"Dying Light 2" ma swoją długo oczekiwaną premierę. Produkcja Techlandu to największy tytuł debiutujący w tym roku od polskiego studia.


Premiera była przekładana, jak to ma miejsce zazwyczaj przy największych produkcjach z segmentu gier AAA (tytuł najwyższej jakości przeznaczony do szerokiego grona odbiorców). Według poprzednich ustaleń gra miała się ukazać 7 grudnia 2021 r.
Jest to kontynuacja hitu "Dying Light", który miał premierę w styczniu 2015 roku i był kolejnym po serii "Dead Island" krokiem, który Techland uczynił w stronę miejsca w światowej czołówce producentów gier survivalowych. Jakość gier, dobre oceny poprzednich tytułów i regularne eventy sprawiły, że wokół i studia zbudowała się spora społeczność, a "Dying Light 2" był najbardziej oczekiwanym tytułem wśród graczy aktywnych na platformie Steam. W drugiej połowie stycznia 2022 wishlista przekroczyła 3 mln zapisów.
Over 3 000 000 of you have added Dying Light 2 Stay Human to your wishlists on Steam! Thank you so much, each and every one of you. See you in The City on February 4th! pic.twitter.com/cZLeqz0e0K
— Techland (@TechlandGames) January 18, 2022
„Dying Light 2. Stay Human" to gra akcji FPP z otwartym światem, w której eksplorujemy miasto zniszczone przez wirus zmieniający ludzi w zombie. - Wirus wygrał, a cywilizacja wróciła do wieków ciemnych. Miasto, jeden z ostatnich bastionów ludzkości, jest na granicy upadku. Wykorzystaj zwinność i umiejętności walki, aby przetrwać i odmień świat. Twoje decyzje mają znaczenie - głosi opis gry na Steam.
W grze wcielamy się w postać Aidena Caldwella, który eksploruje miasto Villedor, radząc sobie z plagą "zarażonych". "Dying Light 2" to nowa historia i wiele zmian w porównaniu do pierwszej części. Wyeksponowano elementy RPG, zaprogramowano możliwość samodzielnego prowadzenia dialogów, jest też nowy system dnia i nocy, walki oraz, co ma być mocną stroną gry, rozbudowana możliwość przemierzania miasta w stylu parkour.
From hardcore parkour courses to factions and more, here are six things you need to know before jumping into Dying Light 2 Stay Human. #dyinglight2 #stayhuman
— IGN (@IGN) February 3, 2022
Presented by @DyingLightGame pic.twitter.com/2vRcdHBzuz
Gra zadebiutowała o godz. 1.00 w nocy czasu polskiego i do rana zebrała ponad 2 500 recenzji w sklepie Steam, w większości pozytywnych (76 proc.). Na portalu Metacritic wersja na PC zebrała póki co 28 recenzji ze średnią 80/100, wersja na PlayStation 5 ma 47 recenzji i średnią 77/100. Na platformie Steam gra jest na pierwszym miejscu światowych bestsellerów. Jej cena w wersji cyfrowej na PC wynosi 199,99 zł. W wywiadzie dla Business Insider założyciel Techlandu Paweł Marchewka, mówił że liczy na 10 mln sprzedanych kopii w pierwszym roku od premiery.
Dying Light 2 Stay Human is OUT! Thank you so much for supporting us through this journey. We're hoping you're gonna love it as much as we do. Have fun in The City and #StayHuman !#DyingLight2 pic.twitter.com/TBJrRRe5oJ
— Dying Light (@DyingLightGame) February 4, 2022
Techland od lat jest spółką, którą wielu inwestorów chętnie zobaczyłoby na GPW. Więcej na ten temat pisaliśmy w sierpniowym artykule „Techland bliżej giełdowego debiutu? Spółka ma zespół doradców ds. IPO”. Jest też drugim co do wielkości studiem w Polsce, stąd ciągłe porównania do CD Projektu, wydawcy "Wiedźmina" i "Cyberpunka".
O ile w CD Projekcie niemal wszystkie ręce rzucono na "Cyberpunka 2077", o tyle w Techlandzie sprawa wyglądała nieco inaczej. We Wrocławiu, gdzie ma siedzibę, mocno pracowano nad doszlifowaniem "Dying Lighta 2", a równolegle w drugim studiu w Warszawie pracuje drugi zespół, tworzący zupełnie inną grę "AAA", która według przedstawicieli spółki może być wydana w rok lub dwa po debiucie "Dying Light 2".
CFO Techlandu Karol Bach podkreślał podczas rozmów z dziennikarzami, że co chwila w sprawie debiutu zgłasza się ktoś do spółki, jednak jego zdaniem historia, którą ma do opowiedzenia inwestorom Techland będzie lepsza po premierze "Dying Light 2". - Po premierze zastanowimy się nad debiutem, będzie to jednak zależało od przyjęcia "Dying Light 2" oraz sytuacji na rynku - stwierdził.
Twórca Techlandu Paweł Marchewka z majątkiem szacowanym na 4 mld zł znajduje się w pierwszej dziesiątce najbogatszych ludzi w Polsce według "Forbesa". Branża z niecierpliwością czeka na informację o planach giełdowych spółki z Wrocławia. W razie udanego IPO i debiutu mogłoby być to wydarzenie zmieniające słaby w ostatnim czasie sentyment do sektora producentów gier na GPW, chociaż analitycy nie widzą w nim dużego potencjału.
Analitycy: premiera nowej gry Technlandu to większe prawdopodobieństwo potencjalnego IPO
Premiera nowej gry Techlandu może przybliżyć spółkę do debiutu giełdowego, ale raczej nie wpłynie istotnie na nastawienie inwestorów do sektora gier na GPW - uważają analitycy.
"Uważamy, że sukces gry i zrealizowanie celu prezesa (10 mln sprzedanych kopii w 2022 roku) będzie oznaczać większe prawdopodobieństwo potencjalnego IPO Techlandu. Do zrealizowania tego celu, studio powinno sprzedać 3-4 mln kopii w pierwsze trzy dni (łącznie z przedsprzedażą)" - ocenia Kacper Koproń z Trigon DM.
"Nie sądzimy, by premiera miała jakiś wyraźny wpływ na sentyment do polskiego, notowanego sektora gier" - dodał analityk.
"Myślę, że na ten moment sentyment jest na tyle słaby, że potrzebujemy czegoś więcej niż wydarzeń wokoło spółek, ale nie powiązanych bezpośrednio. Tak samo ostatnie duże przejęcia na rynku gamedev nie przełożyły się długoterminowo na sentyment – jednym słowem czekamy na fundamentalne triggery bezpośrednio ze spółek" - uważa Michał Wojciechowski z Ipopema Securities.
Michał Kubicki