Gra o duże pieniądze [Podcast]

2020-06-06 08:00
publikacja
2020-06-06 08:00
Puls Biznesu

Goście „PB do słuchania" opowiadają o budowie biznesu w branży gier, pracy nad kolejnymi tytułami, potencjale nowych technologii i inwestycyjnej atrakcyjności spółek giełdowych z branży.

Jest w Polsce taka branża, w której dosłownie w ciągu kilku lat zaroiło się od milionerów, a nawet pojawiło się kilku miliarderów. Gry na komputery osobiste, konsole i smartfony stały się polską specjalizacją, a krajowe firmy podbijają rynki międzynarodowe - dość wspomnieć, że CD Projekt pod względem kapitalizacji jest największą spółką na warszawskiej giełdzie, a o tytuł najcenniejszej europejskiej spółki walczy z Ubisoftem, czyli francuskim gigantem, który ma portfelu wiele dobrze znanych graczom marek.

W najnowszym odcinku „PB do słuchania" można dowiedzieć się tego, skąd wzięła się polska branża gejmingowa, gdzie jest i dokąd zmierza. Gośćmi są menedżerowie, którzy odnieśli w tej branży niekwestionowany sukces i tacy, którzy dopiero rozwijają nowe projekty, ale - kto wie - może też staną się gwiazdami. Spółki gejmingowe są też bardzo gorącym towarem na warszawskiej giełdzie, więc w podkaście nie mogło zabraknąć rozmowy z analitykiem giełdowym, który mówi, na co warto zwracać uwagę przy ocenie poszczególnych spółek.

Pierwszy rozmówca to jeden z nielicznych w Polsce giełdowych miliarderów. Krzysztof Kostowski w latach 90. zaczynał od handlu na giełdach komputerowych, a potem bezcenne doświadczenia zdobywał w hurtowni oprogramowania. Teraz stworzony i kierowany przez niego Playway jest potentatem w segmencie symulatorów i zrzesza w jednej grupie kilkadziesiąt zespołów deweloperskich, które regularnie wypuszczają nowe tytuły i przynoszą stabilne zyski akcjonariuszom. Menedżer opowiada o swojej ścieżce kariery i o tym, czy zamieniłby pracę na zasłużony relaks.

Drugi gość to Grzegorz Miechowski, prezes 11 bit studios. Przed laty sam zajmował się renderowaniem grafiki, ale teraz, w szybko rosnącej firmie, w samym procesie tworzenia gier dokłada zazwyczaj tylko cegiełkę koncepcyjną - tak było w przypadku hitu" This War of Mine", który został zainspirowany lekturą książek o wojnie w byłej Jugosławii. Menedżer zastanawia się m.in. nad tym, skąd wziął się sukces Polaków w branży i co sprawiło, że w kraju wyrosło tyle znaczących spółek. Może trzeba bardziej doceniać polskie politechniki?

Choć dzisiaj gramy głównie na konsolach i komputerach, a także na smartfonach, za kilka lat branża może wyglądać inaczej. Coraz więcej tytułów wydawanych jest z myślą o sprzęcie VR, pozwalającym na całkowite zatopienie się w świecie gry. O potencjale tego segmentu i o tym, co jest potrzebne, by rozwinął się jeszcze bardziej, mówi Aleksander Caban z zarządu Carbon Studio, które wydaje właśnie gry VR.

Ostatniej rozmowy powinni posłuchać przede wszystkim ci, którzy interesują się nie tylko graniem, ale też zarabianiem na grach. Michał Wojciechowski, analizujący branżę w Ipopema Securities, mówi o atrakcyjnych celach inwestycyjnych, selektywnym podejściu do producentów i o tym, na co warto zwracać uwagę w rachunku wyników spółek gejmingowych.

Wszystkie odcinki Pulsu Biznesu do słuchania znajdziecie na stronie www.pb.pl/dosluchania i w aplikacjach podcastowych, w tym na Spotify i Apple Podcasts.

Marcel Zatoński

Źródło:
Tematy
Tanie konto osobiste z kontem oszczędnościowym. W którym banku najlepsza oferta?

Tanie konto osobiste z kontem oszczędnościowym. W którym banku najlepsza oferta?

Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)

Powiązane: Podcast

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki