
Skuter to taki motocykl w wersji light. Wyróżnia się małymi kołami, niewielkim silnikiem, obudowanym nadwoziem i bardziej delikatnym wyglądem. Skuter jest wyposażony w osłony na nogi, nisko położone podnóżki ułatwiające wsiadanie i ramę, która pozwala na zajęcie wygodnej pozycji. W przypadku skutera ważniejsze są komfort i praktyczność, niż osiągi i prędkość. Owszem, skuterem nie pobijemy rekordu prędkości i raczej nie weźmiemy udziału w rajdzie terenowym, ale w mieście jest niezastąpiony. Małe wymiary, niezrównana zwrotność i niskie zużycie paliwa to jego niewątpliwe atuty. Ważna jest także prostota obsługi. Wsiadamy, uruchamiamy silnik i w drogę! Skutery wyposażone są w automatyczne skrzynie biegów, więc ich obsługa jest naprawdę bezproblemowa. Dorzućmy do tego stosunkowo niskie koszty zakupy i fakt, że do kierowania niektórymi modelami wymagany jest wyłącznie dowód osobisty – i okazuje się, że skuter to naprawdę fajna rzecz.
Pierwsze skutery pojawiły się w latach 20. zeszłego stulecia, ale popularność zyskały dopiero na przełomie lat 50. i 60. Dlaczego? Po wojnie gospodarki krajów zaczęły się coraz szybciej rozwijać, a ludzie potrzebowali taniego środka transportu. Samochody były za drogie, a motocykle nie do końca sprawdzały się w coraz bardziej zatłoczonych miastach. Najbardziej skorzystała na tym włoska Vespa, która produkuje obecnie jedne z najbardziej stylowych skuterów na rynku. Widać w nich włoskie zamiłowanie do wszystkiego, co stylowe i piękne.

Skutery stają się także coraz popularniejsze w Polsce. Nie tylko wśród firm (pizzerie, firmy kurierskie), ale także wśród prywatnych użytkowników. Od kilku lat można tutaj mówić o modzie – oprócz samochodu, coraz więcej osób ma w swoim garażu również skuter. Takie rozwiązanie nie wynika tylko ze snobizmu, ale przede wszystkim ze względów praktycznych. A jakie skutery można kupić w Polsce?
Szeroką paletę modeli oferuje Peugeot. Model TKR przypadnie do gustu młodym i dynamicznym klientom, którzy cenią sobie wyrazisty, sportowy wygląd. Satelis jest wygodny, dwuosobowy i bardziej przypomina motocykl turystyczny niż lekki skuter. Jak wskazuje nazwa, model Vivacity najlepiej czuje się w mieście, a Jet C-Tech wygląda jak miejski wojownik, cały czas przygotowany do nielegalnych, ulicznych wyścigów.
Wszyscy ci, którzy zastanawiają się nad skuterem, muszą wziąć pod uwagę firmę Suzuki. Skutery tej marki są popularne i cenione w Polsce. Oferta jest na tyle szeroka, że każdy znajdzie coś dla siebie. Model Katana nawiązuje wyglądem do motocykli tej firmy, Burgman spisze się na dłuższych trasach, Estilete jest na tyle stylowy, że przy odrobinie odwagi można nim podjechać pod operę, a Let’s 5 to podstawowy, tani i ekonomiczny model. Wybór skuterów Hondy jest tak szeroki, że naprawdę trudno będzie podjąć decyzję. Począwszy od modeli w stylu retro (Sky, Shadow), poprzez ekstrawagancki, bo pozbawiony większości elementów karoserii Zoomer, aż po modele przypominające motocykle (Pantheon, Dylan Jazz).
A co oferują Włosi, czyli mistrzowie w projektowaniu skuterów? Najpierw Piaggio. Model Typhoon 50 budzi respekt przodem przypominającym rekina, model MP3 ma z przodu dwa koła, przez co gwarantuje niesamowitą przyczepność na każdej nawierzchni i przy każdej prędkości, a X8 250 jest wygodny, przestronny i dynamiczny. Kolejna firma – Gilera – ma coś dla fanów sportu. Model Runner 50 w kolorze czerwonym ma wlew paliwa w stylu Ferrari, sportowy zestaw wskaźników w stylu bolidu F1 i, jak zapewnia producent, „pozwoli ci zawsze dojechać do mety w najlepszym stylu”. A Vespa? W Polsce oferowane są tylko dwa modele. Oba stylowe, nowoczesne i nawiązujące do bogatej historii firmy. Może niekoniecznie nadają się na wycieczkę do Rzymu, ale można się na nich poczuć jak ktoś naprawdę wyjątkowy.
Tekst Filip Otto