Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Bez nowego otwarcia w salonach. Pustki i nieoczekiwany lider w styczniu

Początek 2022 r. nie przyniósł nowego otwarcia na polskim rynku sprzedaży nowych samochodów – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Za salonami samochodowymi najgorszy styczeń od dziewięciu lat i jednocześnie najgorszy miesiąc od maja 2020 r., gdy sprzedaż storpedowało pierwsze uderzenie pandemii koronawirusa.

W styczniu 2022 r. w Polsce zarejestrowano 28 975 samochodów osobowych. I choć 20-procentowy spadek sprzedaży nowych aut można by zrzucić na karb sezonowej obniżki, to wynik osiągnięty w styczniu 2022 r. był o 10,2 proc. niższy niż przed rokiem. Był to pierwszy miesiąc od maja 2020 r., w którym zarejestrowano mniej niż 30 tys. nowych aut osobowych i jednocześnie najgorsze otwarcie roku od dziewięciu lat.

Jak wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, również w ostatnich dwóch latach styczeń przynosił wyniki niższe w skali roku odpowiednio o 14 proc. w 2020 r. i 18 proc. w 2021 r. 10-procentowy spadek w relacji rocznej zanotowany w styczniu 2020 r., choć mniej okazały, wynika jednak ze znacznie niższej bazy z ubiegłego roku.

Powodem słabnącego z miesiąca na miesiąc ruchu w polskich salonach samochodowych są powtarzane jak mantra od wielu miesięcy kłopoty z dostawami gotowych aut do klientów, na które wpływ mają przede wszystkim brak półprzewodników i zachwiane łańcuchy dostaw.

Yaris i duster spadły z piedestału

W styczniu 2022 r. polscy klienci indywidualni zarejestrowali 9341 nowych samochodów osobowych – o 10,3 proc. mniej niż przed rokiem.

Po raz pierwszy od wielu miesięcy na czele rankingu popularności zabrakło jednej z dwóch modeli: toyoty yaris i dacii duster. Polscy klienci indywidualni najczęściej rejestrowali volkswageny t-roc (577 szt. i +52,2 proc. m/m). Co ciekawe, produkowany przez Volkswagena t-roc w ścisłej czołówce rankingu popularności znalazł się także w styczniu 2021 r. Cały 2021 r. zakończył jednak na 7. miejscu, zaliczając 3399 rejestracji przez polskich klientów indywidualnych.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – styczeń 2022

Lp. Model Grudzień 2021 Styczeń 2022 Zmiana m/m [w proc.]
1. volkswagen t-roc 379 577 +52,2
2. dacia sandero 623 565 -9,3
3. toyota yaris 421 499 +18,5
4. kia sportage 36 457 +1169,4
5. hyundai tucson 143 388 +171,3
6. toyota yaris cross 457 384 -16,0
7. toyota rav4 147 353 +140,1
8. kia xceed 161 342 +112,4
9. dacia duster 748 334 -55,3
10. toyota corolla 316 249 -21,2
11. kia cee’d 139 215 +54,7
12. kia stonic 145 195 +34,5
13. skoda kamiq 231 174 -24,7
14. fiat 500 156 154 -1,3
15. toyota c-hr 361 131 -63,7
16. suzuki sx4 s-cross 107 129 +20,6
17. skoda karoq 166 124 -25,3
18. skoda fabia 63 121 +92,1
19. skoda octavia 117 120 +2,6
20. hyundai kona 142 116 -18,3
Łącznie (1-20) 5058 5627 +11,2
Pozostałe 4915 3714 -24,4
Suma 9973 9341 -6,3

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie CEPiK; opracowanie: Bankier.pl

Drugie miejsce zajęła dacia, ale sandero (585 szt.), podium zaś uzupełnił najpopularniejszy model zarówno 2020 r. jak i 2021 r. wśród polskich klientów indywidualnych – toyota yaris (499 szt.).

Wspomniana już dacia duster uplasowała się na dziewiątym miejscu (334 szt. i – 55,3 proc. m/m), na co wpływ, jak w przypadku wielu modeli miały problemy z dostawami gotowych egzemplarzy.

Kolejna odsłona pojedynku corolla vs octavia

Spadek rejestracji nowych aut to w równej mierze efekt mniejszej liczby dostaw nowych samochodów do klientów indywidualnych, co firm. W styczniu 2022 r. na REGON zarejestrowano w Polsce 19 634 samochody osobowe – o 10,1 proc. mniej niż przed rokiem.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – styczeń 2022

Lp. Model Grudzień 2021 Styczeń 2022 Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota corolla 1812 1430 -21,1
2. skoda octavia 886 792 -10,6
3. toyota rav4 321 764 +138,0
4. kia cee’d 484 641 +32,4
5. volkswagen t-roc 349 523 +49,9
6. toyota yaris 584 435 -25,5
7. kia sportage 94 403 +328,7
8. ford kuga 160 322 +101,3
9. hyundai i30 561 308 -45,1
10. hyundai tucson 368 305 -17,1
11. kia xceed 203 282 +38,9
12. skoda fabia 521 278 -46,6
13. audi q5 282 276 -2,1
14. toyota camry 183 271 +48,1
15. bmw serii 3 123 267 +117,1
16. skoda superb 310 266 -14,2
17. opel astra 293 255 -13,0
18. ford puma 186 247 +32,8
19. skoda scala 193 231 +19,7
20. toyota c-hr 673 222 +67,0
Łącznie (1-20) 8586 8518 -0,8
Pozostałe 17 604 11 116 -36,9
Suma 26 190 19 634 -25,0

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie CEPiK; opracowanie: Bankier.pl

Inaczej niż w przypadku klientów indywidualnych, firmy rejestrujące auta w Polsce pozostają niemal niezmienne w swoich preferencjach. Podobnie jak w całym 2021 r. najpopularniejszym modelem stycznia 2022 r. wśród firm została toyota corolla (1430 szt.), która mogła pochwalić się o ok. 80 proc. lepszym wynikiem od drugiej w zestawieniu skody octavii (792 szt.) – swojej największej rywalki w ostatnich kilkunastu miesiącach. Podium uzupełniła toyota rav4 (764 szt.).

Spośród najpopularniejszych modeli 2021 r. w czołowej dziesiątce zabrakło skody fabii (278 szt.). W przypadku tego modelu spadek liczby rejestracji wyniósł 46,6 proc. m/m. W czołowej dwudziestce zabrakło z kolei dacii duster.

W czołowej dziesiątce pojawiła się za to kia sportage i ford kuga. Trzycyfrowy wzrost liczby rejestracji w relacji miesięcznej zaliczyło także bmw serii 3 i wspomniana już wyżej toyota rav4.

Co trzecie auto z alternatywnym napędem

Ponad połowę (53,1 proc.) nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w styczniu 2022 r. stanowiły auta wyposażone w silniki benzynowe. Co dziesiąty samochód miał pod maską silnik Diesla. W porównaniu ze styczniem 2021 r. udział obu grup pojazdów spadł odpowiednio o 3 p.p. i 4 p.p.

Rośnie za to udział samochodów z napędami alternatywnymi, który w styczniu 2022 r. wyniósł 36,8 proc. wobec 29,8 proc. w styczniu 2021 r.

Wśród nich największą popularnością cieszyły się klasyczne hybrydy (16,1 proc.) Auta ładowane z gniazdka, czyli klasyczne pojazdy elektryczne stanowiły 1,8 proc. (+1,3 p.p. r/r), z kolei hybrydy typu plug-in 2,5 proc. (+1,1 p.p. r/r).

Jedno na sto nowych aut osobowych zarejestrowanych w styczniu 2022 r. było zasilane gazem LPG.

Komentarze
Bez nowego otwarcia w salonach. Pustki i nieoczekiwany lider w styczniu
Marcin Kaźmierczak
Podziel się