27 stycznia weszło w życie rozporządzenie określające zasady, warunki i tryb przyznawania dodatków dla pracowników urzędów skarbowych przeprowadzający kontrole podatkowe. Te dodatki mają zachęcić pracowników fiskusa do zwiększenia skuteczności przeprowadzanych przez nich kontroli.
Taki dodatek kontrolerski mogą otrzymać pracownicy urzędów skarbowych oraz pracownicy urzędu obsługującego ministra finansów, którzy wykonują:
- kontrolę podatkową;
- kontrolę prawidłowości wykonywania zadań należących do zakresu działania dyrektorów izb skarbowych i naczelników urzędów skarbowych oraz kontrolę urzędów obsługujących te organy;
- kontrolę przestrzegania zasad etyki zawodowej, bezstronności i obiektywizmu działania pracowników zatrudnionych w izbach skarbowych i urzędach skarbowych.
Oznacza to, że na dodatek mogą liczyć nie tylko pracownicy zatrudnieni w urzędach skarbowych, ale również Ci, którzy na polecenie naczelnika urzędu skarbowego w danym miesiącu wykonują:
- kontrole podatkowe,
- czynności, które przygotowują do kontroli
- prace związane z opracowaniem dokumentacji pokontrolnej.
Wysokość dodatku może wynieść od 10 do 50 proc. zasadniczego miesięcznego wynagrodzenia pracownika i przyznaje się go na okres roku kalendarzowego.
Nie ulega wątpliwości, że finansowe zachęty motywują pracowników do działania niezależnie od rodzaju wykonywanej pracy. W przypadku administracji publicznej wygląda to jednak trochę inaczej. Z jednej strony mówi się bowiem o potrzebie oszczędzania i ewentualnej redukcji zatrudnienia w urzędach, z drugiej wydaje się rozporządzenie, które poszerza krąg osób uprawnionych do dodatku pieniężnego.
Wydane przez Ministra Finansów Rozporządzenie w sprawie dodatku kontrolerskiego dla pracowników podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, wskazuje – nie wdając się w szczegóły – na trzy grupy osób wykonujących kontrole, uprawnionych do podwyższonego wynagrodzenia. Istotne jest, iż dodatek przysługuje nie tylko osobom wykonującym kontrolę podatkową, lecz także – w określonym zakresie – kontrolę działania administracji, gdzie szczególną uwagę zwraca przyznanie dodatku kontrolującym przestrzeganie zasad etyki zawodowej, bezstronności i obiektywizmu działania pracowników zatrudnionych w izbach skarbowych i urzędach skarbowych.
Jak wynika z rozporządzenia, wysokość dodatku uzależniona jest od uznania podmiotu przyznającego to świadczenie. Nie ma tu jednak pełnej dowolności, gdyż rozporządzenie nakazuje uwzględniać przy przyznawaniu dodatku szereg kryteriów, takich jak: rodzaj, stopień złożoności i uciążliwości wykonywanych kontroli; wyniki i osiągnięcia pracownika w wykonywaniu kontroli; kwalifikacje i doświadczenie w wykonywaniu kontroli etc.
Z pewnością czynnik finansowy jest istotnym elementem motywacyjnym w pracy każdego rodzaju, tak więc dotyczy to również osób wykonujących kontrole. Z uwagi na fakt, iż kryteriami przyznawania dodatku są między innymi: wynik oraz osiągnięcia w wykonywaniu kontroli, może to stanowić bodziec dla jej wnikliwszego charakteru.
Podstawa prawna: Rozporządzenie ministra finansów z dnia 23 grudnia 2010 r. w sprawie dodatku kontrolerskiego dla pracowników podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz.U. Nr 9 z 12 stycznia 2011, Poz. 42)
Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@bankier.pl
» Darowizna na kościół zmniejszy obciążenie podatkowe
» Bezkrytycznie wykonujesz polecenia szefa? Możesz zostać zwolniony!
» Pościel, bielizna, jedna krowa lub dwie kozy - tego fiskus ci nie zabierze!