REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Dopłaty do elektryków bez ograniczeń? Oto szczegóły najnowszej propozycji Ministerstwa Klimatu

2025-10-13 09:40
publikacja
2025-10-13 09:40

20 X ruszy nabór do programu dopłat do elektryków "NaszEauto" na nowych warunkach; zostały m.in. dodane pojazdy kategorii M2 i N1- poinformował PAP Biznes wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta. Ostatecznie w nowej odsłonie programu nie będzie ograniczenia wsparcia do aut za które, nie było płacone cło, co eliminowałoby z dotacji auta spoza UE, w tym z Chin.

Dopłaty do elektryków bez ograniczeń? Oto szczegóły najnowszej propozycji Ministerstwa Klimatu
Dopłaty do elektryków bez ograniczeń? Oto szczegóły najnowszej propozycji Ministerstwa Klimatu
fot. INTS KALNINS / / FORUM/Reuters

"W programie NaszEauto zakończyliśmy konsultacje społeczne. 20 października ruszymy z naborem na nowych warunkach. Najważniejsze z nowych warunków jest to, że dodaliśmy dwie kategorie pojazdów: M2 i N1, czyli będzie można dostać dofinansowanie do małych busików, które mają więcej niż osiem miejsc i do małych furgonetek" - powiedział Bolesta.

Jak dodał, limit dotacji do zakupu lub leasingu takich pojazdów będzie wynosił do 600 tys. zł dla M2 i do 70 tys. zł dla N1. Dla osobowych aut elektrycznych pozostaje dotychczasowy limit do 40 tys. zł.

Jak zaznaczył wiceszef resortu klimatu, dodano też nowe grupy beneficjentów, więc poza osobami fizycznymi i JDG będą to: NGO-sy, instytucje edukacyjne, medyczne, opiekuńcze i parki narodowe.

Dodał, że ze względu na warunki dotacji z KPO nadal niemożliwe jest wsparcie nimi flot korporacyjnych, o co upomina się rynek.

W połowie września Bolesta przekazał PAP Biznes, że w ramach zmian w programie rozważane było ograniczenie dotacji do aut, za które nie było zapłacone cło, co eliminowałoby auta spoza UE, w tym z Chin. Jak jednak zaznaczył, ostatecznie nie będzie ograniczenia dla importowanych aut w rozszerzonej odsłonie dopłat do elektryków.

W konsultacjach społecznych bardzo mocno wybrzmiało, że praktycznie nikt nie chce takich zawężających zapisów, które polegałyby na tym, że nie byłoby wsparcia dla aut objętych cłem. Nawet branża automotive, poza jedną firmą, nie była za tym przepisem. Tak, więc program w tym zakresie się nie zmienił - wyjaśnił Bolesta.

Poinformował, że zgodnie z danymi na 1 października złożono w ramach programu 16.314 wniosków na kwotę 505 mln zł, co oznacza, że wykorzystanie programu zbliża się do 50 proc.

"Po lekcjach wynikających z trwającej odsłony programu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska będzie optymalizował proces obróbki wniosków, żeby to zdecydowanie przyspieszyć. Będą też zatrudnieni nowi ludzie w zespole, żeby to ruszyło z kopyta, bo do tej pory rzeczywiście nie jesteśmy usatysfakcjonowani tempem, w jakim to się dzieje" - wskazał wiceminister.

Pytany, czemu NFOŚiGW zrezygnował z programu dopłat do rowerów elektrycznych, odparł, że głównym powodem jest reguła wydatkowa krajowego budżetu.

"Po prostu nie ma miejsca, jeżeli chodzi o nowe programy z krajowych środków, a ten program musiałby być finansowany ze środków krajowych, bo nie ma zaczepienia dla niego w europejskich programach " - powiedział Bolesta.

Pula programu "NaszEauto" wynosi obecnie ok. 1,2 mld zł, ponieważ w ramach ostatniej rewizji KPO 400 mln zł z pierwotnej puli 1,6 mld zł zostało przesunięte na ocieplenie szkół.

Program NaszEauto, który ruszył 3 lutego, jest efektem wynegocjowanej z KE pierwszej rewizji KPO - dopłaty do zakupu e-aut zastąpiły poprzedni tzw. kamień milowy KPO, czyli wdrożenie w Polsce podatku od aut spalinowych.

Julita Żylińska (PAP Biznes)

jz/ asa/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (4)

dodaj komentarz
prawnuk
tzn - jeśli chcemy jak Morawiecki - by po zarobieniu przez kumpli kasy przy Izerze - zostać montownią Chińczyków - to to dobry pomysl.

I swoja drogą czas realizować pomysł
samsza
skończyć tę kradzież raz na zawsze
wnr
"w nowej odsłonie programu nie będzie ograniczenia wsparcia do aut za które, nie było płacone cło, co eliminowałoby z dotacji auta spoza UE, w tym z Chin." - ciekawe co skłoniło ministra do tej zmiany? - kwoty można podawać w RMB
polityka_to_nie_ekonomia
Teraz to się inaczej robi. Zatrudnia się po fakcie kogoś w jakimś Microsoft'cie albo innym banku, ewentualnie firmie motoryzacyjnej, jako doradca i wszystko jest legalnie. Po zakończeniu zatrudnienia można jeszcze brakujące kwoty można wypłacać jako rekompensata za zakaz pracy dla konkurencji. Opcji jest naprawdę sporo gdy o Teraz to się inaczej robi. Zatrudnia się po fakcie kogoś w jakimś Microsoft'cie albo innym banku, ewentualnie firmie motoryzacyjnej, jako doradca i wszystko jest legalnie. Po zakończeniu zatrudnienia można jeszcze brakujące kwoty można wypłacać jako rekompensata za zakaz pracy dla konkurencji. Opcji jest naprawdę sporo gdy o pieniądze chodzi (a czasem chodzi o co innego; był taki jeden miliarder w USA, właściciel wysp, żeby znaleźć bardziej wulgarny przykład).

Powiązane: Mój elektryk - dotacje do zakupu samochodów elektrycznych

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki