REKLAMA
WEBINAR

KODEKS DROGOWYPunkty karne. Rządzący złagodzili niedawno zaostrzone przepisy

2023-04-14 19:57
publikacja
2023-04-14 19:57

W piątek Sejm przyjął nowelizację prawa o ruchu drogowym. Nowe przepisy mają m.in. podnieść bezpieczeństwo pasażerów przy realizacji przewozów drogowych przez taksówki na aplikację poprzez lepszą weryfikację kierowców. Zakładają również, że punkty karne mają być usuwane po roku, a nie po dwóch latach.

Punkty karne. Rządzący złagodzili niedawno zaostrzone przepisy
Punkty karne. Rządzący złagodzili niedawno zaostrzone przepisy
fot. Daniel Dmitriew / / Forum

Za przyjęciem noweli głosowało 427 posłów, 18 wstrzymało się od głosu, a 3 było przeciw.

Szybciej skasują się punkty karne

Nowe przepisy przywracają sytuację prawną sprzed 2022 r. Informacje o otrzymanej liczbie punktów zgromadzone w centralnej ewidencji mają być usuwane po roku, a nie dwóch latach, a także kierowcy maksymalnie raz na pół roku będą mogli wziąć udział w odpłatnym szkoleniu, które pozwoli zredukować 6 punktów karnych.

Z takiej możliwości nie będą mogli skorzystać tylko nowi kierowcy - w ciągu roku od wydania prawa jazdy po raz pierwszy. Kursy doszkalające mają organizować dyrektorzy wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego na podstawie późniejszych wytycznych. Zaświadczenia potwierdzające zakończenie kursu będą przesyłane komendantowi wojewódzkiemu policji.

Przywrócony zostanie mechanizm, zgodnie z którym zatrzymane prawo jazdy - po okresie, na który zostało zatrzymane - będzie automatycznie zwracane, bez konieczności składania wniosku.

Dzień mieszkaniowy na Bankier.pl - 2 webinary

Dzień mieszkaniowy na Bankier.pl - 2 webinary

Zapraszamy na webinary o kredytach hipotecznych! <BR><B>Jak oszczędzić na kredycie hipotecznym i szybciej pozbyć się długu<B> <BR><B>Bezpieczny Kredyt 2 procent - wszystko, o co boisz się zapytać <BR>Zapisz się zostawiając zgody, albo zapłać 20 zł
Masz pytanie? Napisz na marketing@bankier.pl

Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Jeśli chcesz fakturę, to wypełnij dalszą część formularza:
Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Podaj kod w formacie xx-xxx!
Pole wypełnione niepoprawnie!

Przewozy z aplikacją

Nowela dotyczy m.in. podniesienia bezpieczeństwa pasażerów przy realizacji przewozów drogowych przez tzw. taksówki na aplikację, m.in. poprzez lepszą niż do tej pory weryfikację tożsamości kierującego pojazdem. Przedsiębiorcy pośredniczący w przewozach drogowych będą zobowiązani m.in. do weryfikacji kierowców, którzy wykonują przewozy, przed rozpoczęciem współpracy i zleceniem pierwszego przewozu – w trybie osobistego stawiennictwa, w tym ich tożsamości (utrwalenie wizerunku), posiadanych uprawnień (prawa jazdy) oraz niekaralności; weryfikacji dokumentów uprawniających do kierowania pojazdem, a w przypadku polskich dokumentów do sprawdzenia ich autentyczności.

Nowe przepisy mają zaostrzyć również kary za naruszenie obowiązków zapisanych w ustawie - zarówno dla przedsiębiorców, którzy pośredniczą w przewozach, jak i dla osób wykonujących przewóz.

Inna zmiana dotyczy tego, by przedsiębiorca prowadzący pośrednictwo przy przewozie osób w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy dokonał weryfikacji "wykonujących przewóz osób zlecony na rzecz tego przedsiębiorcy, z którym rozpoczął współpracę przed dniem wejścia w życie (...) ustawy".

Przepisy zobowiązują też przedsiębiorcę prowadzącego pośrednictwo przy przewozie osób do "weryfikacji - w tym elektronicznie za pośrednictwem środków komunikowania się na odległość w trakcie świadczenia usługi przewozu, z częstotliwością niezbędną dla zapewnienia bezpieczeństwa przewozu osób, jednak nie rzadziej niż raz na 100 przewozów - czy osoba wykonująca przewóz osób jest rzeczywiście osobą, której ten przewóz zlecono".

Ustawa trafi teraz do Senatu.

Lista wrzutek i kontrowersyjnych przepisów, które przeszły podczas tego posiedzenia Sejmu

Autor: Aleksandra Kuźniar

akuz/ jann/

Źródło:PAP
Tematy
Im więcej latasz, tym więcej zyskujesz!

Im więcej latasz, tym więcej zyskujesz!

Advertisement

Komentarze (17)

dodaj komentarz
szprotkafinansjery
Cyrk na - nomen omen - kółkach :)
Ciekawe komu PiS zrobi dobrze po piratach drogowych? Pedofil... A nie, tych już chroni Kościół. Złodziejom? Tu Ziobro już podniósł granicę wykroczenia. To może zoofile...
arzab
Jeszcze nie tak dawno ta sama ekipa sejmowa ( z obu stron ) głosowała za 2 latami i likwidacją szkoleń ! Teraz z podkulonym ogonem przywrócili to co było !
I tak wygląda ciężka praca posłów przy stanowieniu prawa !
gordon-gekko
Metoda na kozę, najpierw wstawić do domu potem zabrać i lud się cieszy
peluquero
Mogą być dwa powody

- prognozy pokazały że w tym tempie wpływy z mandatów spadną bo zbyt wiele osób straci możliwość do czasowego prowadzenia pojazdów mechanicznych (i będzie tego prawa przestrzegać)

- dane dotyczące ilości wypadków pokazały że podstawowy cel został osiągnięty lub zostanie rychło osiągnięty i utrzymany

koniunkcja
Mogą być dwa powody

- prognozy pokazały że w tym tempie wpływy z mandatów spadną bo zbyt wiele osób straci możliwość do czasowego prowadzenia pojazdów mechanicznych (i będzie tego prawa przestrzegać)

- dane dotyczące ilości wypadków pokazały że podstawowy cel został osiągnięty lub zostanie rychło osiągnięty i utrzymany

koniunkcja nie jest wykluczona
interstellar
Naprawdę tylko dwa? :D
Dokładam co najmniej dwa:

- dowalili w połowie kadencji, żeby kosić na swoje premie, podwyżki, dotacje dla własnych spółek i fundacji Kukiza; przed wyborami zluzują na chwilę, po wyborach wrócą do koszenia

- ludzie z ich kręgów nałapali punktów karnych i mandatów, zabolało, więc trzeba przynajmniej
Naprawdę tylko dwa? :D
Dokładam co najmniej dwa:

- dowalili w połowie kadencji, żeby kosić na swoje premie, podwyżki, dotacje dla własnych spółek i fundacji Kukiza; przed wyborami zluzują na chwilę, po wyborach wrócą do koszenia

- ludzie z ich kręgów nałapali punktów karnych i mandatów, zabolało, więc trzeba przynajmniej na jakiś czas odpuścić
ptokbentonicznyjb
Tak tak. Posłowie na pewno przejmują się statystykami.
jenak
W Sejmie konfuzja, już tyle nałapano punktów karnych, a tu dopiero wymazanie za 2 lata?
johnnyhigh
Punkty karne powinni zlikwidować całkowicie... w swojej wieloletniej karierze kierowcy zebrałem 2 pkt karne, ale w tej chwili, po ostatnich zmianach można zebrać kilkanaście za "świętą krowę", która przed przejściem potrafi kilkanaście minut rozmawiać z drugą "świętą krową", a potem zrobić krok prosto pod koła Punkty karne powinni zlikwidować całkowicie... w swojej wieloletniej karierze kierowcy zebrałem 2 pkt karne, ale w tej chwili, po ostatnich zmianach można zebrać kilkanaście za "świętą krowę", która przed przejściem potrafi kilkanaście minut rozmawiać z drugą "świętą krową", a potem zrobić krok prosto pod koła samochodu. Dlaczego nie wprowadzą jakiegoś pola na chodniku w jakimś przyjemnym kolorze. STOISZ w polu chcesz przejść. Auto musi się zatrzymać. Stoisz w polu, nie przechodzisz tylko rozmawiasz dostajesz mandat za utrudnianie ruchu pojazdom. Tylko jak często piesi dostają mandat chociażby za przechodzenie w niedozwolonym miejscu? A potrafią to robić notorycznie, kto wie czy nie jest to czasem najczęstsze wykroczenie na drodze? Nie do sprawdzenia, bo może 1 na 1000000 przypadków jest zaobserwowanych przez policję z czego 1 na 100 kończy się mandatem a nie pouczeniem. Wideorejestrator w samochodzie jest w tej chwili niezbędny, bez tego nie udowodnisz winy pieszego.
lebski_gosc
Pieszy to powinien czekać do momentu aż nie będzie samochodów. Skoro ktoś nie jeździ samochodem czy innych środkiem transportu to znaczy że mu się nie spieszy
kaczyslaw_ odpowiada lebski_gosc
Kiedyś w szkołach uczyli, że jak się dojdzie do przejścia to trzeba się rozejrzeć w lewo, w prawo, jeszcze raz w lewo i jak nic nie jedzie to można przejść.

Po prostu w rządzie są oderwani od realiów. Wprowadzili przepisy nie mając pojęcia o infrastrukturze. Zamiast budować przejścia podziemne czy kładki, które są tańsze,
Kiedyś w szkołach uczyli, że jak się dojdzie do przejścia to trzeba się rozejrzeć w lewo, w prawo, jeszcze raz w lewo i jak nic nie jedzie to można przejść.

Po prostu w rządzie są oderwani od realiów. Wprowadzili przepisy nie mając pojęcia o infrastrukturze. Zamiast budować przejścia podziemne czy kładki, które są tańsze, to najlepiej dowalić kary kierowcom.

Niech mi ktoś wytłumaczy co miał w głowie ten, który ustanawiał takie prawo? Najlepszy przykład to droga dwujezdniowa, dwupasmowa, na której są przejścia. Czy ktoś się zastanawiał o bezpieczeństwie w takich sytuacjach? Takie drogi są zwykle bardzo ruchliwe. Poza tym ile pojazdów trzeba zatrzymać dla jednego pieszego, ile później energii trzeba zmarnować, żeby to wszystko rozpędzić.

Powiązane: Bezpieczeństwo na drogach

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki