniej, co nominalnie przekłada się na obniżkę rzędu 8 – 12 tys. zł.
Na mniejszy upust można liczyć, wybierając kię sportage z napędem hybrydowym. Płacąc o 1 tys. zł mniej, otrzymamy jednak silnik gwarantujący o 20 KM mocy więcej niż w przypadku rocznika modelowego 2025 r.
Również symboliczną obniżką (niespełna 2 proc.) objęta została także popularna dawniej kia ceed. W przypadku tego modelu, jak i kii xceed, wybierając egzemplarz z rocznika modelowego 2024 r., również otrzymamy mocniejszy silnik.
Volkswagen – wyprzedaż rocznika 2024
Upustami objęte są w dalszym ciągu auta wyprodukowane przez Volkswagena. To m.in. najpopularniejszy model rodem z Wolfsburga – t-roc. Mniej zapłacimy także za innego crossovera – t-cross, SUV-a taigo oraz nieśmiertelnego, choć obecnie popularnego w Polsce głównie w komisach samochodowych volkswagena golfa.
Wśród promocyjnych cenników próżno jednak szukać drugiego najpopularniejszego modelu Volkswagena – tiguana.
Ford – wyprzedaż rocznika 2024
Choć popularność fordów w Polsce maleje z roku na rok, to przynajmniej jeden model w dalszym ciągu plasuje się w czołówce najpopularniejszych aut osobowych rejestrowanych w Polsce. Mowa o fordzie focusie, który za sprawą obecnej promocji można kupić za nieco ponad 100 tys. zł. Poniżej tej bariery Ford oferuje, w ramach promocji, tylko forda pumę.
Suzuki – wyprzedaż rocznika 2024
Jeśli mowa o markach, które w czołówce rankingu popularności mogą pochwalić się tylko jednym przedstawicielem, wyprzedaż rocznika 2024, prowadzi również Suzuki. Wspomnianym modelem jest vitara. Dzięki 6-procentowemu upustowi, flagowego SUV-a Suzuki wciąż można kupić za mniej niż 100 tys. zł, oczywiście z najsłabszym silnikiem i w najuboższej wersji wyposażenia.
Na wyraźniejsze obniżki mogą liczyć klienci Suzuki, którzy zdecydują się na model s-cross oraz swift. W obu przypadkach przekroczą one 10 proc. oraz 10 tys. zł.
Korzyść nie zawsze jest rabatem, a czasami wręcz podwyżką
Za sprawą unijnych przepisów, nakazujących informować o najniższej cenie w ostatnich 30 dniach, faktyczne rabaty, nazywane przez producentów i dilerów korzyściami, w niektórych przypadkach wypadają jednak znacznie bardziej blado.
Takie rozróżnienie znajdziemy m.in. w cennikach najpopularniejszych marek - Toyoty i Skody. O ile promocyjna cena najtańszej wersji toyoty yaris cross po upuście opiewa na 111 200 zł, o tyle najniższa cena z ostatnich 30 dni to 110 200 zł.
Jeszcze większe różnie występują w cenniku stosowanym przez Skodę w przypadku modelu superb. Czeski producent za najtańszą wersję auta z nadwoziem liftback z rocznika modelowego 2024, życzy sobie 146 tys. zł. I choć względem skody superb z roku modelowego 2025, oznacza to upust o 10 tys. zł, o tyle względem najniższej ceny z ostatnich 30 dni, przekłada się na podwyżkę o 6100 zł.
Szukając promocji, warto pamiętać jednak o tym, że często niższe ceny dotyczą jedynie aut dostępnych z tzw. stoku, czyli już znajdujących się w salonie, co mocno zawęża wybór, jeśli chodzi o wersje wyposażenia.
Drożej niż przed rokiem
Promocje i wyprzedaże roczników nie rekompensują jednak, w wielu przypadkach, wzrostu cen aut, jaki miał miejsce w ciągu ostatniego roku. Jak wynika z danych Bankier.pl, najpopularniejsze modele aut (biorąc pod uwagę stawki katalogowe) są obecnie od 1 do 15 proc. wyższe niż na początku 2024 r.
Najmocniej, o ponad 10 proc. w górę powędrowały jednak ceny tych aut, które w ostatnim roku przeszły facelifting.