REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Związkowcy z gliwickiej fabryki Opla liczą na brak zwolnień

2017-03-07 13:36
publikacja
2017-03-07 13:36

Solidarność z gliwickiej fabryki Opla oczekuje utrzymania zatrudnienia w zakładzie, przestrzegania obowiązujących porozumień - w tym płacowego, a także realizacji planów produkcyjnych i rozwojowych, m.in. ulokowania w Gliwicach produkcji kolejnej generacji modelu Astra.

fot. REUTERS/Denis Balibouse / / FORUM

W poniedziałek oficjalnie potwierdzono, że francuski koncern motoryzacyjny PSA kupił od General Motors firmę Opel oraz jego brytyjską markę Vauxhall. Wartość transakcji, o której publicznie mówiono od połowy lutego, to 2,2 mld euro. Umowa dotyczy 12 zakładów produkcyjnych (w tym fabryki samochodów w Gliwicach i fabryki silników w Tychach), zatrudniających w sumie blisko 40 tys. osób. Dziesiąta część europejskiej załogi Opla to pracownicy polskich fabryk, zatrudniających ponad 4 tys. osób.

We wtorek Solidarność, która jest największym związkiem w gliwickiej fabryce, reprezentowanym w Europejskiej Radzie Zakładowej Opla, w informacji zamieszczonej na związkowej stronie internetowej oceniła, że obecnie - gdy rozmowy między GM a PSA są na etapie porozumienia ramowego i potrwają jeszcze co najmniej kilka miesięcy - trudno w szczegółach przewidywać, co transakcja może oznaczać dla zakładu w Gliwicach.

"Na pewno w pierwszej kolejności walczyć będziemy o utrzymanie pracy General Motors Manufacturing Poland Gliwice na trzy zmiany, kontynuowanie zgodnie z przyjętymi założeniami produkcji obecnego modelu Astry, pełne przestrzeganie obowiązujących porozumień, w tym płacowego na lata 2017-20, oraz brak przymusowych, grupowych zwolnień w naszym zakładzie. Natomiast w dłuższej perspektywie oczekujemy realizacji zapowiedzi o lokalizacji w Gliwicach produkcji kolejnej generacji Astry i uruchomienia wytwarzania elektrycznego Ampera-e" - podali związkowcy.

Solidarność wskazuje, że zasadniczą dla związku sprawą jest "zapewnienie pewnych, stabilnych oraz przewidywalnych miejsc pracy całej załodze GMMP oraz perspektyw produkcyjnych, zapewniających optymalne wykorzystanie potencjału naszego zakładu".

Związek oraz jego przedstawiciele w Europejskiej Radzie Zakładowej Opel/Vauxhall podkreślają, że wszelkie rozmowy dotyczące przyszłości Opla, jego zakładów i pracowników powinny być prowadzone przy współudziale przedstawicieli związkowych, "w ramach konstruktywnego i rzetelnego dialogu społecznego". "Jest to bowiem - jak uczy doświadczenie - najlepsza forma optymalnego rozwiązywania wszelkich problemów i kwestii spornych. Solidarność do takiego dialogu społecznego jest zawsze gotowa" - zapewnili związkowcy z gliwickiego Opla.

Przedstawiciele załogi oczekują - co publicznie deklarowali przedstawiciele grupy PSA - pełnego poszanowania i przestrzegania wszystkich obowiązujących porozumień, zarówno zawartych na szczeblu europejskim, jak i lokalnym, oraz zapewnienia zakładom wolumenu produkcji pozwalającego jak najlepiej wykorzystać ich potencjał i walory. "To bowiem najpewniejszy sposób na zapewnienie wszystkim pracownikom wspomnianych pewnych i stabilnych miejsc pracy" - uważają szefowie zakładowej Solidarności.

W poniedziałek Europejska Rada Zakładowa Opel/Vauxhall ogłosiła, że jej ostateczne stanowisko oraz zgoda strony społecznej na sprzedaż firmy przez GM Grupie PSA, będzie zależała od treści planu na przyszłość, opracowanego dla Opla pod egidą PSA.

Opel zatrudnia połowę swej blisko 40-tysięcznej załogi w zakładach w Niemczech, a pozostałych pracowników w fabrykach w: Austrii, Hiszpanii, Polsce, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii, gdzie powstają samochody pod marką Vauxhall. W Polsce General Motors Manufacturing Poland zatrudnia ok. 4,1 tys. osób. W skład spółki wchodzą trzy zakłady: fabryka samochodów osobowych w Gliwicach, zakład produkcji silników w Tychach (trwają tam przygotowania do wdrożenia produkcji nowego silnika) oraz zlokalizowane w Tychach Centrum Usług Wspólnych. Gliwicki zakład wyprodukował w ubiegłym roku rekordową ilość ponad 200 tys. samochodów; w tym roku zakłada produkcję na podobnym poziomie. Głównym modelem fabryki jest Opel Astra piątej generacji. (PAP)

mab/ dym/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (10)

dodaj komentarz
~Hhh
Już zaczęły się zwolnienia :)
~TW-Balbina
Gonić to związkowe warcholstwo na siedem wiatrów!!!
~2002
Co lepiej kupić Insignia, C5, 508 ?
~Ferdek
2,2 mld euro to znacznie mniej niż np. KGHM utopiła w KONGO , CHILE i KANADZIE .
~Ferdek
będzie słodka zemsta Żabojadów za śmigłowce
~wdupe
KTORA MAFIA MA ZWIĄZKOWCÓW W KIESZENI?
Mocni w pysku związkowcy, pokażcie jak sie to robi, jak sie dba o pracowników.
Kupcie sobie fabrykę, zarządzajcie. Nie potraficie? To morda w kubeł i wypad z fabryk wichrzyciele.
Poziom pogardy do związkowców szczytuje. Coś wam się należy oprócz kopa?
~rei
Przecież francuzi nawet śrubki nie produkują w Polsce więc dlaczego mieliby zmienić politykę wobec nas? Tu inwestują tylko w central handlowe. Pytanie dlaczego Polacy kupują francuskie samochody? Lepiej już toyoty (bo u nas silniki i skrzynie produkują) fiaty (wiadomo) vw (dostawczaki) czy mercedesy (w planach silniki). Reszta producentów Przecież francuzi nawet śrubki nie produkują w Polsce więc dlaczego mieliby zmienić politykę wobec nas? Tu inwestują tylko w central handlowe. Pytanie dlaczego Polacy kupują francuskie samochody? Lepiej już toyoty (bo u nas silniki i skrzynie produkują) fiaty (wiadomo) vw (dostawczaki) czy mercedesy (w planach silniki). Reszta producentów oględnie ma nas w 4L...
~Arek
Tania i prymitywna propaganda związkowców. Wspierali rząd, który po obrażał pół Europy a szczególnie Niemcy i Francję, a teraz masówką ściemniają, że interesuje ich los zakładu.

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki