REKLAMA

UKE: ponad 95 proc. skontrolowanych firm łamało przepisy

2014-01-23 14:43
publikacja
2014-01-23 14:43

Ponad 95 proc. skontrolowanych w 2013 r. operatorów telekomunikacyjnych łamało przepisy - poinformował w czwartek Urząd Komunikacji Elektronicznej. Najczęstsze naruszenia prawa to zapisy umów niezgodne z obowiązującymi przepisami.

Między sierpniem a grudniem 2013 r. UKE skontrolował przestrzeganie ustawy Prawo telekomunikacyjne przez 104 operatorów - trzech dużych, dwóch średniej wielkości i 99 mniejszych. Ponad 90 proc. z nich świadczyło usługi dostępu do internetu, a po ok. jednej trzeciej dostarczało usługi telefoniczne i sygnał telewizyjny.

Jak podkreślił UKE, tylko w 4 przypadkach na 104 nie stwierdzono naruszeń Prawa telekomunikacyjnego oraz Rozporządzenia o reklamacjach. Urząd zwrócił uwagę, że była to trzecia tego typu kontrola od czasu powołania Urzędu, a jej wyniki były gorsze od rezultatów z 2006 i 2011 r.


»2014 to dobry rok na przeniesienie numeru do innego operatora

"Wyniki wskazują na brak profesjonalizmu przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którzy nie zapewniają abonentom pełnej informacji o przysługujących im prawach. Odpowiednie informowanie przez dostawcę usług telekomunikacyjnych stanowi jeden z podstawowych warunków zapewnienia niezbędnej ochrony interesów konsumentów" - ocenił Urząd.

92 proc. skontrolowanych stosowało wzory umów niezgodne z przepisami. Najczęściej powtarzające się naruszenia to brak informacji o jakości usług, w szczególności o minimalnych oferowanych poziomach jakości, o trybie i warunkach dokonywania zmian umowy oraz warunkach jej przedłużenia i rozwiązania, o sposobie przekazywania abonentowi danych m.in. o sposobach ochrony bezpieczeństwa, prywatności i danych osobowych oraz brak informacji o wszelkich opłatach należnych w momencie rozwiązania umowy.

Ponad połowa z 91 firm skontrolowanych pod kątem rozpatrywania reklamacji, robiła to niezgodnie z przepisami. Najczęstsze uchybienia to brak pisemnej odpowiedzi na reklamacje w terminie, brak potwierdzenia przyjęcia reklamacji, niewłaściwe dostarczenie informacji o odmowie uznania reklamacji, nieprawidłowe naliczenie kary z tytułu rozwiązania przez abonenta umowy terminowej, brak wprowadzenia umówionej promocji.

Inne często napotkane przez UKE uchybienia to np. nieprawidłowe precyzowanie postanowień dotyczących roszczeń odszkodowawczych, niedoręczenie proponowanej zmiany warunków umowy, brak określenia w cenniku ceny za przyłączenie do sieci, za usługi, za obsługę serwisową.(PAP)

wkr/ mki/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (4)

dodaj komentarz
~Buciek
no to czekam na nowy regulamin od plusa na podstawie którego będę mógł wypowiedzieć umowę.... ;)
~roger
Powazne badania w USA potwierdzaja, ze przecietny obywatel łamie prawo srednio 10 razy dziennie.
Bowiem wspolczesny czlowiek w demokracjach zachodnich otoczony jest tysiacami ustaw, kodeksow i wymagan....a nowe tysiace co roku powstaja, szczegolnie w UE
~marcus
To może te przepisy są do d.... albo zbędny ten dodatkowy urząd ?
~Sirk
Najbardziej śmieszy mnie przepis prędkości dostępu do Internetu DL do ... Co w rzeczywistości oznaczało, że abonent nigdy nie otrzymywał pełnej prędkości zadeklarowanej w umowie, a nie rzadko 1/3 tej prędkości /bo to godziny szczytu są - odpowiadała Pani z infolinii/. Pytam: Kiedy się to skończy ?

Powiązane: O tym mówią ludzie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki