Wielu Polaków decyduje się na zakup auta u naszych sąsiadów zza zachodniej granicy. O ile możemy liczyć tam na zakup dobrego samochodu, o tyle musimy przygotować się na kilka wizyt w urzędach, mnóstwo pułapek administracyjnych i szereg opłat związanych z procedurą rejestracji.

Pytanie czytelnika:
Posiadam zarejestrowane na siebie auto w Niemczech. Chcę je teraz zarejestrować w Polsce. Jak tego dokonać? Jaka jest procedura? Ile w związku z tym będę musiał zapłacić podatku i innych opłat urzędowych?
Odpowiedź:
Aby myśleć o zarejestrowaniu auta w Polsce, nasz czytelnik musi posiadać odpowiednio:
- Fahrzeguschein lub Zulassungsbescheinigung Teil I (dowód rejestracyjny),
- Fahfrzeugbrief lub Zulassungsbesheiniugung Teil II (kartę pojazdu),
- Abmeldebescheinigung (zaświadczenie o wymeldowaniu pojazdu).
Tłumaczenie dowodu rejestracyjnego – kiedy potrzebne
Ułatwieniem dla podatnika jest *nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury obowiązujące od 16 lutego 2010, na mocy którego w procesie rejestracji samochodu sprowadzonego z Unii Europejskiej (w tym z Niemiec) nie jest już wymagane przedstawienie tłumaczenia dowodu rejestracyjnego.
- Wspomnieć jednak należy, iż ułatwienie to obejmuje tylko te dokumenty, których wzór zgodny jest z unijną Dyrektywą 1999/37/WE z 29 kwietnia 1999 r. w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów. I tak nabywca auta ze starszym dowodem rejestracyjnym będzie w dalszym ciągu musiał udać się do tłumacza przysięgłego. Koszt tłumaczenia waha się od 100 do 150 zł. Oryginały dokumentów i uzyskane tłumaczenia obowiązkowo kserujemy – wyjaśniają eksperci z Kancelarii Prawnej Skarbiec.
Aktualny przegląd techniczny
Na każdym etapie rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy jego właściciel musi posiadać aktualny przegląd techniczny. Jeżeli nie ma owego dokumentu, wówczas nasz czytelnik musi udać się do najbliżej stacji diagnostycznej i wykonać przegląd. Po przeprowadzonym badaniu stanu technicznego pojazdu otrzymuje on:
- Dokument Identyfikacyjny Pojazdu,
- zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym lub też dokonaniu przeglądu tzw. uzupełniającego (w przypadku, gdy auto posiada aktualny przegląd przeprowadzony jeszcze w Niemczech).
Przeczytaj także
Ile dopłacisz za OC dla „anglika”?
Przeczytaj także
Zgłoszenie do Urzędu Celnego
Kolejnym krokiem dla naszego czytelnika jest udanie się do Urzędu Celnego i zapłata akcyzy. Ważne, aby zgłosić się tam w ciągu 14 dni od sprowadzenia samochodu do Polski.
Wysokość podatku obliczana jest od średniej wartości rynkowej auta, a jego aktualne stawki wynoszą odpowiednio:
- 3,1% - dla samochodów o pojemności silnika do 2000 cm3,
- 18,6% - dla samochodów o pojemności silnika powyżej 2000 cm3.
Wiek auta, rodzaj paliwa oraz normy emisji spalin nie mają znaczenia – wyjaśniają nasi eksperci.
W ciągu kilku dni Urząd Celny wydaje zaświadczenie, które jest potwierdzeniem zapłaty akcyzy. Czytelnik musi także uiścić około 17 zł tytułem opłaty skarbowej.
Formularze do urzędu skarbowego
Kolejnym krokiem jest udanie się do właściwego dla naszego czytelnika urzędu skarbowego. Tam wypełnia formularz VAT-24, tj. wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego, że nie ma obowiązku uiszczenia podatku VAT od opisanej transakcji. Opłata skarbowa w wysokości 160 zł została zniesiona 1 stycznia 2015 roku
- Przy wizycie w urzędzie skarbowym należy posiadać przy sobie kopie tłumaczeń oraz oryginałów dokumentów pojazdu do wglądu. Najpóźniej po 7 dniach nasz czytelnik powinien otrzymać stosowne zaświadczenie (VAT-25) – twierdzą prawnicy z Kancelarii Prawnej Skarbiec.
Wizyta w wydziale komunikacji
Ostatnim punktem przy rejestracji pojazdu sprowadzanego z Niemiec jest wizyta w wydziale komunikacji, bowiem to starosta właściwy dla miejsca zameldowania nowego właściciela samochodu, dokonuje jego rejestracji.
Nasz czytelnik musi udać się tam z kompletem dokumentów zgromadzonych do tej pory i rejestruje samochód. Tu, jak w przypadku opłaty skarbowej, opłata recyklingowa została w wysokości 500 zł została zniesiona 1 stycznia 2015 r.
W wydziale komunikacji oddaje się urzędnikowi oryginalny dowód rejestracyjny, używane uprzednio tablice i zaświadczenie o wymeldowaniu, a w zamian otrzymuje się: tymczasowy dowód rejestracyjny, nowe, białe tablice i naklejkę na szybę, za które zapłacimy ok. 250 zł. Następnie z dowodem należy udać się do ubezpieczyciela celem zawarcia obowiązkowej umowy OC.
* Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 grudnia 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. 2010 nr 14 poz. 72).
