Od niespełna 30 do ponad 46 proc. a nominalnie od 35 to 65 tys. zł – tyle w ciągu trzech lat mogą stracić na wartości najpopularniejsze SUV-y – wynika z analizy przeprowadzonej przez „Auto Świat” na podstawie danych Info-Ekspert.


SUV-y i crossovery to od kilku lat bezsprzecznie najpopularniejsze auta, również w Polsce. Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego za pierwsze dziesięć miesięcy 2025 r., pierwszą dziesiątkę najczęściej rejestrowanych aut przez polskich klientów indywidualnych stanowią wyłącznie tego typu auta. W czołowej dwudziestce, inne nadwozie mają wyłącznie cztery modele.
Choć jednak tak popularne, to również potrafią tracić sporo na wartości. Tak przynajmniej wynika z raportu „Mistrz Wartości” przygotowanego przez „Auto Świat” we współpracy z serwisem Info-Ekspert. Pod uwagę wzięto auta kosztujące od 100 do 150 tys. zł a spadek wartości oszacowano dla najpopularniejszych wersji silnikowych i wyposażenia po trzech latach od zakupu nowego auta i przy założeniu rocznego przebiegu na poziomie 20 tys. km.
Na tej podstawie można wysnuć wniosek, że najmniej nie tracą wcale najpopularniejsze modele. Najniższy spadek i jedyny poniżej 30 proc. zanotowany został w przypadku mazdy cx-30. Nieco więcej (31,7 proc.) w ciągu trzech lat traci na wartości skoda karoq. Za nimi znalazło się najpopularniejsze auto osobowe tego roku wśród „Kowalskich”, czyli kia sportage.
|
Przeciętna utrata wartości najpopularniejszych SUV-ów |
||
|---|---|---|
|
Model |
Utrata wartości [w proc.] |
Utrata wartości [w tys. zł] |
|
mazda cx-30 |
-29,0 |
-35,5 |
|
skoda karoq |
-31,7 |
-44,7 |
|
kia sportage |
-32,3 |
-43,8 |
|
honda hr-v |
-32,8 |
-44,3 |
|
toyota c-hr |
-34,4 |
-48,5 |
|
dacia bigster |
-34,7 |
-37,8 |
|
toyota yaris cross |
-35,9 |
-39,8 |
|
hyundai tucson |
-35,9 |
-49,9 |
|
volkswagen t-roc |
-37,9 |
-49,5 |
|
cupra formentor |
-38,0 |
-54,2 |
|
Źródło: „Auto Świat” |
||
Kolejne z grona najpopularniejszych SUV-ów, crossoverów i aut osobowych w ogóle, czyli toyota c-hr, toyota yaris cross i volkswagen t-roc, zajęły odpowiednio: piąte, siódme i dziewiąte miejsce, a więc znalazły się w środku stawki z przeciętnym spadkiem wartości wynoszącym od 34,4 do 37,9 proc.
Na drugim końcu zestawienia znalazł się znacznie mniej popularny w Polsce opel frontera oraz trzy „chińczyki”: mg hs, jaecoo 7 i omoda 5, których spadek wartości przekroczył 40 proc. a w przypadku jaecoo i omody wyniósł 46,5 proc.
Jeśli zamiast danych procentowych wzięlibyśmy nominalny spadek wartości, z grona najpopularniejszych aut, z uwagi na znacznie niższą cenę wyjściową, najlepszy wynik osiągnęłaby toyota yaris cross (-39,8 tys. zł). I w tym przypadku najlepiej spisała się jednak mazda cx-30 (-35,5 tys. zł). Najgorzej – jaecoo 7, które po trzech latach użytkowania i przejechaniu ok. 60 tys. km straci na wartości przeciętnie 65,1 tys. zł.
MKZ
























































