10 zasad e-mail marketingu

Najważniejszym celem kampanii marketingu bezpośredniego jest szybkie i skuteczne dostarczenie wiadomości do odbiorcy. W dobie wszechobecnego i łatwo dostępnego Internetu, wiadomość e-mail stała się podstawową formą kontaktu z klientami. Dlatego też, tak bardzo istotne jest dbanie o jak najwyższą jakość i efektywność kampanii e-mail marketingowych.

e-mail marketing
Image licensed by Ingram Image

Kluczowym problemem, jaki napotykają firmy wysyłające kampanie e-mail marketingowe, jest niska dostarczalność lub brak skuteczności danej kampanii. Jest to spowodowane między innymi dużą liczbą e-maili, które są uznawane przez odbiorców poczty elektronicznej jako spam. Mając na uwadze, że wiadomość e-mail stanowi bardzo cenne narzędzie wykorzystywane w pozyskiwaniu nowych klientów oraz w budowaniu relacji z obecnymi klientami, firma Splio opracowała 10 zasad e-mail marketingu. Mimo, że niektóre z nich mogą wydawać się oczywiste, wiele firm łamie podstawowe zasady tworzenia kampanii i w konsekwencji traci swoich subskrybentów i klientów.

1. Wysyłaj wiadomości tylko do odbiorców, którzy chcą je otrzymywać

Tworząc kampanię e-mail marketingową, musimy upewnić się czy jest ona skierowana do odbiorców, którzy chcą ją otrzymywać oraz czy jej zawartość odpowiada ich oczekiwaniom i zainteresowaniom. Celem udanej kampanii jest skoncentrowanie działań na osobach zainteresowanych usługami lub produktami. Często stosowany zakup lub wynajem gotowej bazy danych jest złą praktyką, która prowadzi jedynie do zmniejszenia wyników kampanii.

2. Dbaj o jakość i czystość bazy danych

Wszystkie działania e-mail marketingu oparte są na zebranej przez firmę bazie danych z kontaktami do obecnych lub potencjalnych klientów. Należy więc dbać o jej czystość, usuwając z bazy twarde i miękkie zwrotki oraz wszystkich odbiorców, którzy nie chcą znajdować się na liście subskrybentów. Najlepszym rozwiązaniem jest umieszczenie w widocznym miejscu newslettera linku umożliwiającego rezygnację z subskrypcji.

3. Traktuj odbiorców jak klientów, a nie jak pozycje z listy

Przed wysłaniem kampanii musimy zbudować strategię adresowania wiadomości do naszych klientów. Aby zachęcić subskrybentów do otwarcia newslettera i skorzystania z oferty firmy, warto zadbać o odpowiednią personalizację e-maili, właściwy ton, przemyślaną treść wiadomości oraz możliwość interakcji z odbiorcą.

4. Zapewnij prostą i szybką identyfikację nadawcy

Jeśli chcemy uzyskać najwyższy wskaźnik dostarczalności newslettera, powinniśmy zawrzeć w nim elementy identyfikujące markę, takie jak nazwa nadawcy, logo, zdjęcia oraz linki. Dzięki temu, nasza wiadomość nie zostanie potraktowana jako spam. W tym procesie ogromną rolę odgrywa dostawca usług e-mail marketingowych, którego zadaniem jest odpowiednie przygotowanie wiadomości i samej kampanii.

5. Śledź rezultaty kampanii

Baza danych ciągle ewoluuje, dlatego tak istotne jest śledzenie wszelkich zmian oraz zaawansowanych statystyk dostarczanych przez platformy e-mail marketingowe. Dokładne zrozumienie ewolucji bazy danych oraz rezultatów dotychczasowych kampanii pozwoli nam poprawić efektywność działań w przyszłości.

6. Analizuj zachowania odbiorców i dopasuj do nich odpowiednią strategię

Masowa wysyłka newsletterów do przypadkowych odbiorców należy już do przeszłości. Obecnie, każdy mailing powinien być dopasowany do grupy o konkretnych zachowaniach. Platformy e-mail marketingowe oferują opcję zaawansowanego grupowania, dzięki której można dokonać wysyłki tylko do określonych odbiorców (np. do kobiet, z danego miasta, w danym wieku, które zakupiły produkt). Przed wysyłką można się również upewnić czy nasz newsletter jest skuteczny – jest to możliwe dzięki porównawczych split testom realizowanym na losowo wybranej części bazy danych. Zaawansowane targetowanie pozwala także na zaprogramowanie wiadomości oraz follow-up do tych odbiorców, którzy nie otworzyli newslettera.

7. Twórz atrakcyjny design

Wiadomość e-mail to wizytówka firmy, dlatego też, dbanie o jej wygląd należy do strategicznych celów e-mail marketingu. Przykładem jest optymalizacja kodu HTML oraz testowanie go u różnych dostawców poczty oraz na różnych nośnikach, aby mieć pewność, że wiadomość będzie poprawnie wyświetlana. Do dobrych praktyk, należy również zachowanie właściwej równowagi pomiędzy tekstem a obrazkami. Z jednej strony wiadomości, które zawierają jedynie obrazki, mogą być pozbawione treści przy wyłączonej opcji wyświetlania obrazów, z drugiej strony, e-maile zawierające tylko tekst mogą być nudne i męczące dla użytkowników.

8. Wprowadzaj zmiany, zaskakuj, unikaj nudy

Spadek liczby otwarć i kliknięć może być spowodowany znudzeniem oraz przyzwyczajeniem się odbiorców do wiadomości. W tym wypadku, należy zaskoczyć subskrybenta i na nowo przykuć jego uwagę. Treść, koncepcja, godzina wysyłki, typ wiadomości, oferty, design… wszystkie te elementy muszą zaskakiwać naszych odbiorców. Każda przemyślana zmiana może wzbudzić ciekawość i sprawić, że subskrybent ponownie zacznie otwierać wiadomości i klikać w linki.

9. Dopasuj treść do urządzeń mobilnych

Przyzwyczajenia konsumentów ciągle się zmieniają - obecnie obserwowana jest rosnąca popularność urządzeń mobilnych (telefony komórkowe, smartfony, tablety). E-mail marketing musi dostosowywać się do oczekiwań klientów i współczesnych trendów. Aby uzyskać wysoki wskaźnik dostarczalności, już nie wystarczy prosty kod HTML. Pomocny jest w tym wypadku Responsive Design, który zapewnia dopasowanie wiadomości do każdego nośnika odbiorcy.

10. Współpracuj z profesjonalistami

Praca dostawcy usług e-mail marketingowych nie ogranicza się jedynie do zapewnienia narzędzi do wysyłki wiadomości, ale polega również na ciągłym strategicznym wsparciu kampanii marketingowej. Dostawca usług powinien być zatem ekspertem oraz partnerem w prowadzeniu zaawansowanych kampanii, respektujących dobre praktyki oraz zasady ochrony danych (GIODO).

Platforma do wysyłki kampanii e-mail marketingowych powinna działać z poszanowaniem wszelkich dobrych praktyk technicznych (np. wykrywanie i automatyczne usuwanie twardych zwrotek, identyfikacja techniczna e-maili), które przekładają się później na efekt finalny kampanii.

Autor: Donald Pontabry, dyrektor generalny Splio Polska

Źródło: Sasal Public Relations

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~Pawel

Jeśli chodzi o profesjonalistów to wysyłam przez plussms.pl. Najbardziej urzeka cena :)

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne
WIG 0,19% 56 729,11
2019-12-13 17:15:02
WIG20 0,21% 2 106,51
2019-12-13 17:15:00
WIG30 0,16% 2 415,03
2019-12-13 17:15:00
MWIG40 -0,11% 3 837,35
2019-12-13 17:15:01
DAX 0,46% 13 282,72
2019-12-13 17:37:00
NASDAQ 0,20% 8 734,88
2019-12-13 22:03:00
SP500 0,01% 3 168,80
2019-12-13 22:08:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.