Choć od sześciu lat cofanie licznika w aucie traktowane jest jako przestępstwo, to wciąż w co dziesiątym używanym aucie oferowanym w Polsce manipulowano przy liczniku. Na które modele w komisach trzeba uważać najbardziej i o ile średnio handlarze przekręcają liczniki? Sprawdził to Carvertical.


Auta oferowane w polskich komisach już się nie starzeją, a nawet są coraz młodsze. Mają także niższe przebiegi. Wciąż jednak średnio w co dziesiątym, które sprowadzono do Polski z zagranicy, cofnięto licznik. Jak wynika z danych serwisu Carvertical, na które powołuje się „Auto Świat”, w 2024 r. rekordzistą pod tym względem była toyota prius. Przekręcony licznik zanotowano w co siódmym egzemplarzu tego modelu (13,6 proc.) a handlarze cofali drogomierze średnio o blisko 160 tys. km.
Przeciętnie o ponad 100 tys. km liczniki cofano również w mercedesach klasy e, audi a8 oraz dostawczych fiatach ducato.
Choć natknięcie się na auto z cofniętym licznikiem najczęściej dotyczy starszych roczników, to tego typu oszustwa dotyczą także nieco nowszych aut. Zgodnie z danymi Carvertical, cofnięte liczniki zaobserwowano m.in. w przypadku 9 proc. aut z rocznika 2022. W przypadku pojazdów wyprodukowanych w latach 2011 – 2016 udział aut z cofniętymi drogomierzami wahał się od 11 do 18 proc.
Modele aut, w których najczęściej cofane są liczniki |
||
---|---|---|
Model |
Odsetek aut z cofniętymi licznikami |
Średnia liczba sfałszowanych kilometrów |
toyota prius |
13,6 |
159 794 |
ford mustang |
9,8 |
50 879 |
ford Fusion |
9,5 |
62 952 |
audi a8 |
9,2 |
101 610 |
opel vectra |
8,9 |
65 241 |
fiat ducato |
8,8 |
134 913 |
jeep grand cherokee |
8,8 |
55 812 |
bmw serii 7 |
7,2 |
87 644 |
mercedes-benz klasa e |
6,8 |
114 516 |
renault espace |
6,6 |
86 835 |
audi a7 |
6,5 |
79 749 |
alfa romeo 159 |
6,4 |
58 650 |
peugeot 508 |
6,4 |
92 352 |
mercedes-benz cls |
6,1 |
66 085 |
citroen c5 |
6,1 |
70 951 |
renault laguna |
5,7 |
78 740 |
fiat freemont |
5,7 |
57 557 |
opel vivaro |
5,6 |
94 357 |
volkswagen touran |
5,5 |
92 970 |
bmw serii 4 |
5,5 |
58 132 |
Źródło: Carvertical |
Tymczasem jak wynika z danych serwisu autoDNA, który podobnie jak Carvertical, gromadzi informacje na temat historii poszczególnych pojazdów, cofnięcie licznika o 100 tys. km może przełożyć się nawet na 16 tys. zł straty przyszłego nabywcy takiego auta.
Wyższe kary, częstsze kontrole
Przypomnijmy, że od 2019 r. cofanie licznika traktowane jest przez Kodeks karny jako przestępstwo, za które grozi od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności.
Od kilku lat łatwiej też o weryfikację stanu licznika, ten bowiem jest sprawdzany i rejestrowany w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów m.in. podczas corocznych przeglądów rejestracyjnych oraz kontroli drogowych przeprowadzanych przez policję czy Inspekcję Transportu Drogowego.
Jak ustrzec się cofniętego licznika?
Stan licznika i to czy nie został cofnięty można bezpłatnie sprawdzić na rządowym portalu historiapojazdu.gov.pl. Znajdują się tam również informacje dotyczące:
- zmian właścicieli oraz przerejestrowania pojazdu.
- badań technicznych wraz z ich datą oraz dodatkowymi informacjami
- kradzieży
- wyrejestrowania pojazdu
Zajrzenie do serwisu przed zakupem ułatwi także na dotarcie do zapisów o istotnych szkodach oraz szkodzie całkowitej.
Skorzystanie z bazy jest bezpłatne i możliwe, o ile posiadamy: numer rejestracyjny pojazdu, datę pierwszej rejestracji auta oraz numer VIN, o który zawsze należy zapytać sprzedającego.
MKZ