REKLAMA

Sprzedaż nowych aut wyższa niż przed pandemią. Chińczyk w TOP10 pierwszy raz w historii

Marcin Kaźmierczak2024-11-11 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-11-11 06:00

W październiku w Polsce zarejestrowano ponad 48,1 tys. nowych samochodów osobowych – to najwyższy październikowy wynik w historii – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Po raz pierwszy w historii w czołowej dziesiątce rankingu popularności wśród klientów indywidualnych znalazło się miejsce dla auta rodem z Chin.

Sprzedaż nowych aut wyższa niż przed pandemią. Chińczyk w TOP10 pierwszy raz w historii
Sprzedaż nowych aut wyższa niż przed pandemią. Chińczyk w TOP10 pierwszy raz w historii
fot. Fahroni / / Shutterstock

Październikowa liczba rejestracji zanotowana w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców była o 16 proc. wyższa niż we wrześniu i 17,6 proc. wyższa niż w październiku ubiegłego roku. Nominalnie Polacy zarejestrowali o 7,2 tys. więcej nowych osobówek niż przed rokiem.

Więcej aut przybyło także w porównaniu z najlepszym dotychczas pod tym względem październikiem 2019 r. – odpowiednio o 2,5 proc. i 1,2 tys. sztuk.

„Chińczyk” przed corollą i fabią

To przede wszystkim wynik wyraźnie rosnącej liczby rejestracji dokonywanych przez klientów indywidualnych, którzy w październiku wprowadzili do bazy CEPiK 16,3 tys. nowych aut osobowych – o 30,4 proc. więcej niż we wrześniu i jednocześnie o 42,5 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku.

Porównując tegoroczny wynik z przywoływanym już październikiem 2019 r., liczba rejestracji dokonanych przez klientów indywidualnych była o 30 proc. wyższa.

Zdecydowanie inne niż przed laty są także preferencje polskich klientów indywidualnych. Choć, podobnie jak w poprzednich miesiącach, również październiku 2024 r. najczęściej rejestrowanym autem osobowym był SUV, to kię sportage na pierwszej pozycji w rankingu zastąpiła toyota c-hr, która jako jedyny model przekroczyła 1 tys. egzemplarzy.

Rejestracje samochodów osobowych wśród polskich klientów indywidualnych

w październiku 2024 r. – najpopularniejsze modele

Lp.

Model

Liczba rejestracji

Zmiana m/m

[w proc.]

1.

toyota c-hr

1048

+77,6

2.

toyota yaris cross

819

+77,3

3.

kia sportage

772

+11,6

4.

dacia duster

766

+53,5

5.

toyota yaris

530

+30,5

6.

volkswagen t-roc

480

+146,2

7.

renault captur

446

+19,6

8.

hyundai tucson

393

+27,6

9.

skoda kamiq

391

0,0

10.

mg hs

342

+332,9

Źródło: Polskie Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Podium uzupełnił crossover toyota yaris cross (819 szt.) oraz kia sportage (772 szt.), która minimalnie wyprzedziła dacię duster.

Po raz pierwszy w czołowej dziesiątce znalazło się miejsce dla auta chińskiej marki. W październiku 2024 r. Polacy zarejestrowali bowiem 342 sztuki produkowanego przez chiński koncern SAIC Motor mg hs. Model ten był w październiku popularniejszy od toyoty corolli, dacii sandero, skody fabii czy toyoty rav4.

Wśród powrotów do czołówki należy odnotować także pierwszego od wielu miesięcy przedstawiciela Hondy – hondę hr-v.

Auto roku już znane?

Z dużą dozą prawdopodobieństwa można już jednak stwierdzić, że podobnie jak przed rokiem najpopularniejszym autem wśród polskich klientów indywidualnych 2024 roku zostanie toyota yaris cross. Od początku roku do końca października przysłowiowi Kowalscy zarejestrowali 7431 egzemplarzy tego modelu – o blisko 1 tys. więcej niż w przypadku kii sportage i o 2 tys. więcej niż toyot c-hr.

Najpopularniejszym autem wśród firm, o co można było się założyć już kilka miesięcy temu, a może i na początku roku, zostanie toyota corolla. W październiku na REGON zarejestrowano 1770 egzemplarzy tego modelu a od początku roku już ponad 18,1 tys. sztuk. Oczywiste jest także drugie miejsce. Podobnie jak w poprzednim roku bezpośrednio za corollą uplasuje się skoda octavia (1009 szt. w październiku i 13 088 szt. w I-X).

Rejestracje samochodów osobowych na firmy

w październiku 2024 r. – najpopularniejsze modele

Lp.

Model

Liczba rejestracji

Zmiana m/m

[w proc.]

1.

toyota corolla

1770

+7,3

2.

skoda octavia

1009

-3,0

3.

toyota yaris

871

+14,9

4.

skoda superb

871

+38,5

5.

toyota c-hr

824

+17,5

6.

hyundai tucson

746

+9,7

7.

cupra ateca

682

+432,8

8.

kia sportage

575

+22,9

9.

ford focus

554

+14,5

10.

mercedes-benz klasa glc

520

+14,3

Źródło: Polskie Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

O miejsce na podium powalczą toyota yaris i hyundai tucson, jednak ze wskazaniem na „japończyka”.

Po raz pierwszy od dawna w czołowej dziesiątce znalazło się miejsce dla auta z segmentu premium. Na 10. pozycji (520 szt.) uplasował się mercedes-benz glc. Nowością w TOP10 okazała się cupra ateca. Po raz pierwszy na podium wskoczyła z kolei skoda superb (871 szt.).

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (10)

dodaj komentarz
jaroslawzbigniew
Chińczyk łatwy w zakupie, odsprzedaż prawie nie możliwa.
przedsiebiorca30
Ktoś kto nie jest w biznesie to nie ma pojęcia o bzdurach związanych z nowymi rejestracjami pojazdów. Fabryki są zamykane jedna po drugiej, dziesiątki tysięcy osób zwalniane, a w Polsce eldorado :). Kupujemy o kilka, kilkanaście procent więcej samochodów rok po roku. Jest tylko jedno ale…..,bo to nie sprzedaż tylko rejestracje. Auta Ktoś kto nie jest w biznesie to nie ma pojęcia o bzdurach związanych z nowymi rejestracjami pojazdów. Fabryki są zamykane jedna po drugiej, dziesiątki tysięcy osób zwalniane, a w Polsce eldorado :). Kupujemy o kilka, kilkanaście procent więcej samochodów rok po roku. Jest tylko jedno ale…..,bo to nie sprzedaż tylko rejestracje. Auta są wypychane dilerom którzy je rejestrują. Place puchną, auta są coraz droższe a nam się wciska, że sprzedaż rośnie. Propagandę uprawia się wszędzie.
arturnow
Fajne "SUVy" macie w tej Europie .... toyota c-hr LOL
bha
Panika przed wzrostami ceł po nowym za Oceano rozdaniu?.
to_i_owo
"Chińczyk w TOP10 pierwszy raz w historii"

Mam wrażenie że to nieprawda, chyba kiedyś Volvo XC40 było w dziesiątce
salad77
każdy kto chce kupić nowy normalny samochód stara się to zrobić w tym roku bo od początku 2025 cena wzrośnie o około 20 tysięcy dzięki unijnym regulacjom "CAFE" czyli szaleństwu walki z CO2
men24a
CAFE też PiS podpisał ? No to jak podpisał to cena wzrosła śnie takmkak PiS podpisał
pakiet klimatyczny, zielony ład, fit for 55 i KPO......ponoć wszystko długopis i Morawiecki podpisywali
to_i_owo odpowiada men24a
Podpisał?
To dyrektywa KE, tu nic nie trzeba podpisywać
W tym kołchozie jest taka sama wolność jak w poprzedniku, czyli ZSRR
Komisarze Ludowi uzgodnili(między sobą, i może jakimś internacjonalistą) i już

Dzięki UE samochody są o ok 50% droższe niż mogły by być, tylko ze względu na eko regulacje i masę niepotrzebnych
Podpisał?
To dyrektywa KE, tu nic nie trzeba podpisywać
W tym kołchozie jest taka sama wolność jak w poprzedniku, czyli ZSRR
Komisarze Ludowi uzgodnili(między sobą, i może jakimś internacjonalistą) i już

Dzięki UE samochody są o ok 50% droższe niż mogły by być, tylko ze względu na eko regulacje i masę niepotrzebnych a obowiązkowych dodatków
wnr
Czyżby cudowne odbicie od dna, a może perspektyw gospodarcze są takie dobre? Nic z tych rzeczy...od 2025 wchodzi regulacja CAFE w EU dotycząca nowych norm emisji. Tym razem biurokraci okazali się łaskawi dla automotive, nie zabraniają sprzedaży samochodów przekraczających te absurdalne wymogi, po prostu za przekroczenie będzie kara Czyżby cudowne odbicie od dna, a może perspektyw gospodarcze są takie dobre? Nic z tych rzeczy...od 2025 wchodzi regulacja CAFE w EU dotycząca nowych norm emisji. Tym razem biurokraci okazali się łaskawi dla automotive, nie zabraniają sprzedaży samochodów przekraczających te absurdalne wymogi, po prostu za przekroczenie będzie kara doliczana do ceny - czyli te same model będą po prostu droższe od stycznia. Zaciskania pętli ciąg dalszy...

Powiązane: Rynek motoryzacyjny - raporty

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki