Polskie części w Porsche, Maserati i nie tylko

Mikołaj Madziąg2015-03-09 15:10
publikacja
2015-03-09 15:10
fot. ADRIAN SLAZOK/REPORTER / EastNews

Chociaż ostatni egzemplarz polskiej marki samochodowej zjechał z taśmy fabrycznej blisko 13 lat temu, przemysł motoryzacyjny nad Wisłą nie umarł. Niewiele osób wie, że poruszając się wieloma światowymi markami samochodów, korzysta z efektu prac polskich firm, które dostarczyły swoje części do m.in. Volkswagena, Skody czy Porsche.

Pamięć o Fabryce Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu nadal rozpala wyobraźnię fanów motoryzacji i stanowi doskonały przykład problemu, z jakim od wielu lat mierzy się Polska. Produkcja ostatniego w pełni polskiego auta, jakim był Polonez ATU, zakończyła się 22 kwietnia 2002 roku.

Od tego czasu w Polsce lokowany był głównie kapitał światowych koncernów motoryzacyjnych, które budowały w naszym kraju liczne fabryki. Przemysł motoryzacyjny zaczął odgrywać istotną rolę w polskiej gospodarce. Szansę na rozwój przemysłu Automotive wyczuły także polskie firmy, które zaczęły współtworzyć wiele światowych marek samochodowych.

Groclin

Groclin to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich firm produkujących części do samochodów w naszym kraju. Założony w 1977 roku przez Zbigniewa Drzymałę zakład rzemieślniczy początkowo produkował drobne części samochodowe. Dziś grupa Groclin produkuje głównie siedzenia i poszycia dla wielu światowych marek samochodowych, takich jak BMW, Opel, Mercedes czy Porsche.

Firma mająca swoją siedzibę w Grodzisku Wielkopolskim zatrudnia blisko 3,3 tysiąca pracowników w 9 zakładach w Polsce, Niemczech i Ukrainie. W połowie lutego firma sprzedała część aktywów firmie PKC Wiring z Finlandii, tym samym oddając część grupy zajmującej się produkcją wiązek elektrycznych do autobusów i samochodów ciężarowych. Kwota transakcji opiewała na około 50 mln euro.

Obecnie firma z Wielkopolski produkuje m.in. poszycia samochodowe, kompletne siedzenia, a także deski rozdzielcze, których produkcja w 2014 roku stanowiła 38% kompletnej działalności spółki. W ubiegłym roku polska firma podpisała kontrakt z Volkswagenem na produkcje poszyć foteli samochodowych, której wartość dostaw wyniesie około 100 mln euro.

Wybrani polscy producenci części samochodowych
Firma Groclin S.A. Grupa Boryszew Linex Sp. z.o.o.
Produkowane części Siedzenia samochodowe i poszycia. Panele drzwi i deski rozdzielcze Zewnętrzne i wewnętrzne części plastikowe i metalowe. Przewody Linki i cięgna motoryzacyjne
Marki samochodowe Opel, BMW, VW, Ford, Mitsubishi, Porsche, Smart, Suzuki, Mercedes, Volvo BMW, VW, Audi, Renault, grupa PSA Peugeot, koncern Jaguar Land Rover Maserati, Jaguar, Mercedes, Volvo, VW, Fiat, Lancia, BMW, Audi, Alfa Romeo
źródło: opracowanie własne, Bankier.pl

Grupa Boryszew

Chociaż produkty grupy Boryszew w Polsce kojarzone są głównie z chemią motoryzacyjną i popularnym płynem do chłodnic „Borygo”, w trakcie swej działalności firma Boryszew nawiązała współpracę z wieloma producentami samochodowymi z całego świata.

W ofercie motoryzacyjnej Boryszewa znajdują się plastikowe elementy wyposażenia samochodowego oraz przewody. Za elementy wyposażenia odpowiedzialna jest grupa Boryszew Automotive Plastics, w której skład wchodzi 9 zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w Polsce, Czechach, Niemczech oraz w Rosji, gdzie produkowane są plastikowe części.

Wybrane elementy produkowane przez Boryszew Automotive Plastics (fot. Boryszew B.A.P. / Boryszew.com.pl)

Centrala Boryszew Automotive Plastics jest zlokalizowana u naszych zachodnich sąsiadów i to właśnie do niemieckich samochodów produkty grupy Boryszew są najczęściej dostarczane. Podmioty wchodzące w skład grupy B.A.P. produkują systemy wewnętrzne, takie jak m.in. obudowy siedzeń, schowki, klamki oraz systemy inżynieryjne i zewnętrzne jak nadkola czy pokrywy silnika.

Jednym z głównym partnerów B.A.P. jest grupa Volkswagen, z którą w latach 2012-2015 łączna wartość kontraktów wynosiła 190 mln euro. Elementy wytworzone przez zakłady Boryszew znajdziemy w takich modelach Volkswagena jak Bora, Golf, Passat i Tiguan. Produkty polskiej firmy znalazły także zastosowanie w Skodach, a dokładniej w modelach Octavia i SuperB oraz Audi A3 i A4.

Czytaj dalej: która polska firma produkuje części wykorzystywane w Maserati?

Nie tylko nadwozie i plastik

W 2010 roku grupa Boryszew przejęła grupę Maflow, jednego z największych producentów przewodów do klimatyzacji, wspomagania kierownicy i zawieszenia dla przemysłu motoryzacyjnego. Zakłady Maflow zlokalizowane są w siedmiu krajach znajdujących się na trzech kontynentach, w tym m.in. w Indiach, Brazylii, Hiszpanii czy Włoszech.

Odbiorcami m.in. przewodów do chłodzenia, klimatyzacji i systemów paliwowych jest szóstka największych producentów samochodów w Europie. Produkty grupy należącej do polskiej firmy, znajdziemy  m.in. w samochodach marki Volvo, BMW, Citroen czy Land Rover.

Grupa Boryszew pod koniec roku 2013 była wyceniana na 79 mln złotych. Tylko 33% produkcji trafia do sprzedaży krajowej. Większość, bo aż 60% produkcji, przeznaczone jest do sprzedaży w pozostałych krajach Unii Europejskiej, gdzie przychody ze sprzedaży w pierwszej połowie 2014 roku wyniosły ponad 1,5 mln złotych.

Linex

Historia firmy Linex, która dostarcza swoje produkty do Maserati, sięga roku 1963 i zaczyna się w Częstochowie, gdzie Stanisław Kasprzycki otworzył warsztat rzemieślniczy, w którym na samodzielnie skonstruowanych maszynach wytwarzał półwyroby do cięgien motoryzacyjnych, czyli w dużym uproszczeniu m.in. linki samochodowe.

Po wielu latach pracy przekazał warsztat swojemu synowi, Wojciechowi Kasprzyckiemu, który rozwinął częstochowski zakład i w 1996 roku dostarczał swoje produkty do fabryk FSO w Warszawie i Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie i Jelczu. Kolejnym sukces polskiej firmy datowany jest na rok 1999, kiedy to Linex rozpoczął współpracę z francuskim koncernem Faurecia, dostarczając linki do foteli takich marek samochodowych jak Seat, Peugeot czy Skoda.

Zakład produkcyjny firmy Linex (fot. Linex / Linex.com.pl)

W 2008 roku do zarządu firmy weszło trzecie pokolenie rodziny Kasprzyckich, a w 2010 firma Linex zaczęła dostarczać swoje produkty takim markom jak Mercedes, Maserati, Jaguar czy Alfa Romeo. Obecnie firma poza produkcją części motoryzacyjnych do pierwszego montażu, produkuje także części zamienne oraz inne materiały i półwyroby wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym.

W dwóch wielkich halach produkcyjnych i pozostałych obiektach takich jak m.in. laboratoria firma Linex zatrudnia blisko 200 pracowników, odpowiedzialnych za produkcje ponad 9 mln sztuk części samochodowych rocznie. Łączny obrót firmy Linex w samym 2013 roku wyniósł ponad 38 mln złotych.

Ukazane firmy stanowią przykład dosyć dobrze rozwiniętego przemysłu motoryzacyjnego nad Wisłą. Choć produkcja części samochodowych przeznaczonych do pierwszego montażu nadal jest mniejsza niż produkcja części zamiennych, łączna wartość eksportu części samochodów za jedenaście miesięcy w 2014 roku wyniosła 7,3 mld euro, notując wzrost o blisko 9% w stosunku do roku poprzedniego. Zdecydowanie głównym odbiorcą polskich części były Niemcy, stanowiąc ponad 42% rynku zbytu.

Przychody polskiego rynku motoryzacyjnego w 2013 roku wyniosły 120,4 mld złotych, zatrudniając w blisko ponad 160 tysiące osób. Łączna wartość polskiego eksportu w przemyśle motoryzacyjnym w ubiegłym roku wyniosła 17,15 mld euro.

Źródło:
Tematy
Rozwiń firmę z terminalem płatniczym

Rozwiń firmę z terminalem płatniczym

Advertisement

Komentarze (22)

dodaj komentarz
~jhvkciy
System wentylacyjny (dysze, kanały, lamele, sterowanie, wykończenia) prawie co drugiego (48%), wyprodukowanego w 2014 r. w Unii Europejskiej samochodu (od Porsche do tanich Skody) pochodzi z firmy Dr Schneider Automotive Polska zlokalizowanej we wsi Radomierz (gmina Janowice Wielkie) i zatrudniającej ok 1100 pracowników. No ale System wentylacyjny (dysze, kanały, lamele, sterowanie, wykończenia) prawie co drugiego (48%), wyprodukowanego w 2014 r. w Unii Europejskiej samochodu (od Porsche do tanich Skody) pochodzi z firmy Dr Schneider Automotive Polska zlokalizowanej we wsi Radomierz (gmina Janowice Wielkie) i zatrudniającej ok 1100 pracowników. No ale autor to przegapił...
~ahtenBankier
jak się nie zapłaciło Bankierowi za reklamę to nie ma ;)
~kon
No i trzeba dodac, ze tysiace konstruktorow z Polski, zasila niemecki Automotiv.
~Mecenas
No, to by tłumaczyło wiele awarii w moim nowym Porsche. Starszy egzemplarz był bardziej niezawodny.
jrkp
to jest powód do placzu a nie do dumy - robimy podzespoly za drobne , ktore potem skladaja jak klocki lego w niemczech, przyklejaja znaczek porshe I heja , lecimy za grubá kasiorke

sila kraju polaga na pordukcji gotowych produktów opartych o nowoczesne R&D pod swoja marka, a nie produkowanie podzespoów dla innych

jakie
to jest powód do placzu a nie do dumy - robimy podzespoly za drobne , ktore potem skladaja jak klocki lego w niemczech, przyklejaja znaczek porshe I heja , lecimy za grubá kasiorke

sila kraju polaga na pordukcji gotowych produktów opartych o nowoczesne R&D pod swoja marka, a nie produkowanie podzespoów dla innych

jakie sa polskie marki samochodów ? 1 2 3.... cisza...

jakie sa niemiecki marki samochodów ? audi, bmw, merc-benz, vw...

skonczyem dziekuje za uwage
~zbyszek1
A skąd miała się ta siła wziąć? Z zapyziałej komuny kiedy to tłukliśmy po kilkadziesiąt lat badziewie w rodzaju Polonez, 125 i 126p? Wprowadzenie na rynek nowego modelu to koszt 5-7mld€. Dla koncernów które dysponują całym zapleczem naukowym, doświadczalnym i najnowocześniejszymi technologiami. To jak Ty sobie wyobrażasz A skąd miała się ta siła wziąć? Z zapyziałej komuny kiedy to tłukliśmy po kilkadziesiąt lat badziewie w rodzaju Polonez, 125 i 126p? Wprowadzenie na rynek nowego modelu to koszt 5-7mld€. Dla koncernów które dysponują całym zapleczem naukowym, doświadczalnym i najnowocześniejszymi technologiami. To jak Ty sobie wyobrażasz wprowadzenie nowej marki na rynek na którym marki raczej się łączą a na pewno nie ma miejsca dla nowych. W Polsce to tak jest, że im mniej ma kto pojęcia, im się mniej zna tym chętniej epatuje swoimo głupimi pomysłami i paplaniną.
~PiSduś
To z winy Tuska czy z zasługi Kaczyńskiego? Pytam ponieważ nie wiem czy mam pluć czy wychwalać...
~michał
To jest zasługa Tuska,rekord notowań Apple też jest zasługą Tuska już nie mówię o tym,że dzień jest coraz dłuższy bo to też Jego zasługa, możesz śmiało dalej śpiewać pieśni dziękczynne na Tuska cześć.
~MI-sio
"Przychody polskiego motoryzacyjnego w 2013 roku wyniosły 120,4 mld złotych, zatrudniając w blisko ponad 160 tysiące osób."

Panie Madziąg do szkoły Pan wróci. Może tam Pana nauczą używać ctrl+c i ctrl+v bo pisać z sensem i zrozumiale to Pan nie umie.
~AnatolzJerozolimy
My żydzi w Izraelu produkujemy najnowszą technologię ,choćby system obrony powietrznej ,drony, hi tech systemy. Jesteśmy potentatem najnowocześniejszych technologii, moga nam tylko równać japończycy.
A wy drodzy polacy? produkujecie drobiazgi!!! plastikową konfekcję do aut ,jakieś formy z gumy i linki ? i to ma być
My żydzi w Izraelu produkujemy najnowszą technologię ,choćby system obrony powietrznej ,drony, hi tech systemy. Jesteśmy potentatem najnowocześniejszych technologii, moga nam tylko równać japończycy.
A wy drodzy polacy? produkujecie drobiazgi!!! plastikową konfekcję do aut ,jakieś formy z gumy i linki ? i to ma być powód do samozadowolenia? Wszystko co wymyślą jacyś naukowcy z polski i tak ląduje u nas.Bo u was lepiej krowy pasać niż ogłaszać patenty i je wdrażać do produkcji.
Pół swiata się z was śmieje ,przykłady : Jacek Karpiński!!!!!
My w Izraelu szanujemy wiedzę i naukę a wy? Byle kogoś uwalić ,eh polacy ,eh goje,,,,,A mogliście być wspanialym silnym krajem JudeoPolonią.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki