
Źródło: Thinkstock
Część piąta: uszkodzony lub używany towar
Zakupy w sieci mają liczne zalety, lecz również jedną, podstawową wadę – brak możliwości zobaczenia produktu na własne oczy. Jeżeli zdarzy się, że otrzymamy uszkodzony lub używany towar, to nie zrekompensują tego ani niższa cena, ani dostawa pod same drzwi. Warto wiedzieć, co w takiej sytuacji robić, bo takie przypadki wciąż się zdarzają.
– Przed ostatnimi wakacjami kupiłem w sklepie internetowym aparat cyfrowy. Kurier dostarczył mi przesyłkę w czasie przerwy w pracy, więc nie sprawdzałem od razu, czy sprzęt działa. Po powrocie do domu okazało się, że aparat jest uszkodzony – na ekranie widać solidne pęknięcie, a na dodatek urządzenie po kilku sekundach pracy po prostu się wyłącza. Zamiast kompletować sprzęt przed wyjazdem w góry, musiałem użerać się z nierzetelnym sprzedawcą – napisał Szymon z Białegostoku.
Przykra niespodzianka w paczce to nie koniec świata
Złośliwość rzeczy martwych towarzyszy nam na każdym kroku. Nie wszyscy sprzedawcy właściwie sprawdzają wysłane towary, do uszkodzenia produktu dojść może także w trakcie transportu. Dodatkowo przesyłki odbieramy często w pośpiechu, nie sprawdzając, czy towar jest zgodny z opisem na stronie internetowej sklepu.
– Skontaktowałem się ze sklepem i opisałem sprawę. Sprzedawca poinformował mnie, że chętnie by mi pomógł, ale nie może rozpatrzyć mojej reklamacji bez protokołu szkody spisanego w obecności kuriera, gdyż tego wymaga regulamin sklepu. To prawda, że powinienem był sprawdzić przesyłkę, ale dlaczego brak jakiegoś papierka ma zwolnić sklep od naprawy szkody? – kontynuuje czytelnik.
Sprawdzenie przesyłki w obecności kuriera jest ważne. Niekiedy wydaje się, że nie ma na to czasu ani miejsca, ale warto pamiętać, że w przypadku otrzymania towaru niezgodnego z umową (uszkodzonego, używanego, wybrakowanego) możemy natychmiast spisać tzw. protokół reklamacyjny, który będzie podstawą naszych roszczeń w kontaktach ze sprzedawcą. Co ważne jednak, decyzją UOKiK sprzedawca nie może uzasadniać zajęcia się sprawą od otrzymania protokołu.
Prawo jest po stronie konsumenta
– Skonsultowałem się z kolegą, który kiedyś był w podobnej sytuacji. Poradził mi, żebym zażądał naprawy lub wymiany aparatu na sprawny. Jeżeli sklep się na to nie zgodzi, to mogę odstąpić od umowy. Na szczęście nie było na to jeszcze za późno – dodaje pan Szymon.
W przypadku wystąpienia niezgodności towaru z umową możemy żądać doprowadzenia go do należytego stanu. Jest na to kilka sposobów. Pierwszym z nich jest naprawa produktu lub wymiana go na nowy, oczywiście na koszt sklepu. Jeżeli naprawa lub wymiana nie będzie możliwa albo będzie wymagała nadmiernych kosztów, możemy domagać się obniżenia ceny lub całkowitego odstąpienia umowy od sprzedaży i zwrotu pieniędzy.
| Najczęstsze problemy kupujących w sieci | |
Poznaj swoje prawa
Jeżeli już się zdarzy, że dostaniemy uszkodzoną przesyłkę, nie traćmy głowy. Do dyspozycji mamy szereg narzędzi, dzięki którym możemy dochodzić swoich praw. Chcąc uniknąć konieczności ich wykorzystywania, zakupy powinniśmy zaczynać zawsze od wybrania sklepu cieszącego się zaufaniem innych klientów.
Już 28 lutego serwis Ceneo.pl opublikuje coroczny Ranking Zaufane Opinie – czyli najlepiej ocenianych sklepów internetowych w Polsce. Ranking powstał na podstawie kilkuset tysięcy ankiet przeprowadzonych wśró:d kupujących w sieci, dzięki czemu poznamy najbezpieczniejsze i najlepsze sklepy w ocenie samych klientów! Razem z Rankingiem powstanie obszerny raport na temat bezpieczeństwa i zaufania w branży ecommerce. Zarówno o Rankingu jak i o raporcie poinformujemy na stronach portalu Bankier.pl oraz w serwisie http://www.ranking.ceneo.pl. |











Już 28 lutego serwis Ceneo.pl opublikuje coroczny Ranking Zaufane Opinie – czyli najlepiej ocenianych sklepów internetowych w Polsce. Ranking powstał na podstawie kilkuset tysięcy ankiet przeprowadzonych wśró:d kupujących w sieci, dzięki czemu poznamy najbezpieczniejsze i najlepsze sklepy w ocenie samych klientów! Razem z Rankingiem powstanie obszerny raport na temat bezpieczeństwa i zaufania w branży ecommerce. Zarówno o Rankingu jak i o raporcie poinformujemy na stronach portalu Bankier.pl oraz w serwisie 










































