Wzrost liczby firm prowadzonych przez kobiety to ich odpowiedź na nierówne traktowanie na rynku pracy. Chodzi o dysproporcje w wysokości zarobków kobiet i mężczyzn, zajmujących to samo stanowisko. Z danych GUS z 2008 roku, przy uogólnieniu wszystkich innych czynników, wynika, że kobiety zarabiały o 2,61 zł mniej na godzinę niż statystyczny mężczyzna.

Źródło: Struktura wynagrodzeń według zawodów w październiku 2008 r., GUS, 2009
Firma jest rodzaju żeńskiego
Według badań przeprowadzonych przez Ewę Lisowską z SGH w 2008 roku, aż 52 proc. dorosłych Polek uważa, że lepiej jest prowadzić własną firmę niż być zatrudnioną na etacie. Jednocześnie - według badań Eurostatu z tego samego roku - 35 proc. przedsiębiorców w Polsce to kobiety. Takie wyniki stawiają nas w czołówce państw Europy, a Polki uważane są za jedne z najbardziej przedsiębiorczych kobiet. Ponadto prawie 90 proc. kobiet – przedsiębiorców zadowolonych jest z prowadzenia własnej firmy (wśród mężczyzn 75 proc.).

Kobiety są bardziej agresywne biznesowo
Aktywne, otwarte na innowacje i komunikatywne. Polki, które założyły własne firmy, są większymi optymistkami - wierzą w swoje możliwości już na samym starcie. Kobiety aktywniej prowadzą przedsiębiorstwa, lepiej organizują pracę i zarządzają swoim czasem. Bardzo często ich sukces tkwi również w podejmowaniu inicjatywy. Kobieta przedsiębiorcza nie czeka, aż ktoś nią pokieruje – wie, czego nie wie i samodzielnie zdobywa potrzebne jej informacje.
Jak wskazują psychologowie biznesu, mężczyźni już czują na plecach oddech kobiet. Wynika to z tego, że coraz więcej Polek zakłada swoje firmy i prowadzi je z sukcesem. Dodatkowo w polskim środowisku biznesowym konkurencja ma także wymiar płciowy. Kobiety mają w sobie więcej biznesowej agresji, co powoduje, że wielu mężczyzn woli je mieć za partnerów niż za przeciwników.
Na czym polega ta agresywność? Panie są zdecydowanie bardziej pamiętliwe, bardziej się angażują i reagują na wiele spraw bardzo emocjonalnie. Wielokrotnie są gotowe do intryg, plotek i nie odpuszczania urazów. W związku z tym nie obce jest im zdeterminowanie do walki i wojowniczość.
|
Jak jest postrzegana kobieta biznesu?
Współczesna polska businesswoman postrzegana jest jako zimna, opanowana i dumna kobieta. Próbuje dopasować się do trudnych i brutalnych reguł męskiego świata, zatracając w tym swą kobiecość. Często powodem jest to, że panie nie chcą być posądzane o to, że swoją pozycję zdobyły dzięki czemuś innemu niż tylko kompetencjom i wykształceniu.
Kobieta nie powinna jednak zatracać w biznesie swojej kobiecości. Nie mówię tu o epatowaniu seksualnością, ale o dotarciu do sedna kobiecej natury – wówczas z pewnością podkreśli się kobiecość, unikając przy tym biznesowego faux pas. Kobieta biznesu nie może bowiem przypominać plastikowej lali albo bezdusznego terminatora.
Dodajmy, że powyższy opis dotyczy w większości kobiet, które zarządzają firmami znanymi, większymi, obracającymi znaczną sumą pieniędzy. Wizerunek kobiet prowadzących małe, lokalne firmy może się znacznie różnić, a wręcz znajdować na drugim biegunie. Są one postrzegane jako ciepłe, miłe, w dodatku bardzo emocjonalnie związane ze swoją firmą.
Przyszłość kobiecego biznesu
Statystyki podają, że coraz więcej pań zakłada własne firmy. Mówią one także, że większa ich część (w porównaniu z firmami mężczyzn) nie przeżywa pierwszego roku działalności. A jak będzie w najbliższym latach? Śmiem twierdzić, że coraz lepiej, a to przede wszystkim z jednego powodu: kobiety są konsekwentne i wytrwałe w dążeniu do sukcesu w biznesie. I w dodatku dużo lepiej od mężczyzn znoszą psychicznie poczucie porażki i niepowodzenia. Nawet po kolejnej porażce nie dają za wygraną i starają się jeszcze lepiej przygotować na następny krok. A to bardzo ważna umiejętność w świecie biznesu.
Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@bankier.pl
» KONKURS: Zostań Kobietą Biznesu 2010
» Banki nie zabiegają o względy kobiet
» Kobiecy pomysł na biznes: agencja reklamowa