REKLAMA

Konsekwencje wygaśnięcia ustawy antykryzysowej dla pracodawców i pracowników

Iwona Maczalska2011-12-27 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2011-12-27 06:00
Wraz z końcem roku przestanie obowiązywać tzw. ustawa antykryzysowa. Sprawdźmy, jakie przywileje utracą pracodawcy oraz jakie konsekwencje i niespodzianki niesie za sobą wygaśnięcie ustawy.

Ustawa z dnia 1 lipca 2009 roku o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego pracowników i przedsiębiorców zwana antykryzysową (Dz.U. 2009 nr 125 poz. 1035) wprowadziła do Kodeksu pracy wiele zmian, których celem była ochrona pracodawców i pracowników w okresie dużego spowolnienia gospodarczego.

Powrót limitów stosowania umów na czas określony


Pierwszym przywilejem, jaki z początkiem roku utracą pracodawcy, jest możliwość nielimitowanego zawierania umów terminowych. Od 1 stycznia 2012 roku powracają limity zawierania umów o pracę z jednym pracownikiem. Zgodnie z art. 25(1)§1 pracodawca będzie mógł zawrzeć z pracownikiem maksymalnie dwie umowy o pracę na czas określony, natomiast trzecia z mocy prawa automatycznie przekształci się w umowę o pracę na czas nieokreślony.



Należy też wspomnieć, że w myśl przepisów ustawy antykryzysowej pracodawca może zawierać z pracownikiem nielimitowaną ilość umów o pracę na czas określony. Jedynym ograniczeniem jest okres zatrudnienia pracownika na podstawie tych umów, który nie może przekroczyć 24 miesięcy.

Wzrost wysokości odprawy


Każdy pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników i chcący rozwiązać umowę o pracę z przyczyn niezależących od pracowników, zobowiązany jest do wypłaty odprawy. Ustawa antykryzysowa pozwalała pracodawcom tego uniknąć. Zgodnie z nią, jeżeli pracodawca nie jest w stanie dłużej zatrudniać pracownika na dotychczasowym stanowisku i na tych samych warunkach, może zaproponować mu niższy wymiar czasu pracy, a co za tym idzie niższe wynagrodzenie. Odmowa zaproponowanych warunków oznacza dla pracowników możliwość utraty pracy, bez uzyskania odprawy. Po nowym roku pracodawca straci możliwość odstąpienia od wypłaty odprawy.

Zmianie ulegnie również jej wysokość. Zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, wysokość odprawy uzależniona jest do stażu pracy pracownika i nie może ona przekroczyć 15-krotnego minimalnego wynagrodzenia jakie obowiązywało w dniu rozwiązania umowy o pracę. Zatem wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia w 2012 roku do 1500 zł brutto, wzrośnie również wysokość odprawy, która w przypadku jej maksymalnej wysokości wyniesie aż 22 500 zł brutto.

 Minimalne wynagrodzenieMaksymalna wysokość odprawy
2011 rok1 386 zł20 790 zł
2012 rok1 500 zł22 500 zł


Małe zainteresowanie pracodawców ustawą antykryzysową


Potrzebujesz więcej firmowych informacji? Chcesz rozwiązać swoje wątpliwości? Wejdź na zakładkę Firma
Zgodnie z przepisami ustawy antykryzysowej każdemu pracodawcy, który znalazł się w przejściowych trudnościach finansowych przysługiwał szeroki wachlarz świadczeń pomocowych m.in. w formie dopłaty do wynagrodzenia pracowników, dofinansowania do składek na ubezpieczenie społeczne pracowników w części płaconej przez pracodawcę, a także dofinansowania do kosztów ich szkolenia. Wydawałoby się, że pakiet pomocy dla pracowników i przedsiębiorców nie był mały, zainteresowanie nim było o wiele mniejsze niż szacowano. Z danych Krajowego Biura Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wynika, że wydatki związane z wypłaconymi świadczeniami uzyskanymi na podstawie ,,ustawy antykryzysowej'' w 2009 roku wyniosły 936 tys. zł. W latach 2009 - 2010 na podstawie powyżej ustawy złożonych zostało tylko 176 wniosków o wypłatę świadczeń, co w efekcie spowodowało, że w 2010 roku Fundusz wypłacił świadczenia w kwocie jedynie 5,8 tys. zł z zaplanowanych 500 tys. zł.

Wydatki z FGŚP na świadczenia uzyskane z tytułu ustawy antykryzysowej w latach 2009-2010
 Rok 2009Rok 2010
 l. pracownikówkwotal. pracownikówkwota
z tytułu częściowego zaspokojenia wynagrodzeń pracowniczych2 153614 tys. zł4 3882 741 tys. zł
z tytułu częściowego zrekompensowania obniżenia wymiaru czasu pracy543

191 tys. zł2 2032 243 tys. zł
Z tytułu składki na ubezpieczenie społeczne pracowników należnych od pracodawcy2 69631 tys. zł6 591808 tys. zł
Ogółem2 696936 tys. zł6 5915 792 tys. zł


Nie bez znaczenia pozostają informacje dot. wydatków na świadczenia w 2011 roku. Szacowane prognozy kosztów poniesionych do 31 grudnia 2011 roku wskazują, że przy udzieleniu pomocy 200 tys. pracowników wydatki te wyniosą około 960 tys. zł.

Jak wykazują dane Krajowego Biura Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych zainteresowanie ustawa antykryzysową nie tylko było o wiele mniejsze niż zakładano, ale również drastycznie spadło już po roku czasu od jej obowiązywania. Co było tego powodem? By może niedopracowane i budzące wiele wątpliwości przepisy ustawy, a może wyłącznie strach przed udzielaniem gwarancji zatrudnienia swoim pracownikom.

Podstawa prawna:
  • Kodeks pracy z dnia 26.06.1974 (Dz.U. 1998 nr 21 poz 94),
  • Ustawa z dnia 13 marca 2003 roku o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. 2003 nr 90 poz. 844),
  • Ustawa z dnia 1 lipca 2009 roku o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego pracowników i przedsiębiorców zwana antykryzysową (Dz.U. 2009 nr 125 poz. 1035)

Iwona Karkus
Bankier.pl
i.karkus@bankier.pl  
Źródło:
Iwona Maczalska
Iwona Maczalska
redaktor Bankier.pl

Zajmuje się prawem pracy oraz ubezpieczeniami społecznymi. Jest autorem licznych poradników o tematyce kadr i płac. Redaktor portali PIT.pl i VAT.pl. Absolwentka Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa.

Tematy
Temperatura skacze, nagroda wzrasta! Otwórz konto i odbierz nawet 350 zł!

Temperatura skacze, nagroda wzrasta! Otwórz konto i odbierz nawet 350 zł!

Advertisement

Komentarze (4)

dodaj komentarz
~hgw
Generalnie ustawa była do d... jeżeli chodzi o Pracodawców. Niewiele im pomogła a Pracownikom wręcz przeszkodziła bo można było umowy co miesiąc przedłużać (albo nie). Tak czy inaczej sankcji za nieprzestrzeganie zapisów umowy nie było ;) Jedynym ułatwieniem dla pracodawców jest to, że po wygaśnięciu tej ustawy Generalnie ustawa była do d... jeżeli chodzi o Pracodawców. Niewiele im pomogła a Pracownikom wręcz przeszkodziła bo można było umowy co miesiąc przedłużać (albo nie). Tak czy inaczej sankcji za nieprzestrzeganie zapisów umowy nie było ;) Jedynym ułatwieniem dla pracodawców jest to, że po wygaśnięciu tej ustawy mogą sobie liczyć umowy od nowa. I nie do końca mogę potwierdzić słowa przedmówcy. Chyba będzie można zawierać umowy na czas dłuższy niż 24 miesiące.
~pracownik
niestety ustawodawca "zapominial" o jednej istotnej kwesji, otoz wszystkie umowy podpisane miedzy pracownikiem i pracodawca podczas trwania ustawy antykryzysowej nie sa w ogole brane pod uwage przy ewentualnym przyznawaniu umowy na czas nieokreslony..to znaczy ,ze jezeli pracownik do tej pory mial umowe na czas okreslony niestety ustawodawca "zapominial" o jednej istotnej kwesji, otoz wszystkie umowy podpisane miedzy pracownikiem i pracodawca podczas trwania ustawy antykryzysowej nie sa w ogole brane pod uwage przy ewentualnym przyznawaniu umowy na czas nieokreslony..to znaczy ,ze jezeli pracownik do tej pory mial umowe na czas okreslony i liczyl na to ze z dniem 1 stycznia dostanie na nieokreslony (bo powiedzmy to juz jest jego 3 umowa) to niestety na nowo sa liczone umowy...a wiec teoretycznie dopiero za 24 miesiace moze liczyc na umowe na czas niokreslony.
~Robsi
http://www.youtube.com/watch?v=uWUcNgDiIUk Polecem :))
infinum
Uwaga techniczna, proszę o nie stawianie kropek w liczbach, bo jest to mylące i chwilami trudno się zorientować czy jest mowa o tys. czy mln.

Swoją drogą szkoda, że w przededniu drugiej fali kryzysu przepisy znowu się usztywnia zamiast je liberalizować.

Powiązane: Prawo przedsiębiorcy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki