REKLAMA
»

Tak chińskie auta tracą na wartości. Nawet o przeszło połowę w trzy lata

Marcin Kaźmierczak2025-11-10 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2025-11-10 06:00

Od 40 do ponad 54 proc. – tyle w ciągu trzech lat potrafią stracić na wartości najpopularniejsze modele chińskich aut – informuje „Auto Świat”. To od ponad 5 do 16 punktów procentowych, a nominalnie nawet do 30 tys. zł więcej niż w przypadku bezpośrednich konkurentów europejskich, i japońskich marek.

Tak chińskie auta tracą na wartości. Nawet o przeszło połowę w trzy lata
Tak chińskie auta tracą na wartości. Nawet o przeszło połowę w trzy lata
fot. columbo.photog / / Shutterstock

O autach chińskich producentów piszemy w ostatnim czasie sporo, bo i ich popularność oraz oferta samych marek lawinowo rośnie. Zgodnie z danymi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w październiku Polacy zarejestrowali 4811 nowych aut rodem z Chin, a ich udział w rynku po raz pierwszy w historii przekroczył 9 proc. Od początku roku w Polsce przybyło 33,7 tys. nowych chińskich aut.

Nie wszystkie dane są jednak korzystne dla „chińczyków”. Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez „Auto Świat” na podstawie danych Info-Ekspert, najpopularniejsze modele dostępne na polskim rynku w ciągu trzech lat potrafią stracić na wartości nawet połowę.

Pod uwagę wzięto samochody wyprodukowane w 2025 r., a spadek wartości obliczono dla najpopularniejszych wersji silnikowych i wyposażenia w ciągu trzech lat i przy założeniu przebiegu na poziomie 60 tys. km.

Kupiłeś „chińczyka”, sprzedasz nawet o 120 tys. zł taniej

Wśród najpopularniejszych aut z Chin najlepiej pod tym względem spisuje się dwa najpopularniejsze modele wśród polskich klientów indywidualnych – mg zs i mg hs, które w oparciu o powyższe założenia tracą odpowiednio 40,4 i 43,2 proc.

Średnia strata wartości aut chińskich marek

Model

Utrata na wartości

[w proc.]

Utrata wartości [w zł]

mg zs

-40,4

-47 066

mg hs

-43,2

-59 616

byd seal u

-46,4

-78 880

omoda 5

-46,5

-60 218

jaecoo 7

-47,0

-74 260

omoda 9

-47,4

-104 280

baic 5

-48,1

-62 530

leapmotor t03

-52,7

-44 742

byd dolphin surf

-53,9

-59 560

xpeng g6

-54,3

-121 632

Źródło: „Auto Świat”

Znacznie gorzej pod tym względem radzą sobie chińskie elektryki – leapmotor t03 i byd dolphin surf, w przypadku których wartość rezydualna jest niższa od początkowej przeciętnie o 53 – 54 proc.

Ponad połowę wartości w ciągu trzech lat straci także znacznie droższy, bo kosztujący powyżej 200 tys. zł xpeng g6. Nominalnie spadek wartości tego modelu to przeciętnie ponad 121 tys. zł.

Tańsze, ale mniej perspektywiczne

Jak zauważają analitycy „Auto Światu”, tak znaczący spadek wartości aut elektrycznych to przede wszystkim efekt istniejących dopłat do nowych elektryków w ramach programu „NaszEauto”, za sprawą których ostateczną cenę w salonie można obniżyć od 18 750 do 40 000 zł.

Jak tymczasem chińskie modele radzą sobie pod tym względem z europejską i japońską konkurencją? Chiński mg zs traci o 5,5 pp. więcej od toyoty c-hr. Utrata wartości mg hs jest o 8,5 pp. wyższa niż w przypadku dacii bigster. Znacznie większe różnice można dostrzec między omodą 5 i jaecoo 7 a skodą karoq. Te oscylują wokół 15 pp. a nominalnie wahają się od ponad 15 tys. zł do blisko 30 tys. zł.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking

Komentarze (51)

dodaj komentarz
jas2
Tanieją nowe samochody, tanieją nowe baterie, tanieją i stare samochody.
yaro800
Potężne dopłaty z kasy podaników i spadki wartości średnio o 2 tys. zł miesięcznie. Bajka.
kartel
I tak politycy promują g..o dopłacając waszymi pieniedzmi do chińskiej gospodarki. A w europie w przemyśle motoryzacyjnym bieda i rosnace bezrobocie
kajus63
Artykul z...
Skąd wiadomo co będzie za 3 lata?
Jaką będzie sytuacja?
Przewidywania, które mają zniechęcić do kupowania Chińczyków.
Omoda 9, która ma stracić za trzy lata według widzimisię autora ponad połowę wartości ma 8 lat gwarancji.
Który japoński czy europejski producent daje tyle?
monuz
prognozy mówią, że za parę lat zostanie 10% chińskich marek, obecnie jest koło 100, więc może nie być komu realizować gwarancji
kartel
8 lat gwarancji z drobnymi wyłaczeniami kóre obejmują układ napedowy i zawieszenie ?
monuz
Tylko kto poza handlowcem, który wykręcił 200 000 sprzedaje 3 letni samochód?, w polskich warunkach w 10 letnim właściciel czuje się jakby jeździł nówką
pstrzezek
Po pierwsze podają 3 lata dla przykładu bo dopiero od takiego czasu pojawiają się w PL chińczyki które można kupic z drugiej ręki. Skąd niby mają brać dane za auta 10 letnie?
Po drugie, skoro tracą ponad 50% w 3 lata to po kolejnych 3 będą na sprzedaż w cenie złomu. I takie m.in. jest przesłanie artukułu
to_i_owo
Ponad połowa sprzedaży to firmówki, z tego sporo właśnie dla handlowców
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki