REKLAMA

GDDKiA krytykuje podwyżki na autostradzie A2. Autostrada Wielkopolska: Są koniecznością

2025-08-14 10:10
publikacja
2025-08-14 10:10

Planowane we wrześniu podwyżki cen za przejazd autostradą A2 Nowy Tomyśl – Konin skrytykowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Spółka Autostrada Wielkopolska (AWSA) podkreśliła, że zmiana stawek wynika z konieczności zapewnienia potrzebnego standardu infrastruktury.

GDDKiA krytykuje podwyżki na autostradzie A2. Autostrada Wielkopolska: Są koniecznością
GDDKiA krytykuje podwyżki na autostradzie A2. Autostrada Wielkopolska: Są koniecznością
fot. Dominik Werner / / FORUM

GDDKiA poinformowała, że od 11 września Autostrada Wielkopolska S.A., koncesjonariusz odcinka autostrady A2 Nowy Tomyśl – Konin, po raz drugi w tym roku podniesie stawki opłat za przejazd. W stanowisku, które zostało przekazane spółce w odpowiedzi na informację o planowanej podwyżce, GDDKiA podkreśliła, że nie aprobuje tak częstych i w perspektywie czasu znaczących wzrostów stawek opłat za przejazd.

Według Dyrekcji jednym z możliwych efektów planowanego podwyższenia opłat jest przeniesienie części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A2. Wyższe koszty przejazdu mogą zachęcić kierowców, np. pojazdów ciężkich, do omijania autostrady i korzystania z obciążonych już ruchem dróg lokalnych.

„Stoi to w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym kraju. Omijanie autostrad przez część kierujących wiąże się również ze spadkiem poziomu bezpieczeństwa zarówno samych kierowców, jak i innych uczestników ruchu, a także mieszkańców okolicznych miejscowości” – podkreśliła GDDKiA w komunikacie prasowym.

Autostrada Wielkopolska S.A. zaznaczyła w przekazanym w czwartek PAP stanowisku, że zmiana stawek opłat to nie efekt „dowolnej decyzji spółki”, lecz konieczność zapewnienia standardu infrastruktury, jakiego oczekują kierowcy – bezpiecznej, dobrze utrzymanej, wyposażonej w nowoczesne systemy zarządzania ruchem.

„Utrzymanie autostrady na najwyższym poziomie wymaga stałych, znaczących nakładów finansowych. Użytkownicy niezmiennie wybierają przejazd autostradą ze względu na oszczędność czasu, jakość infrastruktury i bezpieczeństwo” – podkreślono w stanowisku.

Spółka przypomniała również, że jako koncesjonariusz odcinka autostrady A2 realizuje swoje obowiązki w oparciu o umowę koncesyjną, zawartą z polskim rządem.

„Umowa ta przewiduje możliwość dostosowywania stawek opłat w oparciu o określone wskaźniki ekonomiczne, w tym inflację oraz wzrost kosztów utrzymania i modernizacji autostrady” – zaznaczono. AWSA nie informuje na razie o planowanej wysokości zmiany stawek za przejazd A2.

Ostatnia podwyżka cen przejazdu Nowym Tomyślem a Koninem miała miejsce w marcu. Od tego czasu za przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady użytkownicy aut osobowych płacą 36 zł – o 2 zł więcej niż wcześniej. Poprzednia podwyżka cen, również o 2 zł, miała miejsce we wrześniu 2024 r.

Stawka za przejazd aut osobowych z przyczepami oraz busów wynosi 60 zł zamiast 55 zł, a 92 zł to opłata dla pojazdów samochodowych o trzech osiach. Kierowcy co najmniej trzyosiowych ciężarówek z przyczepami płacą 138 zł, a pojazdy ponadnormatywne – 360 zł. (PAP)

rpo/ malk/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (11)

dodaj komentarz
stain
Zło dzieje się w polskim drogownictwie.
edward64
To jest prawa która pokazuje słabość Państwa i ekip rządzących, podkreślam ekip, wszystkich, nie tylko obecnej w zakresie polityki środowej.
Postuluję: odprawić z kwitkiem wszystkich prywatnych właścicieli autostrad, po prostu znacjonalizować i wprowadzić opłaty za pomocą winiet tak jak w większości krajów dookoła z podobnymi stawkami.
dario-t
Wystarczy sprawdzić do kogo należy spółka Autostrada Wielkopolska i będzie wiadomo, że mogą robić co chcą. Umowa została tak stworzona że mogą rypać podwyżki jakie chcą i Państwo może im skoczyć. Pewnie niedługo koncesja wygasa więc chcą wycisnąć ile się da.
miszkar
Jeżdżąc regularnie POZ-WAW-POZ pół roku temu przestawiłem się na kolej. Jest trochę niewygodniej bo trzeba dojechać na- i z dworca ale:
1. nie stoję w korkach, zwłaszcza między Łodzią a Warszawą
2. Stąd mimo niedogodności wcześniej wspomnianej w pierwszym zdaniu niejednokrotnie podróż trwa krócej a w najgorszym wypadku tyle
Jeżdżąc regularnie POZ-WAW-POZ pół roku temu przestawiłem się na kolej. Jest trochę niewygodniej bo trzeba dojechać na- i z dworca ale:
1. nie stoję w korkach, zwłaszcza między Łodzią a Warszawą
2. Stąd mimo niedogodności wcześniej wspomnianej w pierwszym zdaniu niejednokrotnie podróż trwa krócej a w najgorszym wypadku tyle samo
3. Odsypiam zaległości,
4. jestem na bieżąco z lekturą, excelozą powerpointami etc
5. Jestem u celu wypoczęty a nie zmordowany walką o przetrwanie w otoczeniu polskich kierowców
6. Pokazuję środkowy palec Autostradzie Wlkp.
Zachęcam do działania, nie wszyscy mogą taki plan wdrożyć ale czas działać nogami. Nikt nam nie pomoże to pomóżmy sobie sami zmieniając nawyki

AUTOSTRADO Wlkp.: WALCIE SIĘ
dropson
jeśli taki jest cel AW to jest to cel szczytny i mu winszuję - promocja kolei to poprawa bezpieczeństwa i ekologia
tomitomi
...należy się i już !!!
nie ma punktów odniesienia (referencyjne) , zapotrzebowania na chciwość !
bankier_001
Tego nawet nie da się skomentować. W Polsce płacimy więcej za autostrady niż na zachodzie Europy. I nikt nie potrafi z tym zrobić porządku.
kantalarski
Nie musisz jeździć. Skoro wszyscy i tak jadą to znaczy, że nie jest za drogo.
to_i_owo
Skąd ty masz dane że w PL autostrady są najdroższe w Europie???

To jakaś miejska legenda, choć fakt że irytuje bo drożeje szybko
tucker odpowiada to_i_owo
Analiza zrobiona na szybko, bez żadnych założeń:

Najdroższymi opłatami za płatne odcinki autostrad dla samochodów osobowych są obecnie w Polsce – szczególnie A2 zarządzana przez AWSA (~0,72 zł/km).

Włochy i Hiszpania oferują zazwyczaj niższe stawki, zaś Francja mieści się w podobnym zakresie co Polska, lecz ze średnią
Analiza zrobiona na szybko, bez żadnych założeń:

Najdroższymi opłatami za płatne odcinki autostrad dla samochodów osobowych są obecnie w Polsce – szczególnie A2 zarządzana przez AWSA (~0,72 zł/km).

Włochy i Hiszpania oferują zazwyczaj niższe stawki, zaś Francja mieści się w podobnym zakresie co Polska, lecz ze średnią niższą w najbardziej kosztownym rejonie.

A4 Katowice–Kraków (Stalexport) wypada korzystnie (~0,28–0,52 zł/km), plasując się poniżej średnich europejskich.

Wartość 0,72 zł/km dla A2 to zdecydowanie najwyższy poziom wśród porównywanych krajów – można to uznać za przykład „wyższej półki” opłat autostradowych.

Powiązane: Drogi i autostrady

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki