REKLAMA
WAKACJE NA GIEŁDZIE

Paliwa wreszcie poniżej 6 zł/l. I mogą jeszcze potanieć

Krzysztof Kolany2024-09-27 11:20główny analityk Bankier.pl
publikacja
2024-09-27 11:20

Po raz pierwszy od wybuchu wojny na Ukrainie średnie  krajowe ceny detaliczne oleju napędowego i benzyny Pb95 spadły poniżej 6 zł/l. I w najbliższym czasie tam powinny pozostać – wynika z analizy stawek hurtowych.

Paliwa wreszcie poniżej 6 zł/l. I mogą jeszcze potanieć
Paliwa wreszcie poniżej 6 zł/l. I mogą jeszcze potanieć
fot. Mateusz Tomiczek / / Bankier.pl

Pod koniec września litr benzyny Pb95 na polskich stacjach kosztował średnio 5,96 zł/l i był o 8 gr/l tańszy niż tydzień temu – wynika z danych BM Reflex. Był to już jedenasty z rzędu spadek średniej krajowej ceny tego paliwa, na skutek czego benzyna jest teraz najtańsza od lutego 2022 roku. Od początku maja średnia cena detaliczna benzyny obniżyła się o 71 groszy na litrze.

Niemal identycznej przecenie (-72 gr/l) w tym okresie uległ olej napędowy, w mijającym tygodniu oferowany przeciętnie po 5,98 zł/l. To też o 7 gr/l mniej niż przed tygodniem oraz najniższa średnia cena detaliczna od rosyjskiej napaści na Ukrainę. Bez zmian pozostała średnia cena autogazu, która wyniosła 2,86 zł/l.

Bankier.pl na podstawie danych BM Reflex

Warto pamiętać, że piszemy tu o średnich cenach w skali całego Polski. Wiadomo jednak, że ceny różnią się zarówno pomiędzy regionami kraju, ale też przede wszystkim między poszczególnymi stacjami. O ile u niektórych mniejszych operatorów ceny poniżej 6 zł/l obowiązują już od dobrych dwóch tygodni, to w największych sieciach detalicznych dopiero w ostatnich dniach zobaczyliśmy stawki z piątką z przodu.

Stąd też tak duże opóźnienie w reakcji średnich cen detalicznych na widoczny już na początku września silny spadek stawek hurtowych. Jeszcze pod koniec sierpnia pisaliśmy, że paliwa pozostają stanowczo zbyt drogie względem tego, co widzimy w rafineriach. Dopiero niedawno implikowane marże detaliczne zaczęły się normalizować, a ceny w detalu zbiegać z tymi w hurcie.

Warto też pamiętać, że wciąż są relatywnie drogie jak na historyczne standardy. Przed lutym ’22 benzyna i olej napędowy tylko sporadycznie osiągały ceny z szóstką z przodu. A teraz cieszymy się, gdy uda się zatankować po cenach niewidzianych nigdy wcześniej przed zimą lat 2021/22.

Chiny mogą zakończyć paliwową bessę

Spadek cen paliw poniżej 6 zł/l zawdzięczamy znacznemu spadkowi notowań gotowych paliw na światowych giełdach. Galon benzyny w Nowym Jorku wyceniany jest obecnie na ok. 1,9350 USD, czyli o niemal jedną czwartą niżej niż jeszcze trzy miesiące temu oraz o 28% niżej niż pod koniec kwietnia. Jeszcze na początku września benzyna wyceniana była nawet na 1,85 USD/galon – czyli najniżej od lutego 2021 roku.

Podobnie jest z olejem napędowym, który na londyńskiej giełdzie dostępny jest po ok. 656 USD/t. To o ok. 30% mniej niż w lutym. Wrześniowe minimum (626 USD/t) było najniższym poziomem notowań tego paliwa od grudnia 2021 roku. Dodatkowo polskim kierowcom sprzyja słabszy dolar, który na polskim rynku w tym tygodniu był najtańszy od trzech lat.

Niestety, okres spadku cen paliw może zakończyć się za sprawą działań podjętych przez władze ludowych Chin. Rząd ChRL ogłosił w piątek nowe bodźce fiskalne, które mają wzmocnić popyt konsumpcyjny w Państwie Środka, które jest drugim na świecie konsumentem ropy naftowej. Jednak póki co notowania „czarnego złota” utrzymują się blisko trzyletnich minimów.

Stawki w rafineriach pozwalają na jeszcze niższe ceny w detalu

W piątek, 27 września Orlen oferował benzynę Eurosuper95 po 4466 zł/m3, co po doliczeniu 23% VAT przekładało się na 5,49 zł/l. Jest to jedna z najniższych cen hurtowych od trzech lat. Nawet doliczając standardową marżę detaliczną (20-25 gr/l) paliwo to w detalu może kosztować ok. 5,75 zł za litr. Czyli wciąż o ok. 20 gr/l poniżej obecnej średniej ceny detalicznej.

Podobnie rzecz ma się w przypadku oleju napędowego, który w piątkowym cenniku połockiej rafinerii figurował po cenie 4592 zł/m3, co daje ok. 5,65 zł/l. Nawet po doliczeniu zwyczajowej marży detalicznej implikowałoby to przeciętną cenę przy dystrybutorze rzędu 5,80-5,90 zł/l. A więc nadal nieco niższą od obecnej średniej.

Na koniec zwyczajowo przypomnę, że moglibyśmy tankować znacznie taniej gdyby nie bardzo wysokie podatki wliczone w cenę detaliczną. Stanowią one ok. 40% tego, co płacimy za paliwa. Gdyby np. stawka VAT nadal wynosiła 8%, to benzyna mogłaby kosztować ok. 5,10 zł/l a olej napędowy ok. 5,15 zł/l. Władza mogłaby też znieść „opłatę emisyjną” wprowadzoną przez swych poprzedników, co pozwoliłby obniżyć ceny brutto o ok. 10 gr/l. 

Źródło:
Krzysztof Kolany
Krzysztof Kolany
główny analityk Bankier.pl

Absolwent Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Analityk rynków finansowych i gospodarki. Analizuje trendy makroekonomiczne i bada ich przełożenie na rynki finansowe. Specjalizuje się w rynkach metali szlachetnych oraz monitoruje politykę najważniejszych banków centralnych. Inwestor giełdowy z 20-letnim stażem. Jest trzykrotnym laureatem prestiżowego konkursu Narodowego Banku Polskiego dla dziennikarzy ekonomicznych. W 2016 roku otrzymał także tytuł Herosa Rynku Kapitałowego przyznawany przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych. Telefon: 697 660 684

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (18)

dodaj komentarz
przedsiebiorca30
PO powinno teraz wyjść i tak jak za propagandy pisu, powiedzieć, że to ich zasługa. Pewnie wielu baranów dałoby się na to nabrać :)
samsza
Ten początek artykułu "Po raz pierwszy od wybuchu wojny na Ukrainie" żebyśmy domyślili się sami, że mniej jeżdżą tam czołgami, a więcej wysyłają dronów i rakiet dalekiego zasięgu ?

że to z tego ta niższa cena w Polsce ?
:)
inwestor.pl
Zabrakło jeszcze "pełnoskalowej" wojny. xD
prawdziwynierobot
czy tak wysokie ceny paliw to "namawianie" społęczeństawa, żeby korzystały z elektryków?
men24a
Nie ! Wysokie ceny to jak Kaczyński powiedział w Pabianicach że trzeba jednym zabrać żeby drugim dać
prawdziwynierobot odpowiada men24a
eee, no tak, ale w sensie dlaczego mi ktoś chce zabierać?
marcin321
Panie Krzysztofie, wykres kłamie, nie ma już według Unii PB95 ;)
polonu
na ropie na razie dziwny spokój , zobaczymy co będzie dalej .
marok
Tylko żadna w tym zasługa Tuska, nawet palcem nie kiwnął.
men24a
Oby Tusk nie działał jak Morawiecki bo zaraz będziemy mieć po 8 zł a Obajtek będzie tłumaczył że Niemcy mogą nam wykupić a główny ekonomista PiS powtórzy że nie jesteśmy od pomocy Polakom

Powiązane: Paliwa

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki