REKLAMA

Benzyna i ON najtańsze w tym roku. Ale to może być koniec obniżek

Krzysztof Kolany2025-03-28 11:31główny analityk Bankier.pl
publikacja
2025-03-28 11:31

Średnie detaliczne ceny benzyny i oleju napędowego pod koniec marca spadły do najniższych poziomów od października. Niestety, w górę poszły cenniki w rafineriach, co najprawdopodobniej zatrzyma spadkową tendencję przy dystrybutorach.

Benzyna i ON najtańsze w tym roku. Ale to może być koniec obniżek
Benzyna i ON najtańsze w tym roku. Ale to może być koniec obniżek
fot. Monika Dekrewicz / / Bankier.pl

Przez poprzednie tygodnie mogliśmy narzekać, że paliwa na stacjach tanieją nieproporcjonalnie wolno w stosunku do dynamicznego spadku cen hurtowych.  Mimo tego na początku wiosny wreszcie udało się sprowadzić średnią detaliczną cenę benzyny poniżej poziomu 6 zł/l. Końcówka marca przyniosła kontynuację spadkowej tendencji.

W mijającym tygodniu litr benzyny Pb95 kosztował przeciętnie 5,97 zł/l i był o dwa grosze tańszy niż tydzień wcześniej – wynika z danych BM Reflex. Był to już dziesiąty z rzędu tydzień spadku przeciętnej krajowej ceny benzyny Pb95, w efekcie czego paliwo to osiągnęło najniższe ceny od października ubiegłego roku. Trzeba przy tym nadmienić, że spadki te były bardzo powolne i zwykle mieściły się w kwotach rzędu 2-3 groszy na tydzień.

Bankier.pl na podstawie danych BM Reflex

Olej napędowy przez miniony tydzień potaniał o 3 gr/l, osiągając przeciętną cenę detaliczną 6,09 zł/l. Również w tym przypadku była to najniższa stawka od października. Z kolei autogaz tankowano średnio po 3,12 zł/l, a więc o 2 gr/l taniej niż przed tygodniem, lecz zarazem o 25 groszy na litrze drożej niż przed rokiem.

Droższy autogaz jest skutkiem wprowadzonego w grudniu unijnego embarga na dostawy LPG z Rosji, co zmusiło europejskich dystrybutorów do znalezienia innych (i na ogół droższych) dostawców tego paliwa. Natomiast średnia cena detaliczna Pb95 ukształtowała się na poziomie o 61 gr/l niższym niż rok temu, zaś ON przeciętnie tankowano o 64 gr/l taniej niż pod koniec marca 2024 roku.

Wzrost cen paliw na świecie

Złą wiadomością dla kierowców jest kontynuacja wzrostowych tendencji na światowych giełdach. Od trzech tygodni notowania wyrobów naftowych sukcesywnie rosną. Benzyna w Nowym Jorku kosztuje obecnie ponad 2,25 USD za galon, podczas gdy jeszcze na początku marca było to mniej niż 2,10 USD. Za tonę oleju napędowego na londyńskiej giełdzie ICE trzeba zapłacić już prawie 680 USD, a więc o 40 USD na tonie więcej niż jeszcze w połowie marca.

Co gorsza, zmiany te już od kilkunastu dni „przeciekają” do cenników polskich rafinerii. 28 marca Orlen oferował benzynę Eurosuper95 po 4701 zł/m3, co po doliczeniu 23% VAT przekładało się na 5,78 zł/l. To aż o 19 groszy na litrze więcej niż przed tygodniem oraz o 27 gr/l więcej niż dwa tygodnie temu. To najwyższy od przeszło poziom cen hurtowych. W rezultacie implikowana marża detaliczna wreszcie skurczyła się do wartości zbieżnych z historyczną średnią. To w zasadzie uniemożliwia kontynuowanie obniżek cen w detalu.

Podobnie jest w przypadku oleju napędowego, który w piątkowym cenniku płockiej rafinerii figurował po cenie 4 770 zł/m3, co po doliczeniu VAT-u dawałoby blisko 5,87 zł/l brutto. To o 8 gr/l więcej niż przed tygodniem i już tylko o 22 gr/l poniżej średniej ceny detalicznej. Zatem także w przypadku ON nie za bardzo widać szanse na kontynuacje spadkowego trendu cen detalicznych.

Gdyby nie VAT, gdyby nie akcyza, gdyby nie opłaty...

Nie zapominajmy przy tym, że paliwa mogłyby być dużo tańsze, gdyby nie podatki narzucane przez władze. Z każdego zakupionego litra benzyny bądź oleju napędowego ponad 40% trafia w ręce państwa. Gdyby np. stawka VAT nadal wynosiła 8%, to benzyna mogłaby kosztować ok. 5,30 zł/l, a olej napędowy w 5,35 zł/l. Ponadto rządzący mogliby znieść „opłatę emisyjną” wprowadzoną przez swych poprzedników, co pozwoliłby obniżyć ceny brutto o kolejne 10 gr/l.

Źródło:
Krzysztof Kolany
Krzysztof Kolany
główny analityk Bankier.pl

Absolwent Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Analityk rynków finansowych i gospodarki. Analizuje trendy makroekonomiczne i bada ich przełożenie na rynki finansowe. Specjalizuje się w rynkach metali szlachetnych oraz monitoruje politykę najważniejszych banków centralnych. Inwestor giełdowy z 20-letnim stażem. Jest trzykrotnym laureatem prestiżowego konkursu Narodowego Banku Polskiego dla dziennikarzy ekonomicznych. W 2016 roku otrzymał także tytuł Herosa Rynku Kapitałowego przyznawany przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych. Telefon: 697 660 684

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (5)

dodaj komentarz
od_redakcji
Europa jest na łasce cen paliw z USA. ⚰️ Drogo to widzę.
od_redakcji
Z jednej strony Rosja a z drugiej USA. To koniec europy jaką znamy
samsza
Donald Trump obniżył ceny paliw, pamiętamy!
:)
doji
Co do końcówki artykułu o podatkach. To prawda, żew ceach benzyny jest bardzo dużo podatków, ale niestety to się nie zmieni, albo będzie jeszcze gorzej. A spowodowane to jest tym, że politycy chcą pokazać jacy są dobrzy i w związku z tym potrzebują naszych pieniędzy do realizacji swoich obietnic
men24a
Nie politycy tylko lud ciemny myśli że polityk ma dla nich pieniądze i to się już chyba nie zmieni

Powiązane: Paliwa

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki