W dniu 23 stycznia 2018 r. Sąd Apelacyjny podtrzymał decyzję UOKiK uznającą praktykę Getin Noble Banku, dotyczącą sprzedaży "polisolokat", za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Oznacza to, że bank jednak zapłaci 5 mln zł karty finansowej.
Sprawa ubezpieczeń z UFK miała swój początek w 2012 r. Do UOKiK napływały skargi od klientów Getin Noble Banku na sposób prezentacji przez pracowników oferty produktów inwestycyjno-oszczędnościowych. Urząd ustalił, że rozmowy z klientami były prowadzone w taki sposób, aby wierzyli, że decydują się na bezpieczny produkt oszczędnościowy. Wynikiem postępowania prowadzonego przez UOKiK była decyzja z 31 grudnia 2013 r., w której stwierdził, że Getin Noble Bank wprowadzał klientów w błąd, ponieważ niedostatecznie informował o ryzykach i kosztach zerwania kontraktu. Na bank nałożono karę pieniężną w wysokości 5,6 mln zł.


Po odwołaniu się banku od decyzji w 2016 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał kolejny wyrok w tej sprawie. Potwierdził w nim, że działanie banku było niezgodne z prawem, jednocześnie uwzględnił dobrowolną kompensację jako okoliczność łagodzącą i obniżył karę nałożoną na bank do 5 mln zł.
To jednak nie był koniec sprawy ciągnącej się latami. Getin Noble Bank odwołał się również od tego wyroku do Sądu Apelacyjnego w Warszawie. Ostatecznie jednak kara finansowa w wysokości 5 mln zł została utrzymana.
– Potwierdzam, iż wczoraj Sąd Apelacyjny podtrzymał decyzję UOKiK uznającą praktykę banku, polegającą na asymetrycznym informowaniu klientów o korzyściach i ryzyku inwestycyjnym przy oferowaniu ochrony ubezpieczeniowej w zakresie grupowych ubezpieczeń na życie i dożycie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi, za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Przy czym, w przedmiotowej decyzji stwierdzono nieumyślny charakter działania banku oraz zaprzestanie ww. praktyki najpóźniej w dniu 3 grudnia 2012 roku – poinformował Artur Newecki, rzecznik prasowy Getin Noble Banku.
Katarzyna Rostkowska