REKLAMA

Mniej pojazdów bez OC - nowe szacunki UFG

2016-03-29 12:38
publikacja
2016-03-29 12:38

Do około 150 tysięcy zmniejszyła się liczba pojazdów bez polisy OC w Polsce* – wynika z najnowszych szacunków Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. To przede wszystkim efekt zwiększonych kontroli własnych UFG prowadzonych z wykorzystaniem ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych. Już ponad połowa pojazdów bez OC identyfikowana jest właśnie dzięki tej bazie, czyli bez udziału kierowcy - a nie jak jeszcze niedawno - wyłącznie w wyniku kontroli drogowych policji.

Mniej pojazdów bez OC - nowe szacunki UFG / fot. Malwina Wrotniak / Bankier.pl

- Nasze nowe szacunki dotyczące nieubezpieczonych opieramy na analizie trendów obserwowanych przez Fundusz od 25 lat, w tym między innymi spadku samej liczby wypadków powodowanych przez nieubezpieczonych - mimo wzrostu liczby pojazdów jeżdżących po polskich drogach. Analizy te wskazują, że odsetek pojazdów bez OC w ogólnej liczbie ubezpieczonych pojazdów - spadł o trzy punkty procentowe do 0,7 procent czyli do około 150 tysięcy pojazdów - mówi Elżbieta Wanat- Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Precyzyjne ustalenie liczby nieubezpieczonych jest jednak trudne, a sam wynik - przybliżony i zależy od metody oraz danych przyjętych do szacunku. W przypadku tych ostatnich problemem jest np. aktualna jakość danych w  bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK). Baza ta zawiera bowiem zarówno rekordy o pojazdach faktycznie użytkowanych, jak i nieaktywnych czyli takich, które przez co najmniej ostatnie osiem lat nie przechodziły badania technicznego**.  Z kolei przyjmując do wyliczeń wyłącznie wyniki kontroli drogowych policji*** - można szacować, że liczba nieubezpieczonych rzeczywiście poruszających się po polskich drogach waha się między 80 a 85 tysięcy pojazdów.

Ogólnopolska baza polis OC i AC - dzięki której Fundusz poprawia skuteczność wykrywania pojazdów bez OC - budowana jest od 2004 roku, a jej napełnienie przez firmy ubezpieczeniowe  systematycznie rośnie. Podczas gdy w 2005 roku baza UFG dysponowała 28 mln informacji o polisach, to w 2015 roku liczba rekordów wzrosła już do ponad 300 mln. Przy czym napełnienie bazy danymi o sprzedanych polisach OC sięga 100 procent. Dla poprawy wykrywalności nieubezpieczonych, ponad cztery lata temu, Fundusz wdrożył  zautomatyzowany system identyfikowania pojazdów bez OC na podstawie analizy rekordów w bazie UFG.

System ten wykrywa m.in. przerwy w ubezpieczeniu czy porównuje daty: wystawienia polisy OC i pierwszej rejestracji pojazdu. - W efekcie 50 procent pojazdów bez polisy OC zidentyfikowanych zostaje – już bez kontroli drogowych – a wyłącznie  na podstawie działań Funduszu, po weryfikacji danych w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych – mówi Hubert Stoklas, wiceprezes UFG. W ten sposób liczba spraw o brak OC, zarejestrowanych tylko na podstawie kontroli własnych Funduszu, wzrosła w ostatnich latach prawie trzykrotnie do 36 tysięcy spraw w 2015 roku. Łącznie z informacjami m.in. od policji - w minionym roku UFG zarejestrował ponad 85 tysięcy spraw o brak OC, czyli o 14 proc. więcej niż rok wcześniej, a kary nałożone zostały w blisko 80 proc. przypadków. W rezultacie właściciele nieubezpieczonych pojazdów wpłacili w ubiegłym roku na konto UFG rekordową sumę 55 mln złotych, tytułem kar (o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej).

- Wobec rosnącej skuteczności w ustalaniu pojazdów bez OC naprawdę warto kupić polisę zamiast ryzykować około dziesięciokrotnie wyższą - niż składka za OC -  karę za jej brak, a po wypadku spowodowanym nieubezpieczonym autem - zwrot wszystkich wypłaconych świadczeń, sięgających niejednokrotnie setek tysięcy złotych  – radzi Hubert Stoklas.

Przypominamy, że z analiz UFG wynika, iż najczęstszą przyczyną braku OC (40 proc. przypadków)  jest nieopłacenie którejś z rat składki za tę polisę i w efekcie wygaśnięcie umowy ubezpieczenia. W 33 proc. wykrytych przypadków braku OC – powodem jest wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu. Polisa poprzedniego właściciela auta ważna jest bowiem tylko do końca okresu na jaki została zawarta i nie przedłuża się automatycznie na kolejne dwanaście miesięcy. Inne powody to: wykupienie OC już po dacie pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce (13 proc.) czy przekonanie, że dla niesprawnego technicznie i nieużytkowanego pojazdu nie jest potrzebne ubezpieczenie (11 proc.).

_____________

* wcześniej UFG szacował, że liczba nieubezpieczonych pojazdów w Polsce w zakresie komunikacyjnego OC wynosi 200 - 250 tysięcy;
**wymóg ubezpieczenia w zakresie OC komunikacyjnego mają właściciele wszystkich pojazdów tak długo jak pojazd ten jest zarejestrowany; formalnie zatem powinien obejmować wszystkie pojazdy z bazy CEPiK, nawet te nieaktywne (które zazwyczaj są pojazdami już nieistniejącymi, a zatem i nieubezpieczonymi);
*** z danych z kontroli drogowych policji wynika, że liczba nieubezpieczonych poruszających się po drogach w 2014 roku wyniosła 0.3 proc. (łącznej liczby pojazdów biorących udział w ruchu) tj. ok. 82 tys.  

Źródło: UFG

Źródło:Informacja prasowa
Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (16)

dodaj komentarz
~oko
A wystarczy wprowadzić naklejkę w rodzaju winiety na szybę potwierdzającą opłacone OC ,łatwe do sprawdzenia .
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
~edd
Większość tych pojazdów bez OC nie istniej, nie zostały tylko wyrejestrowane.
mfind
Przede wszystkim nie opłaca się nie kupować OC ;) Obecnie można dostać OC za 300-500 zł (porównując oferty przed zakupem), a i młodzi kierowcy spokojnie znajdą coś w okolicach 1000 zł co nadal jest znacznie tańsze niż kara za brak ubezpieczenia (3700 zł) + pokrywanie wszystkich ewentualnych szkód z własnej kieszeni.Przede wszystkim nie opłaca się nie kupować OC ;) Obecnie można dostać OC za 300-500 zł (porównując oferty przed zakupem), a i młodzi kierowcy spokojnie znajdą coś w okolicach 1000 zł co nadal jest znacznie tańsze niż kara za brak ubezpieczenia (3700 zł) + pokrywanie wszystkich ewentualnych szkód z własnej kieszeni.

Pozdrawiam,
Łukasz
Porównywarka OC i AC mfind.pl
~JA6969
To co robi UFG??? Za co dostaje kase? W Urzedach komunikacji widac kto jest właścicielem. Porównać to z Tu i juz wiemy kto nie ma OC. Szybki liścik ewentualna wizyta komornika i po problemie.
A najciekawsze w tym wszytskim jest to że gdy ktoś taki trafi w wasz samochód (nie wspomnę o was samych) to o odszkodowaniu możecie zapomnieć
mfind
Jeśli sprawcą jest kierowca bez OC to jak najbardziej dostaniesz odszkodowanie tylko nie od ubezpieczyciela, ale od UFG. Nawet jeśli będzie to szkoda, gdzie ucieknie z miejsca zdarzenia (a Ty będziesz miał nagranie czy jakikolwiek inny dowód na to, że to ten sprawca) UFG wypłaci odszkodowanie, a następnie będzie windykowało Jeśli sprawcą jest kierowca bez OC to jak najbardziej dostaniesz odszkodowanie tylko nie od ubezpieczyciela, ale od UFG. Nawet jeśli będzie to szkoda, gdzie ucieknie z miejsca zdarzenia (a Ty będziesz miał nagranie czy jakikolwiek inny dowód na to, że to ten sprawca) UFG wypłaci odszkodowanie, a następnie będzie windykowało wszystkie koszty z nieubezpieczonego.

Pozdrawiam,
Łukasz
Porównywarka OC i AC mfind.pl
~JA6969 odpowiada mfind
To poczytaj jakie odszkodowania ludzie dostali od UFG. Bez sprawy w sądzie mozna zapomniec o czymkolwiek a co do kwot to lepiej nie wspominać. Polska i tyle
~ech
No przecież możesz wyrejestrować samochód i nie płacić za niego OC?
A stawki OC są liczone na podstawie wszystkiego (wieku, miejsca zamieszkania, płci), a nie tylko pojemności.
~witek
wyrejestrować to możesz jak na złom oddasz. a jak stoi w szopie to nie wyrejestrujesz.
mfind odpowiada ~witek
Zgadza się. Jest tak jak napisał ~witek. Wyrejestrować czasowo możesz tylko pojazdy powyżej 3,5 tony, natomiast jeśli jesteś osobą fizyczną to ubezpieczenia OC nie musisz wykupować na cały rok tylko w przypadku posiadania samochodu zabytkowego.

Pozdrawiam,
Łukasz
Porównywarka OC i AC mfind.pl

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki