REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Rząd pracuje nad podatkiem reklamowym. Zapłacą telewizje, kina i prasa

2021-02-02 07:24
publikacja
2021-02-02 07:24

Niebawem rząd ma zająć się projektem, na mocy którego właściciele mediów zostaną obłożeni nowym podatkiem. Sejm mógłby się tą sprawą zająć już w marcu.

Rząd pracuje nad podatkiem reklamowym. Zapłacą telewizje, kina i prasa
Rząd pracuje nad podatkiem reklamowym. Zapłacą telewizje, kina i prasa
fot. REUTERS/Kacper Pempel / / FORUM

Jak ustalił portal wPolityce.pl, opłata będzie zależna od przychodów reklamowych i będzie dotyczyła mediów - nadawców i wydawców, w tym wielkie koncerny technologiczne.

"Nowe rozwiązanie obejmie tradycyjne media elektroniczne, a więc wszystkie telewizje i rozgłośnie, włącznie z mediami publicznymi - TVP i Polskim Radiem. Składkę będą płaciły także kina, operatorzy reklamy zewnętrznej, oraz oczywiście prasa" - czytamy.

Portal informuje, że nowy obowiązek obejmie także przedsiębiorców świadczących usługi reklamy internetowej na terytorium, w tym cyfrowych gigantów (Google, Facebook, Allegro) oraz największe portale horyzontalne.

Stawka będzie zróżnicowana w zależności od reklam, te o większej szkodliwości społecznej (np. wyroby medyczne, napoje słodzone, gry hazardowe) będą opodatkowane wyżej.

Nowy "dodatek solidarnościowy" będzie miał za zadanie zapewnić dodatkowe dochody Narodowemu Funduszowi Zdrowia oraz zapewnić finansowanie Funduszowi Wsparcia Kultury i Twórczości w Obszarze Mediów. Chodzi więc o obszary związane z walką z pandemią COVID.

Jak zauważył portal wirtualnemedia.pl, o przygotowywaniu tego typu podatku poinformował we wrześniu ub.r. „Dziennik Gazeta Prawna”, powołując się na źródło zbliżone do kierownictwa Solidarnej Polski. Napisano, że spodziewane przychody z podatku to nawet 1,6 mld zł rocznie, co przy obrotach na polskim rynku reklamowym wynoszących w ostatnich latach ok. 9-10 mld zł oznacza, że stawka daniny wynosiłaby ok. 15-20 proc. W tamtym czasie doniesienia te dementował wiceminister Sebastian Kaleta.

Jako model daniny od reklam źródło "DGP" podaje podatek handlowy od obrotów z handlu detalicznego, który miałby obowiązywać od przyszłego roku. W przypadku mediów mechanizm działania byłby analogiczny: oprócz już obowiązujących danin firmy musiałyby odprowadzać określony procent obrotów ze sprzedaży czasu reklamowego, powierzchni reklamowej i reklam internetowych.

"Ten podatek płaciłby każdy, kto sprzedaje reklamy: media braci Karnowskich tak samo jak TVN" - powiedziała gazecie osoba zbliżona do kierownictwa Solidarnej Polski. "DGP" zwraca uwagę, że danina najsilniej uderzy w najmniejsze media, które nie będą w stanie przerzucić jej na klientów.

Portal zauważa, że według szacunków Publics Groupe w pierwszych trzech kwartałach ub.r. wartość polskiego rynku reklamowego wyniosła 6 mld zł.

KWS

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (64)

dodaj komentarz
meryt
killgore "500+ nie działa i musi być zlikwidowany"

Wskaźnik dzietności...miara skuteczności...500+
1,289 2015
1,36 2016
1,45 2017
1,435 2018
1,42 2019

"w 2013 r. współczynnik dzietności w dużych miastach wynosił zaledwie 1,15 wobec wartości 1,26 dla kraju, zaś w 2019 r. osiągnął wartość
killgore "500+ nie działa i musi być zlikwidowany"

Wskaźnik dzietności...miara skuteczności...500+
1,289 2015
1,36 2016
1,45 2017
1,435 2018
1,42 2019

"w 2013 r. współczynnik dzietności w dużych miastach wynosił zaledwie 1,15 wobec wartości 1,26 dla kraju, zaś w 2019 r. osiągnął wartość 1,45 wobec 1,42 dla Polski"

"rekordzistą jest Opole. W 2013 r. dzietność była tam bardzo niska i wynosiła zaledwie 0,97. Potem systematycznie wzrastała do 1,6 w 2019"
demeryt_69
Złe wieści dla użytkowników serwisu Lekarzonline.eu. Ich dane osobowe, w tym nazwiska, PESEL-e, adresy oraz recepty i zaświadczenia lekarskie były dostępne dla każdego w wyszukiwarce Google.
anty12
No kacapki, teraz czekam napodatekod tlenu i wzrostu powyzej 180 cm, tak zeby jarus nie zaplacil.
ahim
Ciekawe jak ktoś ma blog i na nim reklamy. Inny przykład na posesji reklama np. na ogrodzeniu. Tych małych nie powinno to dotyczyć. Duzi gracze jak Google to sobie poradzą, mają dobrych prawników i doradców podatkowych. Ciekawe czy jak ktoś mając blog, zmieni domenę na nie polską. i przepisze to na krewnego mieszkającego poza krajem Ciekawe jak ktoś ma blog i na nim reklamy. Inny przykład na posesji reklama np. na ogrodzeniu. Tych małych nie powinno to dotyczyć. Duzi gracze jak Google to sobie poradzą, mają dobrych prawników i doradców podatkowych. Ciekawe czy jak ktoś mając blog, zmieni domenę na nie polską. i przepisze to na krewnego mieszkającego poza krajem - to mimo, że treść po polsku to nie widzę przesłanek do uiszczania podatku. Władzy było by ciężko to wyegzekwować - koszty większe niż zyski.
demeryt_69
Dlatego rząd 'pracuje' nad tym podatkiem - będzie na pewno znowu śmiesznie :)
meryt
ahim "Władzy było by ciężko to wyegzekwować - koszty większe niż zyski"

Jak koszty księgowane podatkowo w PL to egzekucja prosta :)
dziki_losos
Co za głupoty. To spowoduje tylko tyle, że normalni reklamodawcy się ewakuują z Polski, a zostaną tylko reklamy wysokomarżowe: suplementy diety, "inwestycje" w kryptowaluty i inna wszelkiej maści ściema.
demeryt_69
Kino i prasa? Toż to sorosowa Agora :)
bankster-kreator
Nowy podatek ma za zadanie uderzyć w niezależne media. Te państwowe jedne jedyne słuszne i tak dostaną dotację tak jak ostatnio 2mld. złotych więc mogą sobie płacić te podatki bo i tak "zwrot podatku dostaną w kolejnej dotacji z pieniędzy podatnika".
szymon_woj
Nie koniecznie dotację, wystarczy, że preferencyjne reklamy z dobrą stawką. Przy czym telewizja i prasa traci na znaczeniu z każdym dniem. Im więcej stacji padnie tym lepiej. Już lepiej żeby ludzie w płaską ziemie wierzyli z jakiegoś dzikiego portalu niż żeby ta telewizyjna papka mózgi trawiła. Przynajmniej od razu będzie wiadomo,Nie koniecznie dotację, wystarczy, że preferencyjne reklamy z dobrą stawką. Przy czym telewizja i prasa traci na znaczeniu z każdym dniem. Im więcej stacji padnie tym lepiej. Już lepiej żeby ludzie w płaską ziemie wierzyli z jakiegoś dzikiego portalu niż żeby ta telewizyjna papka mózgi trawiła. Przynajmniej od razu będzie wiadomo, czy jest z kimś sens dalej rozmawiać, czy kolejny zagubiony umysł w skomplikowanym nowoczesnym świecie.

Powiązane: Dziennikarze i media

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki