REKLAMA

Marża na benzynie wzrosła o 125 proc. Winny nowy podatek?

2019-02-05 13:09
publikacja
2019-02-05 13:09

Marża na sprzedaży benzyny Eurosuper95 w styczniu 2019 roku wzrosła o 124,8 proc. wobec średniej z 2018 roku i wyniosła 0,37 zł na litrze - podała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego. Trudno uciec od teorii, że to pokłosie wprowadzenia opłaty emisyjnej.

Marża na benzynie wzrosła o 125 proc. Winny nowy podatek?
Marża na benzynie wzrosła o 125 proc. Winny nowy podatek?
/ Lotos

W ten sposób POPiHN potwierdził nasze doniesienia sprzed dwóch tygodni. „Przez ostatnie dwa miesiące na rynku detalicznym obserwujemy nadzwyczaj wysoki i uporczywy wyskok marż do niemal rekordowo wysokich poziomów” – pisaliśmy w artykule zatytułowanym „Dlaczego benzyna jest teraz tak droga”.

Według danych POPiHN w styczniu 2019 roku średnia marża detaliczna na benzynie Eurosuper95 wyniosła 37 groszy na litrze wobec 17 groszy na litrze w styczniu 2018. Oznacza to wzrost 124,8 proc. Jeszcze silniejszy wzrost marż detalicznych zaobserwowano w przypadku oleju napędowego, gdzie podniosły się one z ośmiu do 25 groszy na litrze. To wzrost o 222,2 proc. rdr! Jeszcze wyższa marża detaliczna występuje w przypadku autogazu, gdzie sięga aż 46 groszy na litrze i jest o 133% wyższa niż przed rokiem.

W tym kontekście nie sposób nie wspomnieć o jednej zmianie, jaka zaszła w ostatnim miesiącu. Otóż od 1 stycznia 2019 roku do ceny paliwa doliczany jest nowy podatek, zwany oficjalnie „opłatą emisyjną”. Wynosi on 8 groszy na każdym litrze benzyny i oleju napędowego. PKN Orlen i Grupa Lotos zapewniały, że „wezmą na siebie” nowy podatek. Lotos dodawał, że część tej opłaty weźmie na siebie rynek hurtowy.

Po najnowszych danych dotyczących marż właśnie widzimy, jak rynek „wziął na siebie” nowy podatek, wdzięcznie przerzucając go na klientów detalicznych w postaci znacznie wyższej marży. W rezultacie udział podatków w cenie litra oleju napędowego pozostał bez zmian i podobnie jak przed rokiem wynosi 49 proc.. Udział podatków w cenie benzyny podniósł się jednak z 53 proc. do 55 proc.

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) powstała w 1995 roku. Jest związkiem reprezentującym interesy naftowych firm członkowskich działających na polskim rynku. Członkami POPiHN są: Amic Polska, BP, Circle K Polska, Fuchs Oil, Grupa Lotos, PERN, PKN Orlen, Shell, Slovnaft, Tanquid, Total.

Krzysztof Kolany

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (15)

dodaj komentarz
polak2
Największy sponsor w Polsce sam Robert 50 miliony a reszta sportowców ????
sel
Marża sama nie wzrosła pozwolili im na dojenie Polaków., żeby ich finansowali ?
and00
Co ma wzrost marży do podatku?
Ceny nie spadają bo stacje mają wyższe marże i doszła nowa oplata, a nie marże wzrosły (o 20gr/l) BO doszedł nowy podatek (8gr/l)
sel
Dla kupujących wyższa cena to jak wyższy podatek , szczególnie jak wyższa cena służy do finansowania partyjnych akcji propagandowych..
charubinw
Po cichutku. Nikt nic nie wie, a i tak płacimy wiecej. Poszumiało, koncerny dołożyły i mamy.
Podatek PIS+.
search
W TVP Sinior Kurski kazdemu sluchaczowi wytlumaczy ze to wina PO
and00 odpowiada search
Ty bez przezywania nie potrafisz?
rezet12
PKN Orlen i Grupa Lotos zapewniały, że „wezmą na siebie” nowy podatek. Każda firma dąży to tego aby mieć jak najwyższy zysk, więc koniec końców to konsument płaci za te wszystkie podatki. Kolejny absurdalny podatek ale co tam, stać nas...

Powiązane: pknorlen

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki