"Edukacja jest warunkiem koniecznym, ale niewystarczającym dla rozwoju rynku i sama edukacja rynku nie zbawi. Konieczne są też inne działania" – rozpoczął swoje wystąpienie przewodniczący KNF Jacek Jastrzębski.


"Chciałem się podzielić taką refleksją nadzorczą, mówiąc o poszukiwaniu perspektywy rozwoju rynku kapitałowego. Przede wszystkim konieczne jest pobudzenie czy zwiększenie zainteresowania inwestowaniem na rynku kapitałowym. Tutaj w szczególności warto tę ofertę skierować do inwestorów detalicznych" - powiedział Jastrzębski.
"Zaufanie zakłada, że działania podejmowane przez firmę inwestycyjną muszą być podejmowane z korzyścią dla klienta. Jeżeli nie są podejmowane z korzyścią dla klienta, to mówiąc brutalnie - dochodzi nadużycia zaufania, który jest fundamentem tej relacji" – powiedział Jastrzębski, odnosząc się do definicji zrównoważonej relacji z klientami.
Przeczytaj także
"Motywem przewodnim naszego spotkania jest to, jak zrobić, żeby klienci na rynek kapitałowy przychodzili, żeby na nim zostawali i żeby na niego wracali. Mówiąc publicystycznie, zadowoleni klienci, czyli tacy, którzy odnoszą korzyści, zawsze będą najlepszymi ambasadorami tego rynku kapitałowego i to jest moim zdaniem klucz".
"Tematem, z którym powinniśmy się zmierzyć, jest poszerzenie oferty produktów dla klientów detalicznych. To jest poszerzenie produktów inwestycyjnych, które były dostępne dla szerokiej bazy inwestorów detalicznych. Te produkty z jednej strony mogłyby tworzyć atrakcyjną alternatywę dla obligacji skarbowych, a z drugiej strony mogłyby przekierowywać oszczędności w kierunku inwestycji. Program PPK jest interesującym przykładem sukcesu.
Szef @uknf mówi o istotności kwestii dotyczących przekazu marketingowego. W szczególności, związanych z tym, aby inwestor był chroniony przed pomieszaniem przekazu informacyjnego z przekazem marketingowym, często sponsorowanym. #IDM #KRK24 #bukowina
— MichałKubicki (@michal30279280) March 7, 2024
Bardzo nas on cieszy, bo warto odnotować, że ten program rozwijał się - można powiedzieć - w skrajnie niesprzyjających warunkach zewnętrznych, a mimo to pozwolił zgromadzić wielkie kwoty, które pracują na rzecz gospodarki, ale też na rzecz na rzecz beneficjentów tych funduszy".
"Być może warto zastanowić się nad tym, jakie elementy tego programu PPK mogłyby zostać wykorzystane dla upowszechnienia idei wielkiego masowego długoterminowego oszczędzania, także poza systemem zabezpieczenia emerytalnego. Może pewne elementy dałoby się przeszczepić też na inne instrumenty inwestowania długoterminowego" - dodał Jastrzębski.
W innym wątku przewodniczący KNF powiedział: "Uważam, że powinniśmy mieć bardzo wysoko na agendzie technologie innowacyjne. W obszarze relacji między domami maklerskimi a zarządzającymi i klientami tematem przewodnim w tym obszarze jest sztuczna inteligencja. Uważamy, że sztuczna inteligencja to jest technologia, która ma potencjał do bycia rewolucją na miarę powstania internetu".
"Uważam, że umiejętność takiego ułożenia biznesu, żeby on był rentowny dla właścicieli, ale jednocześnie żeby zapewniał odpowiednią wartość dla klienta, żeby produkty sprzedawane klientowi były odpowiednie do jego potrzeb i oczekiwań i żeby zachowana była równowaga między ryzykiem a korzyściami dla klienta, jest miarą profesjonalizmu" - wskazał.
"Upraszczając sprawę, można powiedzieć, że nie jest sztuką zarabiać, jeżeli wykorzystujemy w tym celu asymetrię informacyjną, jeżeli wykorzystujemy klienta, słabość jego procesów poznawczych, słabość jego procesów decyzyjnych albo wręcz go oszukujemy. To jest zarobek łatwy. Tylko że to jest zarobek, który abstrahując od konsekwencji prawnych i regulacyjnych, nie jest >sustainable<, nie jest możliwy do utrzymania i kontynuacji w długim okresie" - dodał.