Od 40 do ponad 54 proc. – tyle w ciągu trzech lat potrafią stracić na wartości najpopularniejsze modele chińskich aut – informuje „Auto Świat”. To od ponad 5 do 16 punktów procentowych, a nominalnie nawet do 30 tys. zł więcej niż w przypadku bezpośrednich konkurentów europejskich, i japońskich marek.


O autach chińskich producentów piszemy w ostatnim czasie sporo, bo i ich popularność oraz oferta samych marek lawinowo rośnie. Zgodnie z danymi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w październiku Polacy zarejestrowali 4811 nowych aut rodem z Chin, a ich udział w rynku po raz pierwszy w historii przekroczył 9 proc. Od początku roku w Polsce przybyło 33,7 tys. nowych chińskich aut.
Nie wszystkie dane są jednak korzystne dla „chińczyków”. Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez „Auto Świat” na podstawie danych Info-Ekspert, najpopularniejsze modele dostępne na polskim rynku w ciągu trzech lat potrafią stracić na wartości nawet połowę.
Pod uwagę wzięto samochody wyprodukowane w 2025 r., a spadek wartości obliczono dla najpopularniejszych wersji silnikowych i wyposażenia w ciągu trzech lat i przy założeniu przebiegu na poziomie 60 tys. km.
Kupiłeś „chińczyka”, sprzedasz nawet o 120 tys. zł taniej
Wśród najpopularniejszych aut z Chin najlepiej pod tym względem spisuje się dwa najpopularniejsze modele wśród polskich klientów indywidualnych – mg zs i mg hs, które w oparciu o powyższe założenia tracą odpowiednio 40,4 i 43,2 proc.
|
Średnia strata wartości aut chińskich marek |
||
|---|---|---|
|
Model |
Utrata na wartości [w proc.] |
Utrata wartości [w zł] |
|
mg zs |
-40,4 |
-47 066 |
|
mg hs |
-43,2 |
-59 616 |
|
byd seal u |
-46,4 |
-78 880 |
|
omoda 5 |
-46,5 |
-60 218 |
|
jaecoo 7 |
-47,0 |
-74 260 |
|
omoda 9 |
-47,4 |
-104 280 |
|
baic 5 |
-48,1 |
-62 530 |
|
leapmotor t03 |
-52,7 |
-44 742 |
|
byd dolphin surf |
-53,9 |
-59 560 |
|
xpeng g6 |
-54,3 |
-121 632 |
|
Źródło: „Auto Świat” |
||
Znacznie gorzej pod tym względem radzą sobie chińskie elektryki – leapmotor t03 i byd dolphin surf, w przypadku których wartość rezydualna jest niższa od początkowej przeciętnie o 53 – 54 proc.
Ponad połowę wartości w ciągu trzech lat straci także znacznie droższy, bo kosztujący powyżej 200 tys. zł xpeng g6. Nominalnie spadek wartości tego modelu to przeciętnie ponad 121 tys. zł.
Tańsze, ale mniej perspektywiczne
Jak zauważają analitycy „Auto Światu”, tak znaczący spadek wartości aut elektrycznych to przede wszystkim efekt istniejących dopłat do nowych elektryków w ramach programu „NaszEauto”, za sprawą których ostateczną cenę w salonie można obniżyć od 18 750 do 40 000 zł.
Jak tymczasem chińskie modele radzą sobie pod tym względem z europejską i japońską konkurencją? Chiński mg zs traci o 5,5 pp. więcej od toyoty c-hr. Utrata wartości mg hs jest o 8,5 pp. wyższa niż w przypadku dacii bigster. Znacznie większe różnice można dostrzec między omodą 5 i jaecoo 7 a skodą karoq. Te oscylują wokół 15 pp. a nominalnie wahają się od ponad 15 tys. zł do blisko 30 tys. zł.























































