REKLAMA

Blisko 800 tys. nieodwołanych wizyt lekarskich. Pomoże centralna e-rejestracja?

2025-11-01 16:00
publikacja
2025-11-01 16:00

Do połowy 2025 r. pacjenci nie odwołali 773 tys. zaplanowanych wizyt lekarskich - poinformował  prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Filip Nowak podczas inauguracji IV edycji kampanii „Odwołuję, nie blokuję”.

Blisko 800 tys. nieodwołanych wizyt lekarskich. Pomoże centralna e-rejestracja?
Blisko 800 tys. nieodwołanych wizyt lekarskich. Pomoże centralna e-rejestracja?
fot. Krystian Maj / / FORUM

W środę w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta odbyła się inauguracja IV edycji kampanii społecznej „Odwołuję, nie blokuję”. Celem zainicjowanej w 2022 r. przez Centrum Medyczne CMP akcji jest zwrócenie uwagi na rosnący problem nieodwoływanych wizyt lekarskich – zarówno w podstawowej opiece zdrowotnej, jak i w opiece specjalistycznej oraz planowych zabiegach.

Dane na temat skali problemu w publicznym sektorze ochrony zdrowia, w ok. 40 specjalizacjach, zaprezentował prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Filip Nowak.

- Do połowy 2025 r. pacjenci nie odwołali 773 tys. - podał. - Oznacza to 773 tysiące osób, które mogły skorzystać z porady specjalisty, a niestety się to nie udało. Nieodwołana wizyta to stracona szansa na pomoc dla innego pacjenta. Z drugiej strony to ogromna odpowiedzialność po stronie placówek medycznych, które powinny zapewnić skuteczny kanał komunikacji z pacjentem i umożliwić odwołanie wizyty — podkreślił Filip Nowak. W 2024 r. nie odwołano 1,36 mln wizyt.

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec podkreślił wsparcie dla placówek we wdrażaniu systemu umawiania i odwoływania wizyt.

- Ale to placówki muszą zdiagnozować sytuację związaną z tym obszarem i wdrożyć adekwatne narzędzia i wielokanałowe udogodnienia do umawiania wizyt. Oczywiście także pacjenci muszą pamiętać o tym i wykazywać się solidarną postawą wobec innych osób, czekających na wizytę. Kluczowa jest więc z jednej strony odpowiedzialność osób zarządzających placówkami, z drugiej strony edukacja oraz solidarność wśród pacjentów - powiedział rzecznik.

Problem niewykorzystanych zarezerwowanych terminów u lekarzy ma pomóc rozwiązać centralna e-rejestracja. Od stycznia 2026 roku będzie dotyczyć kardiologii, profilaktyki raka piersi i profilaktyki raka szyjki macicy. Od 1 lipca 2026 roku system obejmie choroby naczyń, choroby zakaźne, endokrynologię, hepatologię, immunologię, mukowiscydozę, nefrologię, neonatologię, gruźlicę i choroby płuc. Ministerstwo Zdrowia chce, aby wszystkie świadczenia ambulatoryjnej opieki specjalistycznej widniały w centralnej e-rejestracji najpóźniej od 31 grudnia 2029 roku.

Według ustawy o rejestracji, która czeka na podpis prezydenta, na wizytę będzie można zapisać się przez Internetowe Konto Pacjenta lub bezpośrednio u świadczeniodawcy – osobiście, telefonicznie lub mailowo. System będzie przypominać o wizytach i umożliwiać ich odwoływanie, co ma ograniczyć liczbę niewykorzystanych wizyt.

Ustawa nie przewiduje kar dla pacjenta za nieodwołanie wizyty. Ale w takim przypadku pacjentowi przepada termin i trafia na koniec kolejki. Jeżeli odwoła wizytę, trafi na początek kolejki, bo brany będzie pod uwagę czas jego oczekiwania.(PAP)

akar/ iżu/ jann/

Źródło:PAP
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (5)

dodaj komentarz
darius19
musi byc jakas oplata. Moze i nawet 50zl starczy. Widze juz sa "nierząd","klimaciarz" nicki z farmy Putlera. Ruski car wydaje krocie na propagande.
onurb
Bez kar nawet symbolicznych rzędu 200 zł to nie zadziała. Polak jak nie ma bata nad głową to ma wszystko w czterech literach, a już na pewno dobro innych.
nierzad
artykuł jest próbą przykrycia filmiku z internetu,ukazującego kompanie wojska w centkowanych mundurach,pod szpitalem w Stalowej Woli,mowiących po ukrainsku
klimaciarz
czyli system opracowany przez NFZ, polegający na stukaniu kijem w parapet okna, się nie sprawdził?
kkk1111
kiedyś przez 2 godz. próbowałem sie dodzwonić by odwołać wizytę i sie nie dodzwoniłem niech prowadza obowiązek odbierania i oddzwaniania albo lepiej odwołania nagrywać na sekretarkę i niech odsyłają potwierdzenie odwołania a nie ciągle ze pacjenci wini bo blokują miejsca a prawda jest taka ze nie można sie dodzwonić by taka wizytę kiedyś przez 2 godz. próbowałem sie dodzwonić by odwołać wizytę i sie nie dodzwoniłem niech prowadza obowiązek odbierania i oddzwaniania albo lepiej odwołania nagrywać na sekretarkę i niech odsyłają potwierdzenie odwołania a nie ciągle ze pacjenci wini bo blokują miejsca a prawda jest taka ze nie można sie dodzwonić by taka wizytę odwołać czy sie zarejestrować

Powiązane: Zdrowie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki