Przyjęcie planu transformacji Poczty Polskiej ma nastąpić w ciągu najbliższych tygodni - podał w odpowiedzi na interpelację poselską resort aktywów państwowych. Poczta Polska ma zostać przekształcona w dochodową firmę logistyczno-cyfrową.


"Aktualnie Poczta jest niedostosowana do potrzeb rynkowych klientów oraz do sprostania konkurencji. Konieczne jest zatem przeprowadzenie szeregu działań w perspektywie krótkoterminowej (zapewnienie płynności, identyfikacja i eliminacja niegospodarności, zwiększenie efektywności wykorzystywanych zasobów), jak i długoterminowej (transformacja z nierentownej firmy listowej na dochodową firmę logistyczno-cyfrową)" - napisał MAP.
We wszystkich planowanych i podejmowanych działaniach planowane jest pełne wykorzystanie obecnej sieci własnych placówek pocztowych (ok. 4,6 tys. lokalizacji).
"Przygotowywany plan transformacji będzie zawierać podstawowe założenia strategiczne spółki oraz konkretną listę przedsięwzięć i projektów, które mają zapewnić przekształcenie Poczty Polskiej w nowoczesną i efektywną organizację. Przyjęcie tego planu jest zakładane w perspektywie najbliższych tygodni" - dodano.
Obecnie realizowane są działania stabilizacyjne w Poczcie Polskiej, przygotowywane są również projekty warunkujące konkurencyjność firmy na rynku paczkowo-kurierskim (modernizacja i umaszynowienie sortowni, czy też rozszerzenie sieci automatów).
"Zakres niezbędnych zmian w Poczcie Polskiej powinien być odpowiedzią na kluczowe zmiany rynku usług pocztowych w Polsce i ewolucje potrzeb klientów, związane przede wszystkim z transformacją cyfrową całej gospodarki i zjawiskiem e-substytucji. Malejący wolumen tradycyjnych przesyłek listowych jest zastępowany dynamicznie rosnącym strumieniem przesyłek kurierskich, paczkowych i ekspresowych" - napisał resort.
"Spółka zakłada, że spadające przychody z usług listowych mają być stopniowo zastępowane przychodami z usług KEP, logistycznych oraz sprzedaży detalicznej. Jednocześnie spółka realizować będzie określoną przez państwo misję operatora wyznaczonego do realizacji usługi powszechnej. Celem jest zapewnienie efektywności zasobów, alokowanych do tradycyjnych usług listowych i finansowych, oraz jak największe wykorzystanie potencjału obecnej sieci placówek pocztowych" - dodano. (PAP Biznes)
tus/ osz/