REKLAMA

Rocznica premiery "Cyberpunka" bez hucznych obchodów

Michał Kubicki2021-12-10 15:40, akt.2021-12-10 16:06redaktor Bankier.pl
publikacja
2021-12-10 15:40
aktualizacja
2021-12-10 16:06
Rocznica premiery "Cyberpunka" bez hucznych obchodów
Rocznica premiery "Cyberpunka" bez hucznych obchodów
fot. Stanisic Vladimir / / Shutterstock

Rok od premiery najdroższej polskiej gry akcje jej producenta nie mogą podnieść się z wyprzedaży, po tym jak gra została odebrana przez graczy na całym świecie. 

"Cyberpunk 2077" według CD Projekt swoją premierę początkowo miał mieć 16 kwietnia 2020 r. Tak się nie stało, ponieważ na początku roku, premierę przesunięto na 17 września 2020 roku. To także nie był ostateczny termin, bo po kolejnym przesunięciu na 19 listopada gra oficjalnie ujrzała światło dzienne dopiero 10 grudnia 2020 r.

Budżet przeznaczony na produkcję i marketing pochłonął 1,2 mld zł i był 4 razy większy niż w przypadku innej dużej produkcji spółki – "Wiedźmina 3". To właśnie sprawnie poprowadzona akcja marketingowa zbudowała ogromny popyt lub wręcz pożądanie możliwości kupienia i zagrania w grę. Od pierwszego teasera gry przedstawionego na początku 2013 r., poprzez pojawienie się w kampanii Keanu Reevesa, aż do kolejnych przesunięć i crunchu zespołu produkcyjnego, oczekiwania co do końcowego efektu tylko rosły.

Wraz z nimi rosły oczekiwania inwestorów, którzy po ogromnym sukcesie komercyjnym i finansowym "Wiedźmina 3" (gra roku na gali The Game Awards w 2015 r.) kupowali akcje, licząc na łatwe przebicie poprzednich sukcesów, a po cichu patrzyli w kosmos, gdzie widzieli wycenę CD Projektu po pierwszych raportach sprzedażowy.

Zarówno w jednym jak i drugim nie pomylili się wiele, ponieważ kapitalizacja przy historycznym maksimum cen akcji na poziomie 464,20 zł przekroczyła 46 mld zł.  Natomiast liczba kopii gry sprzedana tylko w roku premiery wyniosła 13,7 mln egzemplarzy. Analitycy szacowali, że w ciągu roku będzie to 30,4 mln sztuk.

Co prawda nie mamy bieżących danych sprzedażowych, a sama spółka nie przedstawia ich w sprawozdaniach finansowych, tłumacząc, że konkretne liczby podaje po osiągnięciu kamieni milowych. Mamy jednak raporty za cztery kwartały, w których gra była sprzedawana i szacunki ekspertów dotyczące prawdopodobnej liczby sprzedanych egzemplarzy. Te z kolei mówią o przedziale od ok. 300 tys. do 700 tysięcy w każdym z 3 pierwszych kwartałów 2021 r. Ostatni zaraportowany mógł dać ok. 600 tys. kopii. Przy takim założeniu dla reszty kwartałów, dałoby to sumę dodatkowych 1,8 mln sztuk do tych kupowanych w grudniu zeszłego roku i ok 15,5 mln w czterech raportowanych kwartałach.

To mniej o połowę niż jeszcze rok temu zakładały szacunki. O ponad połowę niżej jest też kurs CD Projektu, który cały czas pracuje nad poprawkami do gry i zapowiedział wydanie wersji na konsole nowej generacji.

„Wierzymy, że w długim terminie „Cyberpunk 2077" będzie postrzegany jako gra bardzo dobra i tak, jak nasze pozostałe tytuły, będzie sprzedawał się latami – zwłaszcza że z czasem sprzęt będzie coraz wydajniejszy, a gra przez nas usprawniana. Cały czas pracujemy nad kolejnymi aktualizacjami, a także nad wersją na najnowszą generację konsol” – mówił w niedawnym wywiadzie dla Rzeczpospolitej Adam Kiciński, prezes CD Projektu.

Spółce nie pomaga ogólnoświatowy sentyment do producentów gier dla których ostatnie 12 miesięcy również było trudne. Jeśli porównamy kapitalizację takich producentów jak Take-Two, Ubisoft czy Activision Blizzard zobaczymy, że wyceny ich wszystkich spadły w ostatnim roku. CD Projekt ze swoje wyceny oddał najwięcej bo ok. 60 proc., ale Ubisoft jest wart mniej o ok. 44 proc. Activision Blizzard stracił ok. 27 proc. ze swoje wyceny. Take-Two do którego najczęściej porównuje się CD Projekt stracił ok. 8 proc.

Bankier.pl na podstawie danych Bloomberg

To napewno nie koniec historii "Cyberpunka", który ma potencjał by stać się grą kultową. Ciągle tworzone usprawnienia i nowe dodatki podnoszą oceny na platforamch dystrybucyjnych. Na Steam, w ciągu ostatniego miesiąca, gra zebrała prawie 30 tys. recenzji spośród, których 82 proc. było pozytywnych.

"Powołaliśmy do życia ogromne, tętniące życiem futurystyczne miasto Night City, w którym rozgrywają się nieliniowe historie bohaterów. Jesteśmy dumni z wielu aspektów gry, ale – jak wiemy – nie wszystko poszło po naszej myśli. Niemniej świadomość marki "Cyberpunk", którą udało nam się zbudować, jest ogromna, a uniwersum gry, jego charakter i szczegółowość mają fanów na całym świecie." - mówił dla Rzeczpospolitej Adam Kicińśki.

Kurs CD Projekt od kilku miesięcy konsoliduje się wokół poziomu 180-183 zł. Kolejne raporty sprzedażowe nie są po myśli inwestorów, a na horyzoncie może pojawić się istotna konkurencja, która bardziej skupi ich uwagę. Od dłuższego czasu mówi się o debiucie Techlandu, który jeśli do niego dojdzie, będzie ciekawą alternatywą dla dużego kapitału inwestującego w sektor gier.

Pierwsza rocznica wydania "Cyberpunka" nie jest zatem okazją do hucznego świętowania i podsumowań sukcesów sprzedażowych i otrzymanych nagród. Być może kolejne dadzą więcej powodów do zadowolenia.

Bankier.pl
Źródło:
Michał Kubicki
Michał Kubicki
redaktor Bankier.pl

Redaktor działu Rynki Bankier.pl. Absolwent finansów i rachunkowości na UMCS w Lublinie. W czasie studiów zainteresował się giełdą i rynkami finansowymi, które to zainteresowania rozwinął na SGH w Warszawie na kierunku Bankowość Inwestycyjna. Na co dzień obserwuje notowania warszawskiej giełdy, by przekazać czytelnikom portalu najważniejsze informacje z parkietu oraz przybliżyć istotne wiadomości ze spółek. tel.728 927 242

Tematy
Otwórz konto, które samo oszczędza na 2,2% i zgarnij nawet 300 zł

Otwórz konto, które samo oszczędza na 2,2% i zgarnij nawet 300 zł

Komentarze (4)

dodaj komentarz
pstrzezek
Co tam grzes wieś? Nic nie komentujesz? Bo rok temu krzyczałeś że CD Projekt zaraz będzie po 500! „zobaczycie, czekamy” ;))))
jabu74_-_ekspert
życzę im żeby skończyli w skarpetkach
jabu74_-_ekspert
w samych skarpetkach ma sie rozumiec. ja osobiscie NIGDY nie kupie co jest od nich. dziekuje za uwage

Powiązane: "Cyberpunk 2077" od CD Projektu

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki