REKLAMA

Kłopoty zegarkowego giganta. Czy szwajcarska legenda przetrwa turbulencje?

2025-05-19 14:00
publikacja
2025-05-19 14:00

Szwajcarski gigant zegarkowy mierzy się z rosnącą presją ze strony rynku i inwestorów. Coraz częściej pojawiają się pytania o przyszłość firmy oraz o to, czy czas nie dogonił jej zarządu. W tle narasta spór o władzę, strategie i sens trwania przy dawnych nawykach.

Kłopoty zegarkowego giganta. Czy szwajcarska legenda przetrwa turbulencje?
Kłopoty zegarkowego giganta. Czy szwajcarska legenda przetrwa turbulencje?
fot. ARND WIEGMANN / / FORUM

Jak donosi „Financial Times” akcje Swatch — właściciela 16 marek zegarków takich, jak Omega, Longines i Tissot — spadły w ciągu ostatnich 12 miesięcy o 24 procent. To kontynuacja długoterminowej tendencji spadkowej — od szczytowego poziomu niemal 600 franków szwajcarskich w 2014 roku do 147,85 CHF obecnie, co daje kapitalizację rynkową na poziomie 7,7 miliarda franków.

Te wyniki grupy — zysk netto spadł w ubiegłym roku o 75 procent do 219 mln CHF (261 mln USD) — biorą się częściowo ze zmniejszonego popytu ze strony chińskich konsumentów, w związku z ogólnym spowolnieniem wydatków w segmencie dóbr luksusowych.

Reklama

Jednak niektórzy analitycy i inwestorzy twierdzą, że wiele problemów marki Swatch ma swoje źródło wewnętrzne.

Czy zarząd otworzy się na zmiany?

Oliver Müller, założyciel LuxeConsult, firmy doradczej dla branży zegarmistrzowskiej, stwierdził, że Hayekowie prowadzą Swatch jak firmę rodzinną, a nie spółkę publiczną (Nick Hayek pełni funkcję dyrektora generalnego od 2003 roku, zaś jego siostra Nayla przewodniczy radzie nadzorczej od 2010 roku.).

Inwestorzy mogą jednak wkrótce zmusić rodzinę do większego uwzględniania ich oczekiwań. Steven Wood, założyciel amerykańskiej firmy inwestycyjnej GreenWood Investors, która posiada 0,5 procent udziałów w Swatchu, dąży do wyboru do rady dyrektorów podczas walnego zgromadzenia Swatcha 21 maja.

Wood powiedział w tym miesiącu „Financial Times”, że Swatch jest „zarządzany wyłącznie dla jednego akcjonariusza”, co było aluzja do rodziny Hayeków, która posiada 25 procent akcji Swatcha oraz kontroluje 44 procent praw głosu.

Wielka przeszłość, niepewna przyszłość

Szwajcarski przemysł zegarkowy wiele zawdzięcza marce Swatch. Firma z Biel, przyjmując technologię kwarcową w latach 80., pomogła uczynić szwajcarskie zegarki dostępnymi dla mas i odeprzeć egzystencjalne zagrożenie ze strony tanich producentów z Azji.

Założyciel firmy, zmarły w 2010 roku Nicolas Hayek, powszechnie uznawany jest za osobę, która przekształciła markę Swatch w globalny symbol szwajcarskiej innowacji i rzemiosła.

Zdaniem Michaela Niedzielskiego, współzałożyciela Roce Capital i byłego udziałowca Swatcha, obecne kierownictwo zatraciło tę dynamikę. Cytowany przez „Financial Times” powiedział: „Komunikacja ze społecznością inwestorów jest słaba i nie przyjmują oni żadnej informacji zwrotnej”. Dodał też, że „katastrofalne” zarządzanie kapitałem obrotowym wyczerpało wolne przepływy pieniężne w ostatniej dekadzie.

Szwajcarska branża zegarkowa zmaga się z nowymi wyzwaniami po boomie pandemicznym

Swatch twierdzi, że analitycy są zapraszani do udziału w rozmowach z kierownictwem dwa razy w roku, a inwestorzy „bardzo często” odwiedzają firmę. Firma broni również swojego zarządzania kapitałem obrotowym, wskazując, że należności handlowe odpowiadały jedynie 31 dniom opóźnionych faktur na koniec grudnia.

Marki Swatcha obsługują niemal każdy segment rynku. Grupa sprzedaje wszystko — od zegarków Breguet za 44 000 funtów, po modele Swatch za 50 funtów.

Jednak szwajcarski przemysł zegarmistrzowski odnotowuje spadki po pandemicznym boomie i staje przed nowymi wyzwaniami w postaci ceł w USA oraz wpływu silnego franka na wartość eksportu i rentowność.

Caroline Reyl, szefowa działu marek premium w Pictet Asset Management, powiedziała, że jedynym rosnącym segmentem rynku zegarków jest „bardzo wysoka półka” — czyli Patek Philippe, Rolex i Audemars Piguet.

Sprzedaż Breguet i Omega spada, podczas gdy Patek Philippe rośnie

Luksusowe marki należące do Grupy Swatch tracą na znaczeniu względem konkurencji. Jean-Philippe Bertschy, szef działu analiz akcji szwajcarskich w banku Vontobel, wskazuje, że jeszcze 20 lat temu zarówno Patek Philippe, jak i Breguet generowały roczną sprzedaż na poziomie 300–400 milionów dolarów.

Od tego czasu — według szacunków Vontobla — sprzedaż Patek Philippe, będącej niezależną marką spoza Grupy Swatch, wzrosła około siedmiokrotnie i sięga dziś niemal 2,3 miliarda dolarów. Tymczasem sprzedaż Breguet, czyli jednej z najbardziej prestiżowych marek w portfelu Swatcha, spadła o prawie połowę — do 221 milionów dolarów rocznie.

fot. SubstanceTproductions / Shutterstock

Podobnie wygląda sytuacja w przypadku marek Omega i Longines, które również należą do Swatch Group. Według danych Vontobla, sprzedaż zegarków Omega i Longines spadła — odpowiednio o 20 proc. i 29 proc. — w latach 2019–2024.

„Nie ma innej firmy w branży zegarkowej, która w ostatnich latach doświadczyła aż tak dużego spadku sprzedaży” — mówi Bertschy. Dodaje, że „inwestorzy naprawdę zaczynają tracić cierpliwość”.

Swatch w odpowiedzi stwierdziła, że „Financial Times” nie powinien „słuchać, polegać ani ufać analitykom”.

Swatch korzysta z przewagi produkcyjnej, jednak analitycy wzywają do odświeżenia swoich marek luksusowych

Swatch nadal posiada pewne przewagi strukturalne nad konkurencją. Posiada ponad 150 zakładów produkcyjnych, które wytwarzają niemal wszystkie komponenty używane w jego zegarkach, jak i w zegarkach innych producentów. Inna spółka z grupy, Micro Crystal, uznawana jest również za lidera w produkcji kryształów kwarcowych używanych w zegarkach i smartfonach.

Odnotowano też kilka sukcesów w innowacjach. Ostatnia współpraca między Omegą i Swatchem przy kolekcji MoonSwatch — popularnych, kolorowych i przystępnych cenowo zegarków — zwiększyła sprzedaż.

Jednak analitycy wzywają firmę do odświeżenia innych marek, by uchwycić część relatywnie odpornego rynku dóbr luksusowych. Breguet, która obecnie generuje straty, postrzegana jest jako marka zaniedbana, ale o ogromnym potencjale ze względu na 250-letnią historię i związki z europejskimi monarchami, takimi jak Maria Antonina czy Napoleon Bonaparte.

J.S.

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (18)

dodaj komentarz
ad_obervatorek
Ta branża nie ma żadnej przyszłości.
lukaszslask
Jak podstawowy model omegi kosztowal 8 tys minus rabaty to go czesciej widywalem na rekach,jak nowe omegi zaczely kosztowac 20 tys i w gore,to sie ludzie zaczeli przesiadac na tansze….
Kazda firma powinna miec podstawowy model w granicach 5-10 tys,chcesz fazy ksiezyca to plac i 50 tys,ale podstawowy z datownikiem 5-10 tys zwlaszcza
Jak podstawowy model omegi kosztowal 8 tys minus rabaty to go czesciej widywalem na rekach,jak nowe omegi zaczely kosztowac 20 tys i w gore,to sie ludzie zaczeli przesiadac na tansze….
Kazda firma powinna miec podstawowy model w granicach 5-10 tys,chcesz fazy ksiezyca to plac i 50 tys,ale podstawowy z datownikiem 5-10 tys zwlaszcza przy eletronicznej konkurencji….
pstrzezek
Zegarek Omega: wchodzisz do sklepu i kupujesz. Z drugiej ręki kosztuje 30%-40% taniej. Zegarek Rolex: wchodzisz, jak masz dojścia do zapisujesz się na listę, czekasz 2-3 lata. Dostajesz zegarek który tego samego dnia możesz sprzedaż 50-60% drożej. Produkcja Omega 550k, produkcja Rolex 1.2m szt rocznie. To genialny marketing sprawia Zegarek Omega: wchodzisz do sklepu i kupujesz. Z drugiej ręki kosztuje 30%-40% taniej. Zegarek Rolex: wchodzisz, jak masz dojścia do zapisujesz się na listę, czekasz 2-3 lata. Dostajesz zegarek który tego samego dnia możesz sprzedaż 50-60% drożej. Produkcja Omega 550k, produkcja Rolex 1.2m szt rocznie. To genialny marketing sprawia że to Rolex ma opinię bardziej rzadkiego i porządanego. Jakościowo to bardzo zbliżnone produkty
pstrzezek
"Inwestorzy mogą zmusić rodzinę do większego uwzględniania ich oczekiwań" Dlatego najwięksi gracze w tej brażny to firmy prywatne odporne na naciski i trendy. Np Pattek, AP a najbardziej Rolex. Swatch ma ogromny potencjał, technologię i historię. Ma też pomysły np Moon-Swatch był ryzykowany ale okazał się mega sukcesem."Inwestorzy mogą zmusić rodzinę do większego uwzględniania ich oczekiwań" Dlatego najwięksi gracze w tej brażny to firmy prywatne odporne na naciski i trendy. Np Pattek, AP a najbardziej Rolex. Swatch ma ogromny potencjał, technologię i historię. Ma też pomysły np Moon-Swatch był ryzykowany ale okazał się mega sukcesem. Problemem jest słaby marketing (tutaj rządzi Rolex) i przepalanie kasy. Podany przykład Breguett - zupełny brak pomysłu i zasiedzenie się w jednej niszy. Omega poleciała na księżyc. Ten sukces nie został w pełni skapitalizowany
francxxx
Piękne wysmażony artykuł pełen informacji z których nic nie wynika jak to że, chcą uwalić rodzinną firmę a napewno rodzinkę bo korpo jest nerwowe jak niema pełnej władzy bo wtedy musi się jakoś układać z właścicielami większościowego pakietu. Firma posiadająca 150 marek wewnętrzny monopol na części zamienne i na produkcję ekranów Piękne wysmażony artykuł pełen informacji z których nic nie wynika jak to że, chcą uwalić rodzinną firmę a napewno rodzinkę bo korpo jest nerwowe jak niema pełnej władzy bo wtedy musi się jakoś układać z właścicielami większościowego pakietu. Firma posiadająca 150 marek wewnętrzny monopol na części zamienne i na produkcję ekranów do telefonów i może nawet coś więcej. Spadki są przejściowe poza tym Szwajcaria szykuje się na Indie tylko cła muszą dogadać bo tam teraz robi się bogato i kupują drogie zegarki bo uważają to za inwestycje jak złoto co wszystkim chyba wiadoma jak w Indiach kochają złoto. Wskazana marka zegarka Luxury spokojnie przetrwa niejednego
Smart-watach to wam mogę zagwarantować i mówienie o niedocenianiu marki za brak inwestycji jest co najmniej z no. Klienci tej marki to konserwatywni klienci i ich nie interesuje nowości od Samsunga czy innych podobnych poza tym wygenerował 220 baniek to biedy niema a Patek Philippe to nawet nie jest w ich koszyku więc mówienie o nim jak o jakim wskaźniku to jedynie w przypadku jeśli chcemy potwierdzić że, rynek drogich zegarków ma się dobrze i to b. dodatkowo dane z okresu C-19 też niema realnego odzwierciedlenia w rzeczywistości bo to był okres cudów we wszystkich branżach i jeśli któryś ze specjalistów patrzy w te dane covidove co było kiedy wszyscy siedzieli w domu i się nudzili i wydawali zaoszczedzony hajs gdzie inni w tym samym momencie bankruta walili, i się huśtali hurtowo to patrzenie na wykresy z tamtego okresu i patrzyli i porównywali jak to było zawsze robione to zakrzywia prawdziwe zainteresowanie firma czy poszczególną marką. Poza tym jeśli mam 150 marek innych szwajcarskich zegarków to nawet jeśli sprzedaż spanie to przecież oni montują to na taśmach i miejmy nadzieję że, w Europie a nie w Chinach bo z 44K za sztukę to mają z czego spuszczać. Poza tym mamy za mało informacji które mówią o faktycznym stanie firmy i jej ewentualnym upadkiem. Akcja jak spadnie do 1$ to dalej masz akcje jak ci Crypto spadnie do 1$ ze 100K to nawet nie będziesz miał na kartkę świąteczną dla babci a akcje jeśli nie odbija to będziesz mógł wykleić nimi łazienkę na działce tą co wciąż stoi za stodołą. Może czas się zainteresować i być może dobrze kupować te akcję jak takie tanie a Szwajcaria napewno załatwi obniżenie cła w Indiach na swojskie wyroby w postaci Luxury Watach.
Proszę się nie nakręcać na to co napisałem ale poczytać i napewno nie brać tego jako prognozy finansowej na nadchodzące gorące lato nad polskim morzem.
1a2b
niech im ktoś wytłumaczy że wyświetlanie aktualnego czasu jest jedną z miliona funkcjonalności smartfona i to raczej z tych prościutkich funkcjonalności
pstrzezek
Dlatego niektórzy nigdy nie rozumieli potrzeby posiadania zegarka. I to się nie zmieni. Masz zegarek w miktofalówce? To ją zabierz na biwak, do samolotu a najlpiej na imprezę by zaimponowac znajomym :)
1a2b odpowiada pstrzezek
do imponowania znajomym to zegarki kupuje słąwuś nowak z szajki P0
pstrzezek odpowiada 1a2b
Zegarek Nowaka to jest drogi ale w oczach elektoratu PiS. Tego samego któremu nie przeszkadzają wałki na kilka mld PLN ale robione przez ich ulubioną partię
katzpodola odpowiada pstrzezek
A jakie to wałki? Może jakies przykłady na te mld?

Powiązane: Firma za granicą

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki