REKLAMA

Poznań nie będzie już finansował systemu rowerów miejskich

2022-06-05 18:54
publikacja
2022-06-05 18:54

Stolica Wielkopolski nie będzie ogłaszać przetargu na operatora systemu rowerów miejskich na kolejny sezon - podał Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. Główne powody takiej decyzji to wysokie koszty utrzymania systemu oraz spadające zainteresowanie miejskimi rowerami.

Poznań nie będzie już finansował systemu rowerów miejskich
Poznań nie będzie już finansował systemu rowerów miejskich
fot. Jerzy Pawleta / / FORUM

Rafał Wąsowicz z Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu (ZTM) poinformował, że pieniądze przeznaczane dotychczas na Poznański Rower Miejski (PRM) będą mogły być przeznaczone m.in. na dalszy rozwój infrastruktury rowerowej w mieście. Obecny, 11. sezon PRM będzie ostatnim w dotychczasowej formie.

Wąsowicz przypomniał, że w 2022 roku kończą się dwie umowy pomiędzy ZTM a operatorem systemu na obsługę pozostawianych w stacjach rowerów 3G oraz na obsługę rowerów bezstacyjnych 4G.

"Już od 2021 roku prowadzone były konsultacje rynkowe oraz poszukiwano możliwości zachowania systemu na lata 2023–24. Konsultacje wykazały jednak, że koszty utrzymania systemu będą bardzo wysokie. Dlatego zdecydowano się, że miasto nie będzie ogłaszało przetargu na wybór nowego operatora" - podał.

Rafał Wąsowicz przypomniał, że u podstaw wprowadzenia PRM w 2012 roku leżała m.in. chęć zmiany postrzegania roweru jako środka transportu miejskiego.

"Celem było pokazanie mieszkańcom miasta, że jest to ekologiczny, ekonomiczny i zdrowy sposób poruszania się. To w dużej mierze się udało. Mieszkańcy coraz częściej wybierają tę formę przemieszczania się, korzystając nie tylko z PRM, ale i ze swoich jednośladów" - wskazał.

Jak dodał, od 2019 roku dało się jednak zauważyć znaczny spadek liczby osób korzystających z PRM; wiele osób przesiadło się na własne jednoślady lub zaczęło korzystać z innych możliwości w zakresie tzw. mobilności współdzielonej: samochodów na minuty, elektrycznych skuterów i hulajnóg.

Według ZTM, rowery współdzielone mogą być dostępne w Poznaniu także w kolejnych latach; doświadczenia innych miast wskazują, że firmy oferujące m.in. elektryczne skutery oraz hulajnogi mogą być zainteresowane uzupełnieniem swojej oferty także o rowery.

Obecny 11. sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego zakończy się 30 listopada.

Z danych ZTM wynika, że wzrost udziału podróży rowerem dla podróży obejmujących: transport zbiorowy, samochód i rower wzrósł w mieście z blisko 7 proc. w roku 2013 do blisko 11 proc. w roku 2019. Prognozuje się, że udział podróży rowerem w całym systemie transportowym Poznania, obejmującym pieszych, rower, transport indywidualny oraz transport zbiorowy, w najbliższych latach będzie się utrzymywał na poziomie 11 proc. (PAP)

autor: Rafał Pogrzebny

rpo/ pat/

Źródło:PAP
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (8)

dodaj komentarz
klemass
W sumie się nie dziwię, bo rzadko z tego korzystałem, choć wiele razy sobie obiecywałem. Nawet jak oddałem samochód do warsztatu to wolałem wsiąść w optitaxi i pojechać do pracy zamiast rowerem.
marcin321
Ludzie boją się jeździć, bo mandaty drogie ;)
darius19
w Szczecinie dziala super
mlot_na_lby
lubię jeździć dieslem TDI po mieście
herrflick
Jakość aplikacji powiązanej z tymi rowerami, obsługi klienta, a także (w mniejszym stopniu) stanu technicznego samych rowerów jest tak zła że popularność musiała spadać.
syn_kornela
W wawie też mogliby to gówno zlikwidować.
olmert
Szczawie przesiadły się na hulajnogi :)

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki