REKLAMA
TYLKO U NAS

Przedszkolaki będą się uczyć programowania

2015-09-18 09:00
publikacja
2015-09-18 09:00

18 przedszkoli i tysiąc dzieci w całym kraju weźmie udział w pilotażu innowacyjnego programu „Mistrzowie Kodowania Junior”. To pierwszy tego typu projekt edukacyjny. Jego celem jest upowszechnianie wśród przedszkolaków nawyków cyfrowych i wiedzy na temat korzystania z nowoczesnych technologii. Inicjatorzy programu podkreślają, że ma on uczyć tych umiejętności poprzez zabawę.

Zapoczątkowany w warszawskim przedszkolu nr 180 pilotaż projektu „Mistrzowie Kodowania Junior” w sumie obejmie 1 tys. dzieci i 50 nauczycieli.

- W „Mistrzach Kodowania Junior” ćwiczymy z dziećmi miękkie kompetencje, wprowadzamy myślenie analityczne, myślenie logiczne i pracę zespołową do pracy, zabawy i nauki - mówi Blanka Fijołek, CSR & Sponsorship Senior Manager w Samsung Electronics Polska, „Mistrzowie Kodowania Junior”. - Dzieci przedszkolne poznają podstawy programowania nie po to, żeby kształcić profesjonalne programistyczne kompetencje, lecz po to, by nabrać dobrych nawyków, m.in. by nauczyć się pracy w grupie, myślenia logicznego i zdobyć podstawy matematyki.

Program ma też kształtować u dzieci dobre nawyki cyfrowe i uczyć ich bezpiecznego korzystania z technologii. Raport „Mistrzowie Kodowania Junior. Przegląd literatury przedmiotu” wskazuje, że kontakt dzieci w wieku przedszkolnym z nowoczesnymi technologiami może pozytywnie wpływać na rozwój emocjonalny, społeczny, poznawczy i motoryczny małych dzieci.

- Mamy taki cel i misję, żeby przedszkola wyprowadzać z zaklętego kręgu placówki skupionej bardziej na opiece i wprowadzać więcej treści merytorycznych, związanych z podstawą programową. Musimy myśleć bardziej realnie, przede wszystkim w kontekście zderzenia, kiedy to mały przedszkolak wędruje do szkoły podstawowej. To zderzenie dwóch różnych klimatów, zarówno emocjonalnych, jak i praktycznych - mówi Blanka Fijołek.

Inicjatorzy programu chcą uczyć przedszkolaków przez zabawę, a zajęcia w ramach projektu mają stać się naturalną częścią zajęć nauczycieli z dziećmi - obok rysowania, czytania, śpiewania czy tańczenia. Dlatego w tworzenie zawartości merytorycznej programu zaangażowani byli eksperci na co dzień pracujący z dziećmi.

Optymistycznie nastrajają wyniki programu „Mistrzowie Kodowania” prowadzonego w ostatnich dwóch latach w szkołach podstawowych i gimnazjach. Jak podkreśla Fijołek, w ciągu dwóch lat jego trwania widać, jak duże postępy zrobili uczniów, którzy poznawali kolejne języki programowania i poszerzali swoją wiedzę na ten temat.

We wrześniu rozpoczęła się trzecia edycja programu, która obejmie 100 tys. dzieci z 1,2 tys. szkół w Polsce. W dotychczasowych edycjach wzięło udział blisko 800 szkół i ponad 56 tys. uczniów.

- Zauważyliśmy też oddolną tendencję do wprowadzania zajęć z programowania również w oddziałach dzieci młodszych, 6- i 7-letnich. Głęboko wierzymy w to, że można pracować już z młodszymi dziećmi, stąd pomysł na to, żeby właśnie przygotować ofertę edukacyjną również dla dzieci przedszkolnych - mówi Fijołek.

Jak podkreśla, oba programy są zupełnie inne, bo muszą uwzględniać możliwości poznawcze młodszych dzieci. Praca z nimi odbywa się raczej w kilku- lub kilkunastominutowych seriach, a nie podczas 45-minutowych zajęć, jak w przypadku dziesięciolatków i starszych dzieci.

- To są raczej małe gry, zabawy logiczne, począwszy od sudoku, poprzez grę w statki i szereg różnych obudowanych dobrą narracją gier matematycznych, a po  programowanie, a programujemy w Scratchu Juniorze, czyli bardzo obrazkowym języku-skrypcie - wyjaśnia Fijołek.

Od efektów pilotażu będzie zależała kontynuacja programu. Samsung Electronics Polska nie wyklucza zwiększania liczby placówek, ale w dużej mierze zależy to od infrastruktury, jaką dysponuje dane przedszkole.

- Bardzo liczymy na mocną informację zwrotną od ekspertów zajmujących się na co dzień edukacją i szerszą dyskusję na temat pożytecznych kompetencji i sposobu ich wprowadzania do nauki przedszkolnej - podkreśla Blanka Fijołek.

I dodaje, że inicjatorzy liczą także na wsparcie rodziców i ich zaangażowanie w naukę.

Źródło:
Tematy
Dołącz do Orange i zyskaj Internet nawet przez rok w bonusie.
Dołącz do Orange i zyskaj Internet nawet przez rok w bonusie.
Advertisement

Komentarze (10)

dodaj komentarz
~uber
Rozumiem że programiści są zbyt kosztowni? Trzeba na siłę wykształcić jak największą populację programistów, aby zbić ceny na rynku i aby wszyscy zarabiali równie mało...
~ala
Mam nadzieję, że nie będzie się to łączyć z koniecznością kupienia nowego komputera do domu. Z bieżącej pensji na bank nie starczy. Rozwiązaniem będzie jedynie ekspreskasa z ferratum banku. Ciekawe, czy będą jakieś zniżki dla rodziców kupujących laptopy dla ucznia.
~zenek
O tak programowanie i nowe technologie są dziecku KONIECZNE, nauka czytania i pisania już nie do końca. To chore, dziec nic nie wyniosą po kilku latach takiej szkoły, może ich chodzi o kształcenie "stada baranów", aby potem pracowali i za dużo nie myśleli.
~wswsws
zglupieli kompletnie... im mniej dzieciak przy ekranie a wiecej na podworku tym zdrowszy...
~ghfds
"Rozumowanie" jest to bardzo wyczerpujący przedmiot, myślę że ktoś mocno przesadził próbując zabrać dzieciństwo dzieciom po to aby zniszczyć je nadmiarem wiedzy która nie jest im do niczego potrzebna, gdyż mogą zarabiać dopiero od 18- stu lat. Wystarczy że w przedszkolu nauczą się że Ziemia kręci się wokół Słońca i wykonuje "Rozumowanie" jest to bardzo wyczerpujący przedmiot, myślę że ktoś mocno przesadził próbując zabrać dzieciństwo dzieciom po to aby zniszczyć je nadmiarem wiedzy która nie jest im do niczego potrzebna, gdyż mogą zarabiać dopiero od 18- stu lat. Wystarczy że w przedszkolu nauczą się że Ziemia kręci się wokół Słońca i wykonuje jeszcze inny ruch obrotowy, co dla nich aby to sobie wyobrazić już będzie bardzo trudne i że ogłosił to i wynalazł/odkrył to polski astronom Mikołaj Kopernik i że do czasu jego odkrycia cały Zachodni Świat myślał że Ziemia jest płaska i podparta na 4-ch olbrzymich krokodylach i odkrył to w Toruniu.
~Flex
I Podstawy mechaniki kwantowej oraz Teorii Chaosu (z praktyką) ;)
~ccc
nie chciało się nosić teczki, trzeba nosić woreczki ...
~Flex odpowiada ~ccc
Do nauki czego świetnie nadawał by się taki" rozgarnięty" personel przedszkolny: http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/8015215,siemianowice-slaskie-dzieci-uciekly-z-przedszkola-bo-im-sie-nudzilo,id,t.html?cookie=1 . Wszystkim chcącym "wcielać w czyn" genialne i rewolucyjne pomysły edukacyjne radziłbym wysłuchać Do nauki czego świetnie nadawał by się taki" rozgarnięty" personel przedszkolny: http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/8015215,siemianowice-slaskie-dzieci-uciekly-z-przedszkola-bo-im-sie-nudzilo,id,t.html?cookie=1 . Wszystkim chcącym "wcielać w czyn" genialne i rewolucyjne pomysły edukacyjne radziłbym wysłuchać ze zrozumieniem! "Dzieci (wesoło wybiegły ze szkoły ...) "Elektrycznych Gitar, zwłaszcza fragmentu o stosowanych "środkach zaradczo - wychowawczych. Spostrzegawczość socjologiczno - społeczna Kuby Sienkiewicza jest genialna :)
~nałuczyciel
matematyka wyszsza w pszeczkolu ... oto chodzi ....
~ccc
nie chciało się nosić teczki, trzeba nosić woreczki ... czy ty w ogóle wiesz co to jest wyższa matematyka ???

Powiązane: Dzieci

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki