Końcówka października przyniosła niewielkie obniżki detalicznych cen benzyn i oleju napędowego połączone z ostrą zwyżką cen autogazu. Spadki byłyby większe, gdyby detaliści nie zwiększyli swojej marży.


Po gwałtownych podwyżkach odnotowanych na początku października nastąpiła stabilizacja, a w mijającym tygodniu doszło do pierwszych obniżek. Średnia krajowa cena benzyny bezołowiowej 95 obniżyła się o 13 gr/l, osiągając poziom 6,84 zł/l – wynika z danych BM Reflex. Olej napędowy kosztował przeciętnie 8,04 zł/l i był o 4 gr/l tańszy niż tydzień temu. Dla przeciwwagi ceny autogazu poszły w górę średnio o 15 gr/l, rosnąc do 3,23 zł/l i podnosząc się z najniższych poziomów od marca.


W rezultacie różnica pomiędzy średnimi cenami Pb95 i ON wzrosła do rekordowych 1,20 zł/l. Nigdy wcześniej olej napędowy nie był aż tak drogi w stosunku do benzyny. Z podobną sytuacją borykamy się od końcówki sierpnia i póki co nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie sytuacja miałaby się zmienić.
W dalszym ciągu ceny przy dystrybutorach są zdecydowanie wyższe niż jeszcze kilka tygodni temu. W nieco ponad miesiąc benzyna Pb95 podrożała o 60 gr/l, ON o 92 gr/l, a LPG o 11 gr/l. Jest także znacznie drożej, niż było rok temu, choć już wtedy ceny zbliżały się do 6 zł/l. Benzyna Pb95 jest średnio o 88 gr/l droższa niż 12 miesięcy temu. To wzrost o 14,8% rdr. ON przez ostatni rok podrożał o 2,06 zł/l (czyli o 34,4%). Jedynie ceny autogazu powróciły do stanu sprzed roku i są raptem o 2 gr/l wyższe niż 12 miesięcy temu.
Detaliści przechwycili marżę
Obserwowane w ostatnich dniach obniżki na stacjach są niewspółmierne ze spadami stawek w rafineriach. 28 października PKN Orlen oferował benzynę Eurosuper 95 po 6 002 zł/m3, a więc po 6,48 zł/l po dodaniu VAT-u. To o 13 gr/l mniej niż tydzień temu i już 60 gr/l mniej niż dwa tygodnie temu. Tymczasem średnia cena detaliczna przez ostatnie dwa tygodnie zmalała tylko o 10 gr/l. W rezultacie przeciętne stawki w detalu wciąż są o 36 gr/l wyższe niż w hurcie. Są to najwyższe implikowane marże detaliczne od marca.
Przeczytaj także
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku oleju napędowego, który w płockiej rafinerii w piątek oferowany był po 7 323 zł/m3, czyli po 7,91 zł/l. To o 10 gr/l mniej niż tydzień temu oraz o 25 gr/l mniej niż dwa tygodnie temu. Niemniej jednak implikowana średnia marża detaliczna w przypadku tego paliwa wynosi tylko 13 gr/l, co raczej wyklucza zdecydowane spadki w najbliższych dniach.
Na koniec zwyczajowo przypominamy, że tankowanie kosztowałaby nas znacznie więcej, gdyby nie tymczasowe obniżki VAT-u i akcyzy. Przy 23-procentowym vacie cena litra benzyny na stacjach sięgałaby 7,5 zł, a olej napędowy kosztowałby ponad 9 zł/l.
KK