Wakacje w pełni, więc pracownicy wysyłają swoje pociechy na letni wypoczynek. Zakład pracy może wesprzeć finansowo wydatki rodziców, w zależności od ich sytuacji materialnej. Świadczenie takie nie zawsze jest wolne od podatku.

foto: thinkstock
Kto dostanie dopłatę?
Pracownik otrzyma dopłatę do wypoczynku dziecka, jeżeli spełnia jednocześnie trzy podstawowe warunki wymienione w ustawie o PIT. Po pierwsze, dziecko musi być w wieku poniżej 18 lat. Po drugie, wypoczynek taki, musi być zorganizowany w formie wczasów, kolonii, obozu, zimowiska lub pobytu w sanatorium (również połączonego z nauką, zajęciami sportowymi oraz leczniczymi). Organizatorem takiego wyjazdu, musi być podmiot, który prowadzi działalność w tym zakresie, tj.: biuro lub agencja turystyczna, dom wczasowy, jednostka ZHP.
Przepisy rozporządzenia ministra edukacji narodowej w szczegółowy sposób określają katalog form wypoczynku, do których przysługuje dopłata. Nie zalicza się do nich np.: wycieczka krajoznawcza lub niezorganizowany wyjazd rodzinny.
Ile i w jaki sposób można otrzymać dopłatę
Dofinansowanie do wypoczynku dzieci może pochodzić ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych lub innych źródeł (np.: z obrotów firmy). O ile dopłata z ZFŚS w pełni podlega zwolnieniu z podatku, to środki z innych źródeł są wolne z opodatkowania do 760 zł w skali roku.
Aby ubiegać się o takie świadczenie, należy złożyć wniosek o jego przyznanie, po wniesieniu opłaty wstępnej lub całościowej za pobyt dziecka na zorganizowanym wypoczynku. O zwolnienie z podatku mogą ubiegać się tylko te osoby, które przedstawiły komplet wymaganych dokumentów, potwierdzających pobyt dziecka na wczasach (fakturę VAT lub inny dokument, z którego wynika kto korzystał z wypoczynku, w jakiej formie, okresie i jaka była wartość takiej usługi).
Jak wynika z ustawy o ZFŚS, przyznawanie ulg, świadczeń i dopłat z Funduszu, jest uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika. Z kolei zasady przyznawania środków na poszczególne cele, o ile pracownicy w danej firmie są zrzeszeni w związek zawodowy, określa pracodawca, zgodnie z ustawą o związkach zawodowych. Regulamin przydzielania takich środków w pozostałych firmach musi być zgodny z ustawą o ZFŚS.
Justyna Niedbał
Bankier.pl


























































