Początek 2022 r. nie przyniósł nowego otwarcia na polskim rynku sprzedaży nowych samochodów – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Za salonami samochodowymi najgorszy styczeń od dziewięciu lat i jednocześnie najgorszy miesiąc od maja 2020 r., gdy sprzedaż storpedowało pierwsze uderzenie pandemii koronawirusa.
W styczniu 2022 r. w Polsce zarejestrowano 28 975 samochodów osobowych. I choć 20-procentowy spadek sprzedaży nowych aut można by zrzucić na karb sezonowej obniżki, to wynik osiągnięty w styczniu 2022 r. był o 10,2 proc. niższy niż przed rokiem. Był to pierwszy miesiąc od maja 2020 r., w którym zarejestrowano mniej niż 30 tys. nowych aut osobowych i jednocześnie najgorsze otwarcie roku od dziewięciu lat.
Jak wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, również w ostatnich dwóch latach styczeń przynosił wyniki niższe w skali roku odpowiednio o 14 proc. w 2020 r. i 18 proc. w 2021 r. 10-procentowy spadek w relacji rocznej zanotowany w styczniu 2020 r., choć mniej okazały, wynika jednak ze znacznie niższej bazy z ubiegłego roku.
Powodem słabnącego z miesiąca na miesiąc ruchu w polskich salonach samochodowych są powtarzane jak mantra od wielu miesięcy kłopoty z dostawami gotowych aut do klientów, na które wpływ mają przede wszystkim brak półprzewodników i zachwiane łańcuchy dostaw.
Yaris i duster spadły z piedestału
W styczniu 2022 r. polscy klienci indywidualni zarejestrowali 9341 nowych samochodów osobowych – o 10,3 proc. mniej niż przed rokiem.
Po raz pierwszy od wielu miesięcy na czele rankingu popularności zabrakło jednej z dwóch modeli: toyoty yaris i dacii duster. Polscy klienci indywidualni najczęściej rejestrowali volkswageny t-roc (577 szt. i +52,2 proc. m/m). Co ciekawe, produkowany przez Volkswagena t-roc w ścisłej czołówce rankingu popularności znalazł się także w styczniu 2021 r. Cały 2021 r. zakończył jednak na 7. miejscu, zaliczając 3399 rejestracji przez polskich klientów indywidualnych.
Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – styczeń 2022
Lp. | Model | Grudzień 2021 | Styczeń 2022 | Zmiana m/m [w proc.] |
1. | volkswagen t-roc | 379 | 577 | +52,2 |
2. | dacia sandero | 623 | 565 | -9,3 |
3. | toyota yaris | 421 | 499 | +18,5 |
4. | kia sportage | 36 | 457 | +1169,4 |
5. | hyundai tucson | 143 | 388 | +171,3 |
6. | toyota yaris cross | 457 | 384 | -16,0 |
7. | toyota rav4 | 147 | 353 | +140,1 |
8. | kia xceed | 161 | 342 | +112,4 |
9. | dacia duster | 748 | 334 | -55,3 |
10. | toyota corolla | 316 | 249 | -21,2 |
11. | kia cee’d | 139 | 215 | +54,7 |
12. | kia stonic | 145 | 195 | +34,5 |
13. | skoda kamiq | 231 | 174 | -24,7 |
14. | fiat 500 | 156 | 154 | -1,3 |
15. | toyota c-hr | 361 | 131 | -63,7 |
16. | suzuki sx4 s-cross | 107 | 129 | +20,6 |
17. | skoda karoq | 166 | 124 | -25,3 |
18. | skoda fabia | 63 | 121 | +92,1 |
19. | skoda octavia | 117 | 120 | +2,6 |
20. | hyundai kona | 142 | 116 | -18,3 |
Łącznie (1-20) | – | 5058 | 5627 | +11,2 |
Pozostałe | – | 4915 | 3714 | -24,4 |
Suma | – | 9973 | 9341 | -6,3 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie CEPiK; opracowanie: Bankier.pl
Drugie miejsce zajęła dacia, ale sandero (585 szt.), podium zaś uzupełnił najpopularniejszy model zarówno 2020 r. jak i 2021 r. wśród polskich klientów indywidualnych – toyota yaris (499 szt.).
Wspomniana już dacia duster uplasowała się na dziewiątym miejscu (334 szt. i – 55,3 proc. m/m), na co wpływ, jak w przypadku wielu modeli miały problemy z dostawami gotowych egzemplarzy.
Kolejna odsłona pojedynku corolla vs octavia
Spadek rejestracji nowych aut to w równej mierze efekt mniejszej liczby dostaw nowych samochodów do klientów indywidualnych, co firm. W styczniu 2022 r. na REGON zarejestrowano w Polsce 19 634 samochody osobowe – o 10,1 proc. mniej niż przed rokiem.
Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – styczeń 2022
Lp. | Model | Grudzień 2021 | Styczeń 2022 | Zmiana m/m [w proc.] |
1. | toyota corolla | 1812 | 1430 | -21,1 |
2. | skoda octavia | 886 | 792 | -10,6 |
3. | toyota rav4 | 321 | 764 | +138,0 |
4. | kia cee’d | 484 | 641 | +32,4 |
5. | volkswagen t-roc | 349 | 523 | +49,9 |
6. | toyota yaris | 584 | 435 | -25,5 |
7. | kia sportage | 94 | 403 | +328,7 |
8. | ford kuga | 160 | 322 | +101,3 |
9. | hyundai i30 | 561 | 308 | -45,1 |
10. | hyundai tucson | 368 | 305 | -17,1 |
11. | kia xceed | 203 | 282 | +38,9 |
12. | skoda fabia | 521 | 278 | -46,6 |
13. | audi q5 | 282 | 276 | -2,1 |
14. | toyota camry | 183 | 271 | +48,1 |
15. | bmw serii 3 | 123 | 267 | +117,1 |
16. | skoda superb | 310 | 266 | -14,2 |
17. | opel astra | 293 | 255 | -13,0 |
18. | ford puma | 186 | 247 | +32,8 |
19. | skoda scala | 193 | 231 | +19,7 |
20. | toyota c-hr | 673 | 222 | +67,0 |
Łącznie (1-20) | – | 8586 | 8518 | -0,8 |
Pozostałe | – | 17 604 | 11 116 | -36,9 |
Suma | – | 26 190 | 19 634 | -25,0 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie CEPiK; opracowanie: Bankier.pl
Inaczej niż w przypadku klientów indywidualnych, firmy rejestrujące auta w Polsce pozostają niemal niezmienne w swoich preferencjach. Podobnie jak w całym 2021 r. najpopularniejszym modelem stycznia 2022 r. wśród firm została toyota corolla (1430 szt.), która mogła pochwalić się o ok. 80 proc. lepszym wynikiem od drugiej w zestawieniu skody octavii (792 szt.) – swojej największej rywalki w ostatnich kilkunastu miesiącach. Podium uzupełniła toyota rav4 (764 szt.).
Spośród najpopularniejszych modeli 2021 r. w czołowej dziesiątce zabrakło skody fabii (278 szt.). W przypadku tego modelu spadek liczby rejestracji wyniósł 46,6 proc. m/m. W czołowej dwudziestce zabrakło z kolei dacii duster.
W czołowej dziesiątce pojawiła się za to kia sportage i ford kuga. Trzycyfrowy wzrost liczby rejestracji w relacji miesięcznej zaliczyło także bmw serii 3 i wspomniana już wyżej toyota rav4.
Co trzecie auto z alternatywnym napędem
Ponad połowę (53,1 proc.) nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w styczniu 2022 r. stanowiły auta wyposażone w silniki benzynowe. Co dziesiąty samochód miał pod maską silnik Diesla. W porównaniu ze styczniem 2021 r. udział obu grup pojazdów spadł odpowiednio o 3 p.p. i 4 p.p.
Rośnie za to udział samochodów z napędami alternatywnymi, który w styczniu 2022 r. wyniósł 36,8 proc. wobec 29,8 proc. w styczniu 2021 r.
Wśród nich największą popularnością cieszyły się klasyczne hybrydy (16,1 proc.) Auta ładowane z gniazdka, czyli klasyczne pojazdy elektryczne stanowiły 1,8 proc. (+1,3 p.p. r/r), z kolei hybrydy typu plug-in 2,5 proc. (+1,1 p.p. r/r).
Jedno na sto nowych aut osobowych zarejestrowanych w styczniu 2022 r. było zasilane gazem LPG.