REKLAMA

Udało się nieco przesunąć rufę statku w Kanale Sueskim, ale nadal jest on zablokowany

2021-03-26 17:58, akt.2021-03-28 13:35
publikacja
2021-03-26 17:58
aktualizacja
2021-03-28 13:35
Udało się nieco przesunąć rufę statku w Kanale Sueskim, ale nadal jest on zablokowany
Udało się nieco przesunąć rufę statku w Kanale Sueskim, ale nadal jest on zablokowany
fot. MOHAMED ABD EL GHANY / / Reuters

W Egipcie piąty dzień trwają prace nad przesunięciem kontenerowca Ever Given blokującego Kanał Sueski. Zarząd Kanału poinformował w sobotę, że udało się nieznacznie przesunąć rufę i ster statku, ale nie wiadomo, kiedy kanał zostanie odblokowany.

"Rufa statku zaczęła się przesuwać w kierunku Suezu wczoraj w nocy i to był dobry znak" - powiedział prezes Zarządu Kanału Sueskiego (SCA) generał porucznik Osama Rabie na konferencji prasowej w sobotę. Dodał, że z powodu odpływu trzeba było jednak przerwać operację przekręcania zablokowanego w poprzek kanału statku. Akcję utrudnia także silny wiatr.

Rabie przekazał, że trudno przewidywać, kiedy kanał zostanie odblokowany i przywrócona zostanie żegluga na tym kluczowym morskim szlaku handlowym. "Spodziewamy się, że statek może się ześlizgnąć i ruszyć z miejsca w każdej chwili" - zaznaczył.

Szef SCA powiedział także, że toczy się śledztwo mające zbadać okoliczności wejścia 400-metrowego statku na mieliznę. Dodał, że silny wiatr prawdopodobnie nie był jedyną przyczyną wypadku i nie wykluczył błędu technicznego lub podjęcia błędnej decyzji przez załogę Ever Given. Wcześniej silny wiatr był podawany jako przyczyna wypadku przez obsługującą statek od strony technicznej firmę Bernhard Schulte Shipmanagement.

Generał wyraził nadzieję, że uda się uwolnić statek bez konieczności jego rozładunku. Taka możliwość jest rozważana, na miejsce niedługo przybędzie odpowiedni do tego celu dźwig - zapewnił z kolei Peter Berdowski, szef holenderskiej firmy Boskalis, która jest właścicielem spółki Smit Salvage zajmującej się akcją przesuwania statku.

"Mamy nadzieję, że wspólna praca holowników i pogłębiarek w połączeniu z wysokim przypływem umożliwi uwolnienie statku na początku przyszłego tygodnia" - mówił w piątek Berdowski w holenderskiej telewizji. Wyjaśnił, że w weekend na miejsce akcji ratunkowej dotrą dwa ciężkie holowniki. Jeżeli ten plan się nie powiedzie, kontenery z przedniej części statku zaczną być rozładowywane, by odciążyć jednostkę - tłumaczył dalej Berdowski. Jak donosi agencja Reutera, na miejscu pracuje 14 holowników.

Rabie poinformował, że na przejście przez kanał czeka obecnie 321 statków, które mogą zmienić swoją trasę i okrążyć Afrykę przez Przylądek Dobrej Nadziei, ale jak dotąd żaden z nich się na to nie zdecydował.

Prezydent Sisi zarządził przygotowania do rozładunku kontenerowca

Prezydent Egiptu Abd el-Fatah es-Sisi zarządził przygotowania do rozładowania ładunku z gigantycznego kontenerowca, który od wtorku blokuje Kanał Sueski - poinformował w niedzielę w egipskiej telewizji Extra News prezes władz kanału, gen. broni Osama Rabie. Dodał, że egipscy urzędnicy rozmawiają o tej możliwości z USA, ale nie ujawnił żadnych szczegółów - podała agencja AP.

Kontenerowiec Ever Given blokuje kanał od wtorku, a ekipy ratunkowe liczą na to, że ściągną go z mielizny za pomocą pogłębiarek i holowników bez rozładowywania ładunku.

Tymczasem właściciel kontenerowca, japońska firma Shoei Kisen, poinformowała, że rozważa usunięcie kontenerów, jeśli inne próby przesunięcia statku zawiodą.

SCA przekazał w niedzielę, że operacje holowania i pogłębiania będą kontynuowane w zależności od warunków wiatrowych oraz przypływu. Pogłębiarki pracujące nad usunięciem statku z mielizny wydobyły do tej pory 27 tysięcy metrów sześciennych piasku wokół statku w celu osiągnięcia głębokości 18 metrów - podano w oświadczeniu.

Dwa holowniki śpieszą do Kanału Sueskiego

Dwa dodatkowe ciężkie holowniki śpieszą w niedzielę do Kanału Sueskiego, by wspomóc operację przesunięcia olbrzymiego kontenerowca, który od sześciu dni blokuje ten kluczowy dla światowego handlu szlak morski.

Główni spedytorzy coraz częściej przekierowują swoje statki na inne trasy z obawy, że ściągnięcie statku z mielizny może się przeciągać w czasie – zwraca uwagę agencja Associated Press.

Holenderski holownik Alp Guard i włoski Carlo Magno, wezwane do pomocy innym holownikom, które już są na miejscu, dotarły do Morza Czerwonego w pobliżu Suezu w niedzielę rano – wynika z danych satelitarnych MarineTraffic.com. Holowniki będą ciągnąć 400-metrowy Ever Given, podczas gdy pogłębiarki będą dalej wydobywać spod niego piasek i oczyszczać błoto z lewej burty - poinformowała firma obsługująca kontenerowiec od strony technicznej Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM).

Na niedzielę zaplanowano dwie próby ściągnięcia statku z mielizny; mają one nastąpić w momencie przypływu - powiedział główny pilot w Kanale Sueskim. "Niedziela jest kluczowa" - ocenił pilot, cytowany anonimowo przez AP. Dodał, że od tego będzie zależał kolejny ewentualny krok, czyli przynajmniej częściowe rozładowanie statku.

Zdejmowanie kontenerów ze statku zajęłoby jednak jeszcze więcej czasu i tym samym przedłużyłoby blokadę kanału, czego Zarząd Kanału desperacko próbują uniknąć. Wymagałoby to również dźwigu i innych urządzeń, które jeszcze nie dotarły – zwraca uwagę Associated Press. Pilot rozmawiał z AP pod warunkiem zachowania anonimowości, ponieważ nie był upoważniony do udzielania informacji dziennikarzom.

Blokada Kanału Sueskiego pogłębi ogromne problemy transportu morskiego

Pandemia wywołała chaos w transporcie morskim, którym przewożone jest 80 proc. towarów na świecie. Koszt wysyłki kontenera wzrósł ponad czterokrotnie, gwałtownie zwiększył się popyt na import z Azji, porty są zatkane - informuje CNN. Dodano, że blokada Kanału Sueskiego tylko pogłębi te problemy.

W 2020 r. pandemia Covid-19 spowodowała zakłócenia w łańcuchach dostaw towarów na całym świecie. Po początkowej fazie zatrzymania światowego handlu i produkcji, w Europie i USA nastąpił gwałtowny wzrost popytu na importowane głównie z Chin towary konsumpcyjne. To spowodowało niedobór kontenerów, którymi przewożone są te produkty - wyjaśnia CNN w opublikowanej w piątek analizie.

Średni globalny koszt wysyłki 40-stopowego kontenera wzrósł z 1040 dolarów w czerwcu 2020 r. do 4750 dolarów na początku marca 2021 r. - informuje stacja. Import towarów drogą morską do USA w lutym br. był o 30 proc. większy niż rok wcześniej, w tym samym czasie jego koszt wzrósł z 2 do 5,2 mld dolarów. W porównaniu z lutym 2019 r. import morski do USA zwiększył się o 20 proc.

Co więcej, transport morski komplikują wywołany pandemią niedobór pracowników, konieczność przestrzegania dodatkowych środków bezpieczeństwa i ograniczenia wynikające z lockdownów. Powoduje to zatory w portach, w środę na wejście do portów w Los Angeles czekały 24 statki, przed pandemią wszystkie byłyby obsługiwane na bieżąco - zauważa CNN.

Wzrost zapotrzebowania na elektronikę, meble, zabawki czy inne importowane towary przy równoległym wzroście kosztów ich transportu może niedługo przełożyć się na podniesienie ceny tych przedmiotów dla konsumentów - ostrzega stacja. By nadążyć za popytem, niektóre firmy sprowadzają gry elektroniczne czy zabawki jeszcze droższym transportem lotniczym, którego zazwyczaj używa się do przewożenia najkosztowniejszych produktów.

Zwiększone zakupy smartfonów, konsol do gier i innej elektroniki użytkowej spowodowały także niedobór używanych również do produkcji samochodów czipów komputerowych, przez co wstrzymano pracę w kilku fabrykach motoryzacyjnych, w tym Forda i Volkswagena - zaznacza CNN.

We wtorek w Kanale Sueskim na mieliźnie osiadł kontenerowiec MV Ever Given, blokując tym samym jeden z najważniejszych morskich szlaków handlowych świata, którym transportowane jest 12 proc. globalnego handlu. Trwają pracę nad odblokowaniem kanału, co może zająć nawet tygodnie. Jak informuje stacja, w piątek na przepłynięcie przez kanał czekało 237 statków. Kosztowne opóźnienia lub przekierowanie statków na dłuższe trasy omijające Kanał Sueski może jeszcze bardziej pogorszyć problemy związane z transportem morskim - ocenia CNN.

Zablokowanie kanału dla licznych tankowców już wpłynęło na trzyprocentowy wzrost ceny ropy naftowej na światowych rynkach, a także znacząco podwyższyło ceny transportu paliw na świecie - informuje agencja Reutera.

Rosja promuje szlak przez swoją część Arktyki

Blokada Kanału Sueskiego dowodzi, że należy rozwijać alternatywne warianty strategicznych szlaków światowych, takich jak Północna Droga Morska, wiodąca przez rosyjską Arktykę - powiedział Nikołaj Korczunow, przedstawiciel MSZ Rosji ds. współpracy w Arktyce.

Dyplomata, jak relacjonuje dziennik gospodarczy "Wiedomosti", ocenił w piątek, że blokada kanału pokazała konieczność rozwoju Północnej Drogi Morskiej. Atrakcyjność tego szlaku będzie rosnąć, zarówno w krótkoterminowej, jak i długofalowej perspektywie - prognozuje Korczunow.

Północna Droga Morska to część Przejścia Północno-Wschodniego, czyli najkrótszego szlaku morskiego pomiędzy Azją Wschodnią i Europą. Trasa ta jest o około 1/3 krótsza niż droga przez Kanał Sueski. Wraz z ociepleniem w Arktyce otwiera się możliwość eksploatacji tego szlaku. Licząc na to, Rosja rozwija swoją flotę lodołamaczy atomowych i infrastrukturę w Arktyce.

Ever Given blokuje Kanał Sueski

We wtorek pływający pod banderą Panamy kontenerowiec Ever Given, którego armatorem jest tajwańska firma Evergreen Marine obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie w jednopasmowym odcinku Kanału Panamskiego około sześciu kilometrów od jego południowego wejścia, w pobliżu Suezu.

Przedłużające się zamknięcie kluczowej drogi wodnej spowodowałoby opóźnienia w globalnym łańcuchu dostaw. Około 10 proc. światowego handlu przepływa przez kanał, który jest szczególnie ważny dla transportu ropy naftowej, gazu i paliw między Azją i Europą - przypomina AP. Blokada już spowodowała wzrost ceny ropy i transportu morskiego na świecie.

jo/ tebe/

Źródło:PAP
Tematy
​Otwórz Konto z Kartą Otwartą na Dzisiaj i ciesz się nią bezpłatnie!

​Otwórz Konto z Kartą Otwartą na Dzisiaj i ciesz się nią bezpłatnie!

Advertisement

Powiązane

Komentarze (23)

dodaj komentarz
mjwhite
Proponuję posłać tam polskich laweciarzy, dwie wciągarki i pójdzie...albo złomiarzy do rana nie będzie po statku nawet śladu
eagleeye
Ktoś juz w innym wątku napisał iż śmiechu to warte że w kosmos latamy podbijamy Marsa , a nie potrafimy tak przyziemnej sprawy rozwiązać jakim jest odcholowanie statku kontenerowego.

Coraz bardziej układa się w to co czytałem iż beda tzw. zaplanowane niedobory towarów , aby jeszcze bardziej ludzi zastraszyć bo
Ktoś juz w innym wątku napisał iż śmiechu to warte że w kosmos latamy podbijamy Marsa , a nie potrafimy tak przyziemnej sprawy rozwiązać jakim jest odcholowanie statku kontenerowego.

Coraz bardziej układa się w to co czytałem iż beda tzw. zaplanowane niedobory towarów , aby jeszcze bardziej ludzi zastraszyć bo "plandemia" jest tylko początkiem pewnego planu obecnie wcielanego na całym Świecie.

Ale wiem jestem płaskoziemcom i foliarzem
and00
Co ma latanie w kosmos do przesunięcia statku długosci 4 boisk, no i trochę szerszego mającego na całym pokładzie wysoka na kilkadziesiąt metrów konrenwrow?
Poza tym Arabii z Egiptu nie latają, zatrzymali się na poziomie Mameluków.
Poza tym nie łykaj wszystkiego jak młody pelikan, odnosi się to też do tego o
Co ma latanie w kosmos do przesunięcia statku długosci 4 boisk, no i trochę szerszego mającego na całym pokładzie wysoka na kilkadziesiąt metrów konrenwrow?
Poza tym Arabii z Egiptu nie latają, zatrzymali się na poziomie Mameluków.
Poza tym nie łykaj wszystkiego jak młody pelikan, odnosi się to też do tego o tych spodziewanych wielkich niedoborach
Poza tym pandemia nie ma, a wszystkich lekarzy i Piaska przekupili
jag63
Mówisz ...od CH olowanie..."
Hm.
dmamwas
Wszystko ustawione,tak jak plandemia!
ajwaj_
Discountery ostrzegaja przed pustymi pólkami
w Europie od polowy kwietnia

Kanal Sueski teraz blokuje nie tylko import, ale tez uniemozliwia export
ajwaj_
""gdzie dwóch sie topi,
tam trzeci korzysta"" > Konfucjusz
________________
""FT: Chiny zwiększyły kolejowy ruch towarowy przez Rosję

Szybki powrót Chin do zdrowia po pandemii, w połączeniu z brakiem kontenerów i wydłużającym się czasem dostaw drogą morską sprawił, że
""gdzie dwóch sie topi,
tam trzeci korzysta"" > Konfucjusz
________________
""FT: Chiny zwiększyły kolejowy ruch towarowy przez Rosję

Szybki powrót Chin do zdrowia po pandemii, w połączeniu z brakiem kontenerów i wydłużającym się czasem dostaw drogą morską sprawił, że transport kolejowy w Europie przez Azję i Rosję stał się bardziej atrakcyjny dla Niebiańskiego Imperium"", pisze Financial Times.
kacman
Próby, próby i po próbach odblokowania kanału Dołem?!?!. A dlaczego nikt nie wpadł na pomysł odblokowania kontenerowca Górą???. Żadne media ani tego nie pokazują ani o tym nie mówią, ażeby spróbować przesunąć go za pomocą wojskowych helikopterów transportowych typu Boeing Ch 47-Chinook??? Czy wiedzą a jest inna przyczyna?
katsurimoto
Potrzeba by z 10 000 takich samolotów czy helikopterów.

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki