Od środy do urzędów administracji publicznej wróciła część zadań związanych z obsługą obywateli, którą zamrożono w związku z epidemią koronawirusa. To efekt poprawki do rozporządzenia dotyczącego częściowego znoszenia ograniczeń związanych z koronawirusem.


W poniedziałek rozpoczął się pierwszy etap odchodzenia od restrykcji wprowadzonych w związku z epidemią koronawirusa. Etap ten uwzględnia m.in. możliwość korzystania z lasów, terenów zielonych i bulwarów; nowe przepisy uzależniają liczbę osób w sklepach i kościołach od powierzchni budynków.
Zgodnie z poprawką do rządowego rozporządzenia dotyczącego częściowego znoszenia ograniczeń związanych z koronawirusem od środy więcej zadań związanych z obsługą obywateli wykonują urzędy. Ma się to odbywać przy zachowaniu wysokich wymogów sanitarnych.
Znowu odbierzesz prawo jazdy i dowód rejestracyjny
Jeszcze do wtorku, w związku z pandemią koronawirusa, nie wszystkie wydziały komunikacji pracowały w normalnym trybie. Mieszkańcy wielu miast i powiatów nie mieli możliwości zarejestrowania auta lub odebrania prawa jazdy. Działo się tak, ponieważ urzędy mogły ograniczać swoją działalność do odwołania.
Jak jednak wynika z rozporządzenia Rady Ministrów z 19 kwietnia, od teraz „nie może podlegać ograniczeniu wykonywanie zadań niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom”. W przypadku wydziałów magistratów i starostw powiatowych zajmujących się sprawami kierowców mowa właśnie o wydawaniu dowodów rejestracyjnych, praw jazdy i innych dokumentów komunikacyjnych.
Co ważne, rozporządzenie nie nakazuje przeprowadzania wszystkich procedur bezpośrednio w urzędach. „Wykonywanie tych zadań może być realizowane przez urząd w sposób wyłączający bezpośrednią obsługę interesantów” – głosi rozporządzenie. Mowa tu m.in. o telefonicznym umawianiu wizyt na konkretne godziny lub skrzynkach podawczych przeznaczonych do składania i odbioru dokumentów.
– To bardzo ważny zapis prawny, bo od kilku tygodni apelujemy do władz centralnych i samorządowych, aby uporządkować ten problem. Klienci, i przedsiębiorcy w każdym miejscu w Polsce muszą mieć możliwość zakupu i rejestracji nowych i używanych pojazdów. Dostępność rejestracji z tygodnia na tydzień się poprawiała, ale ciągle były jednak starostwa powiatowe, które tego nie robiły albo wpisywały do swoich baz danych tylko wybrane grupy pojazdów. Teraz wszystkie starostwa w Polsce będą musiały stworzyć model organizacyjny dostępny tak dla obywateli, jak i profesjonalistów – mówi Marek Konieczny, prezes Związku Dealerów Samochodów.
Niedziałające w ogóle lub w niepełnym trybie wydziały komunikacji, to oprócz ograniczonej aktywności Polaków jeden z czynników wpływających na fatalne wyniki sprzedażowe zarówno salonów samochodowych, jak i komisów aut używanych.
Pierwsze efekty pandemii koronawirusa na rynku nowych i używanych aut w Polsce były widoczne już w marcu. Wówczas sprzedaż nowych i używanych aut osobowych w Polsce spadła względem marca 2019 r. o 40 proc. Jeszcze gorsze wyniki przyniosła pierwsza dekada kwietnia, kiedy to Polacy zarejestrowali 5557 nowych samochodów osobowych – o 64 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r.
Jeszcze większy kryzys dotknął import aut używanych do Polski, który w pierwszej dekadzie kwietnia 2020 r. był o blisko 72 proc. niższy w relacji do analogicznego okresu 2019 r. Pomiędzy 1 a 10 kwietnia do Polski przywieziono 9667 samochodów. Dziennie było to średnio 1208 egzemplarzy. Dla porównania, średnia dla marca wyniosła 2376 auta, z kolei w lutym z zagranicy do Polski przywożono dziennie średnio 4096 pojazdy.
Dowody osobiste, pozwolenia na budowę czy decyzje z zakresu ochrony środowiska
Chodzi o zadania związane z rejestracją stanu cywilnego; ewidencją ludności i dowodami osobistymi; pomocą społeczną; świadczeniem usług komunalnych; działaniem urzędów pracy, w tym w przedmiocie wsparcia przedsiębiorców w związku z epidemią wywołaną zakażeniami wirusem SARS-CoV-2; wydawaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i innych dokumentów komunikacyjnych.
Również od środy urzędy wykonują więcej zadań związanych ze sprawami z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej, w tym dotyczące decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu lub decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego wydawanych na podstawie umowy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Urzędy zajmują się również wydawaniem decyzji o pozwoleniu na budowę, czy sprawami dotyczącymi sprzeciwu do zgłoszenia robót budowlanych lub decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wydawanych na podstawie ustawy Prawo budowlane.
Wydawane są również decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a także decyzje o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz decyzje z zakresu ochrony środowiska, w tym zezwalające na usunięcie drzew lub krzewów.
BPL/PAP