REKLAMA

Złodzieje aut odpuszczają, ale te modele wciąż lubią najbardziej

Marcin Kaźmierczak2025-08-13 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2025-08-13 06:00

W I połowie 2025 r. z powodu kradzieży wyrejestrowano w Polsce 2,6 tys. samochodów – o blisko 10 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Choć z roku na rok kradzieży jest coraz mniej, to szczególną ostrożność zaleca się właścicielom toyot, SUV-ów i aut dostawczych.

Złodzieje aut odpuszczają, ale te modele wciąż lubią najbardziej
Złodzieje aut odpuszczają, ale te modele wciąż lubią najbardziej
fot. Christian Delbert / / Shutterstock

Liczba kradzieży coraz niższa

Co czwarte auto wyrejestrowane z powodu kradzieży w I poł. 2025 r. zanotowano w Warszawie. W całym woj. mazowieckim miało miejsce 40 proc. kradzieży liczonych w ten sposób. Dane pochodzące z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców dotyczą bowiem aut wyrejestrowanych z powodu kradzieży. Nie wliczane są do nich m.in. te samochody, które skradziono, ale które odzyskano, zanim właściciele złożyli wnioski o wyrejestrowanie.

To kolejny okres, w którym zanotowano spadek kradzieży aut. Tendencja spadkowa trwa od czterech lat. Jeszcze w 2021 r. liczba liczonych w ten sposób kradzieży aut przekraczała 7 tys. a w 2022 r. 6 tys. sztuk. W 2023 r. zanotowano 5,6 tys. aut wyrejestrowanych z powodu kradzieży, a w ubiegłym roku ich liczba zatrzymała się na nieco ponad 5,3 tys. sztuk.

Dla porównania, w najgorszym pod tym względem 1999 r., z powodu kradzieży wyrejestrowano w Polsce 71,5 tys. W ciągu 25 lat liczba kradzieży spadła więc ponad trzynastokrotnie.

W analizowanym okresie, podobnie jak w poprzednich latach, złodzieje najczęściej gustowali w Toyotach. W ciągu pół roku z polskich ulic, parkingów i garaży zniknęło blisko pół tysiąca toyot, co ma związek z dużą liczbą rejestracji japońskich aut nad Wisłą. W I poł. 2025 r. Polacy do bazy CEPiK wprowadzili bowiem ponad 45 tys. nowych toyot, a ich udział w rynku wyniósł 15,9 proc.

Najczęściej wyrejestrowywane auta z powodu kradzieży – I poł. 2025

Marka

Liczba wyrejestrowanych aut

Toyota

493

Audi

208

BMW

186

Volkswagen

181

Mercedes

121

Hyundai

120

Renault

112

Kia

102

Ford

95

Peugeot

77

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Jeśli jednak liczbę aut wyrejestrowanych z powodu kradzieży zestawimy z nowymi samochodami zarejestrowanymi w tym samym okresie, okaże się, że wyższy współczynnik notowany był w przypadku trzech peugeotów, bmw i audi.

Biorąc pod uwagę modele, łupem złodziei najczęściej padały toyoty corolle oraz SUV-y: toyota rav4, toyota c-hr i hyundai tucson. W czołowej dziesiątce znalazło się także miejsce dla dwóch „dostawczaków": renault master i fiata ducato.

Najczęściej wyrejestrowywane auta z powodu kradzieży – I poł. 2025

Model

Liczba wyrejestrowanych aut

toyota corolla

153

toyota rav4

111

toyota c-hr

87

hyundai tucson

72

toyota yaris

54

audi a6

47

bmw serii 5

44

renault master

43

fiat ducato

41

kia sportage

41

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Łupem złodziei nie padały jednak auta najnowsze. Najczęściej z powodu kradzieży wyrejestrowywano auta wyprodukowane w 2019 r. Częściej niż samochody wyprodukowane w 2023 i 2024 r. kradziono auta z 2016, 2017 i 2018 r.

Co region, to inny gust złodziei

Najwięcej – blisko 75 proc. – najpopularniejszych aut, zarówno w salonach jak i wśród złodziei, czyli toyot, skradziono w woj. mazowieckim. W innych województwach najczęstszym łupem były jednak inne modele.

I tak, w woj. zachodniopomorskim najczęściej wyrejestrowywano volkswageny golfy, w woj. dolnośląskim toyoty rav, w woj. wielkopolskim peugeoty 3008, w woj. śląskim toyoty c-hr, w woj. pomorskim volkswageny tiguany.

W woj. świętokrzyskim złodzieje gustowali najczęściej w wycofanych przed laty z salonów toyotach auris, w woj. lubuskim dominowały najpopularniejsze samochody używane: audi a4, opel astra i ford focus, z kolei w woj. kujawsko-pomorskim i opolskim auta dostawcze – odpowiednio fiaty ducato i iveco daily.

MKZ

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (2)

dodaj komentarz
sterl
No i gdzie i jak je rejestrują?
piotr76
Jak masz na myśli te kradzione, to są rozbierane na części. Dlatego znikają modele gdzie nie ma tanich zamienników a oryginalne części zamienne są bardzo drogie.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki