Podczas wtorkowego wywiadu dla Bloomberga zarządzająca funduszem ARK Invest Cathie Wood podtrzymała prognozę swojego zespołu mówiącą o wycenie Tesli na poziomie 2600 dolarów za akcję w perspektywie 5 lat. Mówiąc o potencjale rozwoju firmy Elona Muska i chińskiego BYD, który pokazał wyniki, powiedziała, że choć obie są fantastyczne w branży samochodów elektrycznych, to przewaga Tesli wynika z segmentu oprogramowania autonomicznych pojazdów, który za chwilę ma odpowiadać za 90 proc. wartości firmy.


Rozmowa odbyła się przy okazji HSBC Global Investment Summit, który w dniach 25-27 marca trwa w Hongkongu. Cathie Wood zarządza ARK Investment Management, funduszem koncentrującym się na inwestycjach w innowacyjne firmy. Na koniec 2024 r. ponad 3,287 mln akcji Tesli stanowiło w nim największą pozycję, odpowiadając za 11 proc. portfela. Blisko 5 proc. stanowił pakiet akcji Palantira, a ponad 6,3 proc. giełdy kryptowalut Coinbase.
Wood mówiąc o konkurencji w segmencie samochodów elektrycznych, powiedziała, że zarówno Tesla jako i chiński BYD to liderzy branży. „Są fantastyczne, z tego co widzimy — dopasowanie, wykończenie, design” – mówiła o chińskich elektrykach inwestorka. „Jeśli spojrzysz na takie parametry jak zasięg i moc w porównaniu do ceny, Tesla jest nadal bardzo konkurencyjna, jeśli nie najbardziej, w zależności od modelu samochodu” – dodała.
Tymczasem w poniedziałek rynek poznał wyniki BYD, z których wiemy, ze chiński producent samochodów odnotował roczną sprzedaż wynoszącą 107 mld dol., wyprzedzając pod tym względem Teslę (97,7 mld dol). Wzrost przychodów BYD wyniósł 29 proc. rdr., ale zyski poszły w górę aż o 34 proc. do rekordowych 40,3 mld juanów (ok. 5,6 mld dol.).
Tesla wykazała zysk na poziomie 7,1 mld dol., niższy o przeszło 52 proc. (także przez efekt wysokiej bazy związany z jednorazowym zyskiem podatkowym). Firma Muska dostarczyła 1,79 mln aut elektrycznych w 2024 r., podczas gdy BYD 1,76 miliona, ale uwzględniają także pojazdy hybrydowe, całkowita sprzedaż Chińczyków wyniosła 4,27 miliona sztuk.
Producent z Chin spodziewa się, że w 2025 roku sprzeda od 5 do 6 milionów pojazdów. Warto przy tym podkreślić, że samochody BYD nie są obecnie dostępne w USA — w przeciwieństwie do Tesli, która ma dostęp zarówno do rynku amerykańskiego, jak i chińskiego. W ostatnich tygodniach firma BYD wywołała zamieszanie na rynku, prezentując technologię superładowania pojazdów elektrycznych i ogłaszając, że większość jej modeli będzie wyposażona w funkcje inteligentnej jazdy bez dodatkowych opłat.
Akcje BYD w Hongkongu wzrosły o 51 proc. od początku roku, a tydzień temu stopa zwrotu była nawet wyższa, gdy kurs zaliczył nowy historyczny szczyt. W tym czasie akcje Tesli, mimo mocnego odbicia w ostatnich dniach, są w tym roku na minusie o ponad 31 proc.
Cathie Wood powiedziała jednak agencji Bloomberg, że inwestorzy muszą wziąć pod uwagę dodatkową wartość, jaką Tesla może uzyskać dzięki pracom nad rozwojem autonomicznego prowadzenia pojazdów. Powiedziała, że robotaxi Tesli „będą stanowić 90 proc. wartości firmy w ciągu pięciu lat”. Dodała, że nadal podtrzymuje cenę docelową akcji Tesli wynoszący 2600 dol. jaką jej zespół przedstawił w ubiegłym roku czerwcu. Zaznaczyła, że prognoza nie obejmuje wykreowanej wartości z segmentu robotów, które Tesla rozwija znacznie szybciej, niż przypuszczono.
MKu

























































