W I połowie 2025 r. z powodu kradzieży wyrejestrowano w Polsce 2,6 tys. samochodów – o blisko 10 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Choć z roku na rok kradzieży jest coraz mniej, to szczególną ostrożność zaleca się właścicielom toyot, SUV-ów i aut dostawczych.


Liczba kradzieży coraz niższa
Co czwarte auto wyrejestrowane z powodu kradzieży w I poł. 2025 r. zanotowano w Warszawie. W całym woj. mazowieckim miało miejsce 40 proc. kradzieży liczonych w ten sposób. Dane pochodzące z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców dotyczą bowiem aut wyrejestrowanych z powodu kradzieży. Nie wliczane są do nich m.in. te samochody, które skradziono, ale które odzyskano, zanim właściciele złożyli wnioski o wyrejestrowanie.
To kolejny okres, w którym zanotowano spadek kradzieży aut. Tendencja spadkowa trwa od czterech lat. Jeszcze w 2021 r. liczba liczonych w ten sposób kradzieży aut przekraczała 7 tys. a w 2022 r. 6 tys. sztuk. W 2023 r. zanotowano 5,6 tys. aut wyrejestrowanych z powodu kradzieży, a w ubiegłym roku ich liczba zatrzymała się na nieco ponad 5,3 tys. sztuk.
Dla porównania, w najgorszym pod tym względem 1999 r., z powodu kradzieży wyrejestrowano w Polsce 71,5 tys. W ciągu 25 lat liczba kradzieży spadła więc ponad trzynastokrotnie.
W analizowanym okresie, podobnie jak w poprzednich latach, złodzieje najczęściej gustowali w Toyotach. W ciągu pół roku z polskich ulic, parkingów i garaży zniknęło blisko pół tysiąca toyot, co ma związek z dużą liczbą rejestracji japońskich aut nad Wisłą. W I poł. 2025 r. Polacy do bazy CEPiK wprowadzili bowiem ponad 45 tys. nowych toyot, a ich udział w rynku wyniósł 15,9 proc.
Najczęściej wyrejestrowywane auta z powodu kradzieży – I poł. 2025 |
|
---|---|
Marka |
Liczba wyrejestrowanych aut |
Toyota |
493 |
Audi |
208 |
BMW |
186 |
Volkswagen |
181 |
Mercedes |
121 |
Hyundai |
120 |
Renault |
112 |
Kia |
102 |
Ford |
95 |
Peugeot |
77 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar |
Jeśli jednak liczbę aut wyrejestrowanych z powodu kradzieży zestawimy z nowymi samochodami zarejestrowanymi w tym samym okresie, okaże się, że wyższy współczynnik notowany był w przypadku trzech peugeotów, bmw i audi.
Biorąc pod uwagę modele, łupem złodziei najczęściej padały toyoty corolle oraz SUV-y: toyota rav4, toyota c-hr i hyundai tucson. W czołowej dziesiątce znalazło się także miejsce dla dwóch „dostawczaków": renault master i fiata ducato.
Najczęściej wyrejestrowywane auta z powodu kradzieży – I poł. 2025 |
|
---|---|
Model |
Liczba wyrejestrowanych aut |
toyota corolla |
153 |
toyota rav4 |
111 |
toyota c-hr |
87 |
hyundai tucson |
72 |
toyota yaris |
54 |
audi a6 |
47 |
bmw serii 5 |
44 |
renault master |
43 |
fiat ducato |
41 |
kia sportage |
41 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar |
Łupem złodziei nie padały jednak auta najnowsze. Najczęściej z powodu kradzieży wyrejestrowywano auta wyprodukowane w 2019 r. Częściej niż samochody wyprodukowane w 2023 i 2024 r. kradziono auta z 2016, 2017 i 2018 r.
Co region, to inny gust złodziei
Najwięcej – blisko 75 proc. – najpopularniejszych aut, zarówno w salonach jak i wśród złodziei, czyli toyot, skradziono w woj. mazowieckim. W innych województwach najczęstszym łupem były jednak inne modele.
I tak, w woj. zachodniopomorskim najczęściej wyrejestrowywano volkswageny golfy, w woj. dolnośląskim toyoty rav, w woj. wielkopolskim peugeoty 3008, w woj. śląskim toyoty c-hr, w woj. pomorskim volkswageny tiguany.
W woj. świętokrzyskim złodzieje gustowali najczęściej w wycofanych przed laty z salonów toyotach auris, w woj. lubuskim dominowały najpopularniejsze samochody używane: audi a4, opel astra i ford focus, z kolei w woj. kujawsko-pomorskim i opolskim auta dostawcze – odpowiednio fiaty ducato i iveco daily.
MKZ