REKLAMA

W tych autach kręcą liczniki na potęgę. Toyota na czele

2025-03-14 06:00
publikacja
2025-03-14 06:00

Choć od sześciu lat cofanie licznika w aucie traktowane jest jako przestępstwo, to wciąż w co dziesiątym używanym aucie oferowanym w Polsce manipulowano przy liczniku. Na które modele w komisach trzeba uważać najbardziej i o ile średnio handlarze przekręcają liczniki? Sprawdził to Carvertical.

W tych autach kręcą liczniki na potęgę. Toyota na czele
W tych autach kręcą liczniki na potęgę. Toyota na czele
fot. vilax / / Shutterstock

Auta oferowane w polskich komisach już się nie starzeją, a nawet są coraz młodsze. Mają także niższe przebiegi. Wciąż jednak średnio w co dziesiątym, które sprowadzono do Polski z zagranicy, cofnięto licznik. Jak wynika z danych serwisu Carvertical, na które powołuje się „Auto Świat”, w 2024 r. rekordzistą pod tym względem była toyota prius. Przekręcony licznik zanotowano w co siódmym egzemplarzu tego modelu (13,6 proc.) a handlarze cofali drogomierze średnio o blisko 160 tys. km.

Przeciętnie o ponad 100 tys. km liczniki cofano również w mercedesach klasy e, audi a8 oraz dostawczych fiatach ducato.

Choć natknięcie się na auto z cofniętym licznikiem najczęściej dotyczy starszych roczników, to tego typu oszustwa dotyczą także nieco nowszych aut. Zgodnie z danymi Carvertical, cofnięte liczniki zaobserwowano m.in. w przypadku 9 proc. aut z rocznika 2022. W przypadku pojazdów wyprodukowanych w latach 2011 – 2016 udział aut z cofniętymi drogomierzami wahał się od 11 do 18 proc.

Modele aut, w których najczęściej cofane są liczniki

Model

Odsetek aut z cofniętymi licznikami

Średnia liczba sfałszowanych kilometrów

toyota prius

13,6

159 794

ford mustang

9,8

50 879

ford Fusion

9,5

62 952

audi a8

9,2

101 610

opel vectra

8,9

65 241

fiat ducato

8,8

134 913

jeep grand cherokee

8,8

55 812

bmw serii 7

7,2

87 644

mercedes-benz klasa e

6,8

114 516

renault espace

6,6

86 835

audi a7

6,5

79 749

alfa romeo 159

6,4

58 650

peugeot 508

6,4

92 352

mercedes-benz cls

6,1

66 085

citroen c5

6,1

70 951

renault laguna

5,7

78 740

fiat freemont

5,7

57 557

opel vivaro

5,6

94 357

volkswagen touran

5,5

92 970

bmw serii 4

5,5

58 132

Źródło: Carvertical

Tymczasem jak wynika z danych serwisu autoDNA, który podobnie jak Carvertical, gromadzi informacje na temat historii poszczególnych pojazdów, cofnięcie licznika o 100 tys. km może przełożyć się nawet na 16 tys. zł straty przyszłego nabywcy takiego auta.

Wyższe kary, częstsze kontrole

Przypomnijmy, że od 2019 r. cofanie licznika traktowane jest przez Kodeks karny jako przestępstwo, za które grozi od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności.

Od kilku lat łatwiej też o weryfikację stanu licznika, ten bowiem jest sprawdzany i rejestrowany w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów m.in. podczas corocznych przeglądów rejestracyjnych oraz kontroli drogowych przeprowadzanych przez policję czy Inspekcję Transportu Drogowego.

Jak ustrzec się cofniętego licznika?

Stan licznika i to czy nie został cofnięty można bezpłatnie sprawdzić na rządowym portalu historiapojazdu.gov.pl. Znajdują się tam również informacje dotyczące:

  • zmian właścicieli oraz przerejestrowania pojazdu.
  • badań technicznych wraz z ich datą oraz dodatkowymi informacjami
  • kradzieży
  • wyrejestrowania pojazdu

Zajrzenie do serwisu przed zakupem ułatwi także na dotarcie do zapisów o istotnych szkodach oraz szkodzie całkowitej.

Skorzystanie z bazy jest bezpłatne i możliwe, o ile posiadamy: numer rejestracyjny pojazdu, datę pierwszej rejestracji auta oraz numer VIN, o który zawsze należy zapytać sprzedającego.

MKZ

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (8)

dodaj komentarz
radek_42
"Stan licznika i to czy nie został cofnięty można bezpłatnie sprawdzić na rządowym portalu historiapojazdu.gov.pl"

Bzdura. W przypadku aut importowanych licznik jest kręcony już przed badaniem technicznym i rejestracją w PL
alex12
a w przypadku pojazdów kupionych w polskich salonach licznik kręcony jest przed pierwszym badaniem technicznym, które wymagane jest po 3 latach eksploatacji. A przez 3 lata można śmiało nawet 300 tys przejechać. Przez ten czas olej wymienia się ze dwa razy albo i nie bo przecież samochód w leasingu... a pelikany łykają później poleasingowce a w przypadku pojazdów kupionych w polskich salonach licznik kręcony jest przed pierwszym badaniem technicznym, które wymagane jest po 3 latach eksploatacji. A przez 3 lata można śmiało nawet 300 tys przejechać. Przez ten czas olej wymienia się ze dwa razy albo i nie bo przecież samochód w leasingu... a pelikany łykają później poleasingowce z przebiegiem 20 tys km, którymi wiadomo, dyrektorzy i prezesi jeździli tylko na posiedzenie zarządu...
stain
Dlatego jeśli używka - to nigdy od sprowadzaczy, bo to w większości oszuści. Tylko do kościoła jeżdżony w niedzielę a Niemiec płakał, jak sprzedawał....
stain odpowiada alex12
Licznik spisywany jest obowiązkowo przy każdej kontroli drogowej. wiec jeśli ktoś jeździ 100 tys. rocznie to raczej mała szansa, ze na takową nie trafi
santoriusz
NO TO CO, ale sprawdzisz stan licznika możesz.
alex12 odpowiada stain
Nawet nie wiedziałem, że spisują licznik bo ostatni raz kontrolę drogową miałem chyba w latach 90tych i nikt nie spisywał wtedy licznika.....
Jeżeli nie jedziesz bmw i/lub nie łamiesz przepisów to nie ma raczej szans na kontrolę drogową a przy dmuchaniu w alkomat nie spisują licznika.
moravietz
Ja bym powiedzial, ze na pierwiastek...
8088
Bzdura! Na historiapojazdu.gov.pl nie ma zapisów o szkodzie całkowitej. Mogą się pojawić zapisy o szkodzie istotnej w zakresie elementów układu nośnego, hamulcowego !ub kierowniczego pojazdu mającą wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. W większości przypadków nie ma to jednak żadnego związku ze szkoda całkowitą. Wystarczy, że Bzdura! Na historiapojazdu.gov.pl nie ma zapisów o szkodzie całkowitej. Mogą się pojawić zapisy o szkodzie istotnej w zakresie elementów układu nośnego, hamulcowego !ub kierowniczego pojazdu mającą wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. W większości przypadków nie ma to jednak żadnego związku ze szkoda całkowitą. Wystarczy, że w kolizji zostanie uszkodzony przewód hamulcowy, którego wymiana kosztuje 250 zł. Jest to szkoda istotna wpływająca na bezpieczeństwo, a nie stanowi szkody całkowitej.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki