Nawet do 25 proc. prowizji czeka na tych, którzy chcą skorzystać z platformy sprzedażowej dla twórców. Szczególnie jeśli oferowanym produktem jest rękodzieło. Popularne serwisy jak Etsy czy Pakamera dużo oferują klientom, ale równie dużo mogą im odebrać.
Rękodzielnicy w Polsce, o ile nie chcą sprzedawać wyłącznie na swojej stronie internetowej, korzystają z marketplace’ów, które na początku mogą być przydatne w celu wypromowania firmy. Nie każdy też ma wiedzę na temat założenia sklepu internetowego i dość często pojawia się niewiedza związana z kosztami jego prowadzenia. Na pomoc przychodzą popularne platformy, gdzie twórcy mogą sprzedawać swoje produkty dzięki intuicyjnym stronom, jednak muszą się liczyć z niekiedy wysokimi prowizjami od zakupów.


Rynek DIY
Wartość sprzedaży detalicznej przez internet w 2018 roku wyniosła 2,84 mld dolarów na świecie, szacuje się, że w 2019 osiągnie wynik ponad 3,45 mld dolarów, a w 2021 roku wzrośnie do 4,88 mld dol. Według raportu „Elektroniczne platformy zakupowe w Polsce” przygotowanego przez firmę GS1 Polska najchętniej wybieraną kategorią w przypadku sprzedaży online były produkty modowe (odzież obuwie dodatki) oraz elektroniczne i medialne.
„W ubiegłym roku 100 największych platform marketplace zarobiło 1,86 mld dol. Stanowiło to ponad 95 proc. przychodów wszystkich platform i ok. 65 proc. całości e-handlu na świecie. Tak duży udział tego rodzaju podmiotów i ich dynamiczny wzrost (23 proc. w stosunku do 2017 roku) świadczy o ich bardzo dużym znaczeniu dla kształtowania e-commerce zarówno w wymiarze krajowym, jak i międzynarodowym. Z tych 100 największych platform 61 znajduje się w USA, 17 w Azji, 14 w Europie, 5 w Ameryce Południowej i 3 w Afryce. Co ciekawe, 59 marketplace’ów zostało założonych w USA, a 39 ma nie więcej niż 9 lat” podają autorzy raportu.
Jak ma się do tego sprzedaż produktów DIY? Światowy rynek rękodzieła według raportu „Handcraft market: Global industry Trends, Share, Size, Growth, Opportunity and Forecast 2018-2023” rośnie co roku o 11 proc. Jego wartość ma przekroczyć 984 mln dolarów do 2023 roku. Jedna z najpopularniejszych platform sprzedażowych specjalizująca się w produktach wykonywanych w sposób tradycyjny ma już 33 milionów kupujących.
Rękodzielnik musi płacić
Dla polskich twórców istnieje co najmniej kilka platform, na których mogą wystawiać po wcześniejszej rejestracji i rekrutacji, swoje produkty – wśród nich należy wymienić Pakamerę, Decobazaar, Art-Madam, Etsy czy Artillo.pl.
Prowizje od sprzedaży na platformach dla rękodzielników |
||
---|---|---|
Sklep |
Prowizja od sprzedaży |
Opłata za wystawienie przedmiotu |
Allegro.pl | 15 proc. | W zależności od liczby wystawionych przedmiotów w ofercie, liczby zdjęć i prognozowanej liczby sprzedanych przedmiotów |
Art-Madam | 18,7 proc. netto | Brak |
Artillo.pl | 25 proc. | Brak |
Damitu | 13 proc. brutto | Brak |
Decobazaar | 19 proc. brutto | Brak |
Etsy | 5 proc. ceny produktu oraz ceny wysłki lub opakowania prezentowego | 0,2 dol. za 4-miesięczny okres |
Pakamera |
24,5 proc. brutto |
Brak informacji podanej w regulaminie serwisu |
Źródło: oprac. własne Bankier.pl |
Jak wynika z zestawienia, najbardziej opłacalnym serwisem do prowadzenia biznesu jest Etsy, który zastąpił niedawno popularny w Polsce serwis Dawanda. Etsy jednak nie jest tak rozpowszechnione w kraju nad Wisłą w przeciwieństwie do takich platform jak Pakamera czy Decobazaar. Te drugie, mimo że nie pobierają opłat za prowadzenie konta czy wystawienie przedmiotu, odliczają od dokonanych transakcji prowizje, która może sięgać od 13 proc. w przypadku nowego serwisu Damitu, do 25 proc. w przypadku Artillo.pl.
Dla tych, którzy nie chcą korzystać z marketplace’ów, pozostaje stworzenie własnej strony internetowej lub sprzedaż za pośrednictwem Facebooka. Prowadzenie sklepu na jednym z popularnych serwisów e-commerce będzie kosztowało od 45 do 99 zł miesięcznie, dodatkowo należy doliczyć cenę własnej domeny internetowej – ta waha się od ok. 12 zł za samą rejestrację i ok. 45 zł za przedłużenie domeny po pół roku.