REKLAMA

Rząd szykuje podatek od reklam

2021-02-02 21:30
publikacja
2021-02-02 21:30
Rząd szykuje podatek od reklam
Rząd szykuje podatek od reklam
fot. Krystian Maj / / Kancelaria Premiera RP

Wpływy ze składki od reklam w 2022 r. mogą wynieść około 800 mln zł - szacuje resort finansów. Dodał, że wyższym stawkami będą objęte przychody z reklam towarów szkodliwych dla zdrowia, np. napojów słodzonych.

Poranne doniesienia o tym, że rząd pracuje nad podatkiem od reklam, potwierdziły się. We wtorek do wykazu prac legislacyjnych rządu wpisano projekt ustawy, której konsekwencją będzie wprowadzenie składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Chodzi o projekt ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. Zgodnie z założeniami połowa wpływów ze składek od reklam ma trafić do NFZ.

Także we wtorek resort finansów poinformował, że do 16 lutego będzie można zgłaszać uwagi i opinie do projektu. Będzie je można przesłać na adresy: sekretariat.ps@mf.gov.pl oraz sekretariat.sp@mf.gov.pl. Na stronie resortu opublikowano ponadto projekt ustawy oraz uzasadnienie.

"Wysokość składki w Polsce nie będzie odbiegać od poziomu stosowanego w innych krajach naszego regionu (w Czechach i na Węgrzech) i będzie uzależniona od reklamowanego towaru, rodzaju medium oraz wielkości nadawcy. Wyższymi stawkami objęte zostaną przychody z reklam towarów szkodliwych dla zdrowia, w szczególności napojów słodzonych, ale także od suplementów diety" - wyjaśniono.

Ministerstwo podkreśliło, że stawka składki od reklamy internetowej wyniesie 5 proc. "Jej zakresem objęci zostaną "giganci cyfrowi", których globalne przychody sięgają 750 mln euro, a przychody z tytułu reklamy internetowej w Polsce 5 mln euro" - podkreślono.

"Projekt przewiduje pozyskanie dodatkowych środków, które posłużą zapobieganiu długofalowym zdrowotnym, gospodarczym i społecznym skutkom pandemii COVID-19. Ich źródłem będą składki od reklamy w Internecie oraz mediów tradycyjnych. Składki wzmocnią finanse NFZ, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz nowego funduszu celowego, służącego dofinansowaniu projektów związanych z przemianami w przestrzeni cyfrowej, kulturą i dziedzictwem narodowym" - tłumaczy resort finansów.

W uzasadnieniu ustawy czytamy, że wymienione fundusze będą zasilane ze składek od reklamy internetowej i konwencjonalnej. W przypadku NFZ ma być to 50 proc., Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów – 35 proc., a Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków – 15 proc.

Resort finansów poinformował, że szacuje, iż wpływy ze składki od reklam w 2022 roku mogą wynieść około 800 mln zł.

Ministerstwo tłumaczy na stronie, że wprowadzając składkę od reklam, Polska wzoruje się na szeregu państw OECD i Unii Europejskiej, które wdrożyły do swojego prawa podobne rozwiązania.

"Funkcjonują one m.in. we Francji, w Austrii, w Grecji i na Węgrzech, w których już od wielu lat intencją ustawodawcy jest zaangażowanie w proces zaspokajania szczególnych, często nadzwyczajnych potrzeb publicznych, największych beneficjentów przyspieszającego procesu cyfrowej transformacji gospodarki" - wskazano.

Resort przywołuje przykład Austrii, gdzie od 2000 r. pobierany jest podatek od reklam w telewizji, radiu, prasie i na plakatach. Dodano, że we Francji z kolei dodatkowemu obciążeniu podlega emitowanie i transmisja reklam za pośrednictwem radia i telewizji, a w Grecji - reklama telewizyjna. Zwrócono uwagę, że największymi pozaeuropejskimi krajami, które wdrożyły ten typ opodatkowania są Indie i Malezja.

Resort, odnosząc się do nowo tworzonego Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów przekazał, że środki, które go zasilą zostaną "spożytkowane na kreację i produkcję nowoczesnych projektów medialnych, w tym budowę i rozwój kanałów i platform informacyjnych (m.in. audycji radiowych i telewizyjnych, portali internetowych)".

Pieniądze te mają też posłużyć m.in. realizacji projektów "służących analizie treści pojawiających się w mediach, w szczególności cyfrowych". Promowane ma być także dziedzictwo narodowe, dorobek sportowy, wspieranie badań na temat mediów, czy na podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat zagrożeń w mediach cyfrowych.

"Oznacza to, że część wpływów ze składek od największych dystrybutorów reklam wróci do mediów, które podejmą się m.in. realizacji szczególnie istotnych społecznie projektów np. w zakresie edukacji czy przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu oraz informowania o zagrożeniach w cyberprzestrzeni. Dzięki temu wzrośnie liczba projektów medialnych realizowanych w kraju, na potrzeby polskiego odbiorcy" - uważa MF.

autor: Michał Boroń

Źródło:PAP
Tematy
Konto Firmowe i Karta przez rok za bezwarunkowe 0 zł

Konto Firmowe i Karta przez rok za bezwarunkowe 0 zł

Advertisement

Komentarze (25)

dodaj komentarz
fanttom
Podatek od reklam to najlepszy podatek jaki chcą wprowadzić . Brawo wreszcie pęknie ta medialna zmowa . Zawsze dziwiłem się mediom dlaczego wysługują się rządzącym . Może myśleli że ich nie ruszą ?? Zresztą wiele z programów informacyjnych , artykułów już dawno nie miało nic wspólnego Podatek od reklam to najlepszy podatek jaki chcą wprowadzić . Brawo wreszcie pęknie ta medialna zmowa . Zawsze dziwiłem się mediom dlaczego wysługują się rządzącym . Może myśleli że ich nie ruszą ?? Zresztą wiele z programów informacyjnych , artykułów już dawno nie miało nic wspólnego z dziennikarstwem . A z rzetelnością dziennikarską to się wcale nie widziało . W dużej większości te dziś protestujące media brały udział w ogłupianiu ludzi i bezkrytycznie przyjmowali ten bełkot z ust naszych głupich polityków rządzących i tych z tzw. totalnej opozycji . To może wreszcie podziała jak kubeł zimnej wody na łby redakcji i psełdodziennikarzy i zastanowią się kogo i o jakich poglądach lansują a kogo przemilczają i co jest niepoprawne politycznie . Media już dawno sobie pętle na swoją szyję kręciły . Chcieli być czwartą władzą to teraz niech nie protestują tylko podziękują PiS owi i zaczną wychwalać jaki to ludzki pan ;)
zzibi2
rząd: wiemy że lubicie niskie podatki, dlatego przygotowaliśmy wam kilkanaście nowych niskich podatków :]
zzibi2
trzeba by mocno opodatkować wszelkie wystąpienia rządu, bo one szkodzą najbardziej!
lampeduza
Nowe podatki dla dobra Polców i Polaków! Tak się kończy socjalizm, czyli rozdawanie kasy podatników. Zapraszamy Polców i Polaków do kasy :)
darius19
ograniczy niezależność mediów. No i kto wezmie - p.Kurski (TVP) czy ojciec dyrektor (p.Rydzyk)
vonmisses
Wróble ćwierkają, że osobnik na stanowisku prezydenta niejaki Andrzej jednak chce głowy Kurskiego - stąd to ostatnie veto nieistotnej ustawy. Potwierdza to też obrona rozpaczliwa imć pana Jacka ostatnio - samo-wywiad w Sieciach i potem ta konferencja z Kamelem samo-zachwalająca... Popcornu nam trzeba :)
killgore
Wyborcy PiSekty: to znaczy, że wszystko podrożeje. I suma podwyżek będzie wyższa niż 800 mln. A podatek będzie „skuteczny” jak 500+. Ale ciemny lud to kupi!
samsza
Podatek powinien być tak długo aż uschną wszystkie media poza orlenowymi, TVP i Polskie Radio.
jas2
Masz plusik. To słuszna koncepcja.
vonmisses
To powoli przestaje być śmieszne... Ile razy można opodatkowywać te same zarobione pieniądze? Potem będzie podatek od produkcji reklam, podatek od transferu reklam od emitenta do emitującego, nie licząc podatku od pomysłu na reklamę... Pewnie liczą, że prywatni podniosą stawki za reklamy, a publiczna i tak dojąca z To powoli przestaje być śmieszne... Ile razy można opodatkowywać te same zarobione pieniądze? Potem będzie podatek od produkcji reklam, podatek od transferu reklam od emitenta do emitującego, nie licząc podatku od pomysłu na reklamę... Pewnie liczą, że prywatni podniosą stawki za reklamy, a publiczna i tak dojąca z państwa kasę utrzyma niższe i wyjdzie do przodu... Naiwni nie wiedzą, że emitującemu reklamę jeszcze potrzeba jest publika. Najlepiej w grupie komercyjnej, która kasę wydaje...

Powiązane: Rząd Mateusza Morawieckiego

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki