Biura, urzędy, fabryki – to przykłady miejsc, w których pracownicy chętnie słuchają radia. Według danych Komitetu Badań Radiowych w dni powszednie ponad 20 proc. słuchaczy włącza radio w pracy. Średnio słuchamy go przez 379 minut, czyli ponad 6 godzin.
Image licensed by Ingram Image
Co w takim przypadku z abonamentem RTV? Kto ma go płacić, pracodawca czy pracownik? Wszystko zależy od tego, czyją własnością jest odbiornik.
Do redakcji trafia sporo maili z zapytaniem, jak wygląda sprawa opłat w przypadku słuchania radia przez pracowników w miejscu zatrudnienia. W jednym z maili czytamy: – Od paru miesięcy pracuję w małym sklepie odzieżowym. Chciałabym przynieść sobie do pracy małe radyjko, które umieściłabym obok swojego stanowiska. Kto będzie zobowiązany do opłacenia abonamentu radiowo-telewizyjnego: ja czy właściciel?
Opłaty abonamentowe w firmie
![]() | » Nie wpuściłem kontrolera opłacania abonamentu RTV, co teraz? |
- za używanie odbiornika telewizyjnego lub telewizyjnego i radiofonicznego,
- za używanie wyłącznie odbiornika radiofonicznego.
Przykład: firma posiada 10 odbiorników radiofonicznych i 5 telewizyjnych. Musi wnieść 5 opłat radiowo-telewizyjnych (5x 18,65 zł miesięcznie) i 5 opłat radiofonicznych (5x 5,65 zł miesięcznie). Gdyby w zakładzie było 10 odbiorników telewizyjnych i 5 radiofonicznych, opłata wyniosłaby 10x18,65 zł miesięcznie.
Kiedy abonament zapłaci pracownik
Firma nie ma obowiązku opłacania abonamentu za odbiorniki, które nie stanowią jej wyposażenia. Jeżeli więc pracownik słucha w pracy radia, które jest jego własnością, wówczas to na nim spoczywa obowiązek zapłaty abonamentu za odbiornik. Od tego obowiązku nie zwalnia go to, że wnosi on opłaty za używanie odbiorników w miejscu zamieszkania, zakład pracy nie wchodzi bowiem w obręb gospodarstwa domowego.
W takim przypadku pracownik powinien zarejestrować swój odbiornik na swoje imię i nazwisko, ale na adres firmy. Dowód zarejestrowania powinien przechowywać w miejscu pracy, by móc go okazać w czasie kontroli.
Rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych dokonuje się w urzędach pocztowych w terminie 14 dni od dnia wejścia w ich posiadanie. Obowiązek uiszczania opłaty abonamentowej powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano rejestracji. Abonament wnosi się do 25. dnia pierwszego miesiąca okresu rozliczeniowego.
|
Kiedy firma nie płaci abonamentu
Wszystkie odbiorniki w firmie, które umożliwiają natychmiastowy odbiór programów, podlegają rejestracji na firmę (nazwa firmy i adres jej siedziby) i opłacaniu abonamentu. Obowiązkowi rejestracji nie podlegają jednak np. te odbiorniki, które przeznaczone są przez przedsiębiorcę do sprzedaży lub przekazania osobom trzecim do używania na podstawie umów, jeżeli czynności te należą do przedmiotu działalności gospodarczej danego przedsiębiorcy.
Na ulgę w opłatach abonamentowych liczyć mogą także:
![]() | » Jak pracować, aby szef był z ciebie dumny |
- publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
- sanatoria i żłobki,
- publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne systemu oświaty,
- państwowe i niepaństwowe szkoły wyższe,
- domy pomocy społecznej.
Jeżeli są one usytuowane w tym samym budynku, zespole budynków lub w samochodach będących w ich używaniu, wówczas niezależnie od liczby używanych odbiorników uiszczana jest tylko jedna opłata abonamentowa.
Kara za używanie niezarejestrowanego odbiornika to trzydziestokrotność miesięcznej opłaty i wynosi 559,50 zł w przypadku posiadania telewizora i 169,50 zł w przypadku posiadania wyłącznie radia.
Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@bankier.pl