REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Trwają prace nad nowymi zasadami przetargów na budowę dróg i autostrad

2016-08-08 07:00
publikacja
2016-08-08 07:00

Za 2-3 miesiące powinny ruszyć kolejne przetargi na budowę dróg i autostrad już według nowych zasad - zapowiada prezes Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych. Eksperci z branży i przedstawiciele administracji pracują nad usprawnieniem całej procedury i nowym wzorem umowy na realizację inwestycji drogowych. Wszyscy są zgodni co do tego, że kryterium najniższej ceny jest nie do przyjęcia, bo w ostatnich latach było jedną z głównych przyczyn problemów branży budowlanej.

fot. FORUM / / FORUM

- Dotychczas realizacja kontraktów wiązała się z wieloma problemami na skutek umów i stosowanego w przetargach kryterium najniższej ceny. Dochodziło do wojen cenowych, a oferowane stawki nie odzwierciedlały rzeczywistych kosztów, co stwarzało dodatkowe problemy. Pojawiły się roszczenia firm drogowych wobec zamawiających, a większość przetargów nie była realizowana w terminie - podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Andrzej Wyszyński, prezes Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych (PSWNA) i członek Rady Ekspertów przy ministrze infrastruktury i budownictwa.

W kwietniu wiceminister Jerzy Szmit informował, że roszczenia, które wykonawcy wnieśli do sądu (lub zamierzali to zrobić), to 5 tys. spraw o łącznej wartości 10 mld zł. Warunki umowy i opis przedmiotu zamówienia były głównym powodem odwołań składanych do Krajowej Izby Odwoławczej. Dlatego w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa trwają prace nad stworzeniem nowych zasad, wedle których mogłyby być rozstrzygane przetargi. Zajmuje się tym powołana w połowie lipca Rada Ekspertów. W jej skład weszli przedstawiciele wykonawców, zamawiających i strony społecznej.

- Przetargi decyzją ministra zostały chwilowo wstrzymane. Myślę, że ruszą za 2-3 miesiące, dlatego że komisja przyjęła szybki tryb obradowania i chcemy jak najszybciej stworzyć te dokumenty. Chcemy je stworzyć w nowej formule, z nowym podejściem do rzeczywistości, ale też zdajemy sobie sprawę z tego, że jest to bardzo uciążliwe dla branży drogowej, ponieważ w komisji pracują ludzie związani z wykonawstwem. Stąd ten szybki tryb - wyjaśnia Wyszyński.

Nowe zasady mają sprawić, że kontrakty będą realizowane szybciej

Jak podkreśla, nowe zasady mają sprawić, że kontrakty będą realizowane szybciej i sprawniej, co pozwoli nadrobić ten czas przeznaczony na prace nad nimi. Wyzwaniem jest odejście od kryterium najniższej ceny, które dotychczas było decydującym czynnikiem wyboru wykonawcy.

- Problemem jest to, że szukamy parametrów, które będą obiektywne, a nie mierzalne. Obecnie poza kryterium cenowym brane są pod uwagę również długość gwarancji i czas wykonywania kontraktu. Musimy znaleźć inne parametry i inną formę ich obiektywnej oceny. Najważniejsze jednak, że wszystkie strony zgodziły się, że kryterium cenowe jest nie do przyjęcia - podkreśla prezes PSWNA. - Mam nadzieję, że wreszcie znikną problemy związane z cenami na kontraktach.

Dla branży najważniejsza jest przewidywalność

Rada Ekspertów to pierwszy krok do utworzenia Narodowego Forum Kontraktowego, które ma zacząć działać od stycznia 2017 roku. Będzie to platforma współpracy między administracją a wykonawcami. NFK ma monitorować i kontrolować całą procedurę przetargową dotyczącą wykonawstwa dróg w Polsce.

- Nie będzie to już działanie doraźne, ale systematyczne. Odpowiedniki Narodowego Forum Kontraktowego działają w innych krajach, np. w Holandii, i w pełni się sprawdzają. Będzie to ciało wspierające resort, przez które będzie bezpośredni kontakt z wykonawcami i z administracją, ciało, które będzie na bieżąco monitorowało sytuację i ewentualnie proponowało jakieś korekty - wyjaśnia Wyszyński.

Przedstawiciele wykonawców podkreślają, że dla branży najważniejsza jest przewidywalność w prowadzeniu procesu inwestycyjnego. Ogłoszenie wielu przetargów w formule „projektuj i buduj" powodowało, że potencjał wykonawczy nie był w pełni wykorzystywany. Resort infrastruktury ocenia zaś, że dialog z wykonawcami i współpraca przy rozwiązywaniu problemów pozwoli wykorzystać w pełni środki na inwestycje.

- W ramach Rady Ekspertów będziemy precyzować, co będzie celem działania Forum, w jaki sposób będzie skonfigurowane, jak dokładnie ma wyglądać jego współpraca z resortem. Myślę, że to bardzo istotny krok w naszej branży, bo do tej pory dużą bolączką było to, że uwagi branży nie były uwzględniane - przekonuje Andrzej Wyszyński.

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (11)

dodaj komentarz
~lel
jak mądre zasady by nie były zawsze może wpaść najmądrzejszy z najmadrzejszych i powiedzieć: " to był zamach nie wypadek " i wtedy wszystkie mądrości: Konstytucja, ustawa, uchwała, biorą w łeb
~dajnarydza
Kiedy rydzu wchodzi w drogi?
Aa, nie on i tak na koniec kropnie z wichcia i skasowane co trzeba.
~endi
A ja cały czas sądziłem , iż w Polsce mamy kryterium najwyższej ceny połączonej z najwyższą tandetą i najdłuższym czasem budowy
~mirek
pisoskie darły mordy że za drogo budowano w ostatniej dekadzie. teraz sami podniosą jeszcze ceny, bo po drodze kolejni pisoscy pośrednicy tacy jak lasy państwowe, pisoskie organa, różne twory typu "narodowy fundusz drogowy" czy też " patriotyczne konsorcjum odbudowy kraju z ruin". Działka należy się też upadającym pisoskie darły mordy że za drogo budowano w ostatniej dekadzie. teraz sami podniosą jeszcze ceny, bo po drodze kolejni pisoscy pośrednicy tacy jak lasy państwowe, pisoskie organa, różne twory typu "narodowy fundusz drogowy" czy też " patriotyczne konsorcjum odbudowy kraju z ruin". Działka należy się też upadającym mediom "narodowym", bo ludziska nijak chcą oglądać telewizję i słuchać bolszewickiego radia
~jedno_życie
20 mld to więcej niż można było zarobić na narkotykach, a w budowlance betonu jest pod dostatkiem, nie każdy chce się w to mieszać, to są za duże pieniądze żeby coś zmienić
~Alka
Demagogia. Cena jest za określoną w specyfikacji jakość. Więc teraz przeniosą specyfikację do kryteriów. Zawsze się powinno wybierać value for money kto robi inaczej jest oszustem.
~Zenek
Co on opowiada, zbierze się komisja będą obradować, wyznaczą cele ?
Co to jest PSWNA - lobby zagranicznych firm drogowych ?
Kryterium ceny nie jest najważniejsze ? No to cudowne CBA będzie miało co robić przez najbliższych 20 lat.
~Boss
Nie w cenie jest problem tylko w braku możliwości wyegzekowania jakości, dlatego firmy daja ceny ponizej kosztow bo wiedza ze odbija to sobie na materialach....a teraz jeszcze wiecej zarobia jeśli nadal nie będzie jak wyegzekwować jakości
~miro
ryże budowało PO "najniższej cenie" a koszt budowy był horendalnie wysoki, no ale jak sie rozkradło ponad 20 mld zł, zarzneło kilkaset firm podwykonawców........................
~ABC
Typowy komentarz z pisuaru...
Właśnie dlatego, że PO przestało dopłacać do aneksów, geszafciki podwykonawców zbankrutowały.
Ale teraz będzie jak do 2009 roku: Wygra się za 50% ceny, dociągnie aneksami do 110%, a głupia gawiedź to kupi.

Powiązane: Budowa dróg i autostrad

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki