Z dnia na dzień temperatura wzrasta, a najgorsze upały jeszcze przed nami. W związku z tym postanowiliśmy przypomnieć pracodawcom, jakie ciążą na nich obowiązki w stosunku do pracowników, gdy żar leje się z nieba.
Inspektorzy pracy przede wszystkim apelują do pracodawców o to, aby rozważyli możliwość skrócenia czasu pracy np. poprzez obniżenie dobowej lub tygodniowej normy czasu pracy bądź poprzez wprowadzenie dodatkowych przerw regeneracyjnych, wliczanych do czasu pracy. Zwracają przy tym uwagę, że praca w wysokiej temperaturze obniża poziom koncentracji i uwagi pracowników, a to stwarza wysokie ryzyko wypadków.
Temperatura powyżej 25ºC
Gdy temperatura na otwartej przestrzeni przekracza 25ºC, a w pomieszczeniach nie spada poniżej 28ºC, pracodawca ma obowiązek zapewnić załodze napoje chłodzące w ilości dostosowanej do zapotrzebowania pracowników. Napoje winny być wydawane bezpłatnie. Pracodawca nie może także wypłacić pracownikowi ekwiwalentu za napoje.

Dodatkowo pracownicy, którzy wykonują prace brudzące na otwartej przestrzeni muszą mieć również zapewnione 90 l wody do celów higieniczno – sanitarnych. Nie dotyczy to przypadku, gdy załoga ma dostęp do wody bieżącej.
Także pomieszczenia pracy powinny być zabezpieczone przed niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem. Nie ma jednak precyzyjnych przepisów, które by to regulowały. Mowa w nich jest tylko o konieczności wyposażenia okien i świetlików w urządzenia eliminujące nadmierne operowanie promieni słonecznych padających na stanowiska pracy.
Pracodawca ma obowiązek zadbać o czystą klimatyzację
Pracodawca, który w swoich pomieszczeniach umożliwia pracownikom skorzystanie z klimatyzacji musi pamiętać, aby poddać ją niezbędnym zabiegom konserwująco – czyszczącym. Ustawodawca nałożył na pracodawcę obowiązek oczyszczenia powietrza doprowadzanego z klimatyzacji bądź wentylacji z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia i obowiązek odpowiedniej konserwacji urządzeń. Klimatyzacja nie może także powodować przeciągów i wyziębienia pomieszczenia pracy.
Niestety nie ma przepisów mówiących o tym, jaka jest maksymalna temperatura dopuszczalna w pomieszczeniach pracy, nie ma więc temperatury granicznej, która zwalniałaby pracownika z obowiązku wykonywania swoich zadań. Są jednak przypadki, gdy możemy się powstrzymać od wykonywania pracy, jeżeli panujące warunki atmosferyczne spowodowały nasze złe samopoczucie. Jednak za czas powstrzymania się od pracy z powodu złego samopoczucia nie należy się pracownikowi wynagrodzenie.
Komentuje Agata Kostyk - Lewandowska, rzecznik prasowy Okręgowego Inspektoratu Pracy we Wrocławiu | |
Do dzisiaj skarg na pracodawców nie odebraliśmy wiele. Od początku tygodnia jest ich tyle, że spokojnie można policzyć je na palcach jednej ręki. Pracownicy skarżą się na niezapewnienie napojów. Wśród telefonów pojawiły się także informacje, iż pracownicom zatrudnionym na kasach w placówkach handlowych jednej z sieci nie pozawala się pić, gdyż nie służy to wizerunkowi sklepu. Woda została przez pracodawcę zapewniona, nie ma jednak możliwości jej spożycia. Inspektorzy pracy interesują się zagadnieniem warunków pracy, jakie pracodawca zapewnia pracownikom podczas obecnych upałów, kontrolując te warunki podczas swoich rutynowych kontroli. Jak na razie skala naruszeń wydaje się być na tyle niewielka, iż nie widzimy konieczności podjęcia jakiejś celowej akcji. Nieprzestrzeganie któregokolwiek z wymienionych wyżej obowiązków jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika, zagrożonym karą grzywny od 1 000 do 30 000 zł. |
Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@bankier.pl
» Twój pracownik został aresztowany? Nie zawsze możesz go zwolnić
» 86 proc. Polaków potępia korzystanie z fałszywych zwolnień
» Ruszają letnie kontrole skarbowe