Czyżewski: Polskie firmy muszą iść z duchem czasu

PKN Orlen od dłuższego czasu uważnie obserwuje postępującą cyfryzację i dostrzega pilną konieczność zmiany modeli biznesowych, mimo iż obecnie koncern ma najlepszą w historii sytuację finansową - podkreśla główny ekonomista tej spółki dr Adam Czyżewski.

Główny ekonomista PKN Orlen dr Adam Czyżewski
Główny ekonomista PKN Orlen dr Adam Czyżewski (Bankier.pl)

W opublikowanej w środę przez PKN Orlen analizie Czyżewski zapowiada, iż wkrótce koncern ogłosi raport Gospodarka 4.0. Czas zmiany dla przemysłu. Duże polskie koncerny muszą się zmienić i wykorzystać potencjał przemysłu 4.0 albo staną się balastem obciążającym gospodarkę - pisze główny ekonomista największego podmiotu krajowej branży rafineryjno-petrochemicznej.

Czyżewski, stawiając w swej analizie pt. "Czas zmiany - pytanie, jaki jest obraz polskiego koncernu w 2017", odpowiada: "Spoglądając na listę największych polskich firm, można stwierdzić, że jest to firma paliwowo-energetyczna lub z sektora finansowego. Jest to również spółka Skarbu Państwa".

Odnosząc się do kwestii, jaką rolę pełni taki podmiot w gospodarce ekspert podkreśla: "Jest +wielorybem+, wytwarzającym wokół siebie swoistą ekosferę, przyciągającym mniejsze organizmy, czyli małe i średnie przedsiębiorstwa". Zauważa przy tym, iż taki podmiot jest jednocześnie istotnym graczem na krajowym rynku pracy.

Dla przykładu zakład produkcyjny PKN Orlen w Płocku, w którym pracuje około 5000 osób, według bardzo ostrożnych szacunków kreuje siedem razy więcej miejsc pracy poza rafinerią, głównie w sektorze MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw - PAP) - podkreśla główny ekonomista koncernu. I dodaje, że dzięki płockiej rafinerii funkcjonuje prawie 35 tys. osób i kilkaset małych i średnich przedsiębiorstw.

Czyżewski zwraca uwagę, że ponieważ typowy polski koncern działa przede wszystkim w sektorze energii, paliw i surowców, czyli w branży globalnych towarów, jest eksponowany na ryzyka globalne. Do klasycznych czynników ryzyka, jakimi są cykle koniunktury gospodarczej i surowcowej oraz presja cenowa ze strony konkurencji międzynarodowej, np. z krajów o niższych kosztach pracy, niższych standardach ochrony środowiska i klimatu, a także niższych kosztach energii, dołączają nowe. Należy do nich postępująca cyfryzacja i nowe modele biznesowe, stawiające w centralnej pozycji indywidualnego konsumenta i jego indywidualne potrzeby - wylicza ekspert.

Jak ocenia, w nowoczesnych firmach automatyzacja, robotyzacja i sztuczna inteligencja wkracza wszędzie, gdzie jest to możliwe. "To, co daje się zautomatyzować, zostanie zautomatyzowane. To, co można zrobotyzować, zostanie zrobotyzowane. Firmy korzystające z cyfrowych robotów oraz sztucznej inteligencji są sprawniejsze i bardziej efektywne. W lot odgadują lub wręcz kreują potrzeby konsumenta, a następnie dostarczają mu tego, czego potrzebuje szybciej i taniej niż firmy +analogowe+" - pisze w swej analizie główny ekonomista PKN Orlen.

Według niego czynnikiem ryzyka są także konsumenci, korzystający z technologii cyfrowych przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych i konsumpcyjnych, konsultujący swoje wybory i dzielący się opiniami w sieciach społecznościowych, a ryzyko utraty ich zaufania potrafi mieć dalekosiężne skutki.

"Płynie stąd ważna konkluzja. Polskie korporacje mogą i powinny aktywnie wykorzystać potencjał cyfrowej rewolucji do poprawy konkurencyjności oraz relacji z konsumentami. Mogą, bo mają na to środki. Powinny, bo jako jedyne dysponują instalacjami, na których można testować nowe rozwiązania w obszarze energii czy petrochemii. Powinny, gdyż nie ma alternatywy. Jeśli polskie koncerny się nie zmienią, to pociągną ze sobą w dół współpracujące z nimi przedsiębiorstwa oraz liczną armię ich pracowników" - pisze Czyżewski.

Zastrzega jednocześnie, że zmiana modeli biznesowych z analogowych na cyfrowe nie musi zakończyć się powodzeniem, bo trzeba mieć wyraźnie określony cel biznesowy cyfryzacji i strategię jego realizacji, trzeba na ten cel przeznaczyć odpowiednie zasoby, a jest to inwestycja długookresowa, a także potrzebna jest zdeterminowana kadra menedżerska wysokiego szczebla.

Te trzy elementy dają szansę na sukces. Doświadczenie uczy bowiem, że duże dojrzałe firmy nie podejmują decyzji o zmianie swoich modeli biznesowych, jeśli nie dostrzegają realnego zagrożenia. Powodem jest zwykle myślenie transakcyjne: skoro dzisiaj zarabiamy, to znaczy, że jest dobrze. O zmianie modelu biznesowego pomyślimy, jak obecny przestanie się sprawdzać. Sęk w tym, że wtedy jest już za późno na zmianę. Ta konkluzja jest szczególnie ważna dla firm z branży paliwowej, energetycznej i wydobywczej, o długim cyklu życia aktywów - ocenia główny ekonomista PKN Orlen.

I dodaje m.in.: "W Orlenie od dłuższego czasu z uwagą obserwujemy postępującą cyfryzację i dostrzegamy pilną konieczność zmiany naszych modeli biznesowych, mimo że obecnie mamy najlepszą w historii sytuację finansową. Nasze obserwacje i płynące z nich wnioski przedstawiliśmy w raporcie +Gospodarka 4.0. Czas zmiany dla przemysłu+, który niebawem pojawi się na naszej stronie internetowej".

Główny ekonomista PKN Orlen zaprasza jednocześnie na debatę 16 listopada w Rzeszowie, podczas Kongresu 590 z udziałem płockiego koncernu, której tematem będzie "Gospodarka 4.0 - czas zmiany dla biznesu".

autor: Michał Budkiewicz

edytor: Marek Michałowski

mb/ maro/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne
PKNORLEN -1,93% 67,00
2020-02-26 11:17:14
WIG -1,24% 53 112,62
2020-02-26 11:18:00
WIG20 -0,89% 1 928,44
2020-02-26 11:33:45
WIG30 -1,00% 2 229,60
2020-02-26 11:33:00
MWIG40 -1,61% 3 773,17
2020-02-26 11:18:45
DAX -1,50% 12 598,18
2020-02-26 11:30:00
NASDAQ -2,77% 8 965,61
2020-02-25 22:03:00
SP500 -3,03% 3 128,21
2020-02-25 22:08:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.